גלגוליו של מבנה איה סופיה ומאגר המים העתיק השקוע מתחתיו

393

מכירים את מערת הקשתות ברמלה אז הרעיון דומה. מאגר מים מתחת לאדמה רק שבאיסטנבול המקום גדול בהרבה ומרשים בהרבה. 

האתר שוכן כ-150 מ' מדרום מערב לאיה סופיה ונבנה במאה ה-6. המבנה מכונה לעתים בכינוי "הבזיליקה" על שם בזיליקה שנצבה במקום. לבור המים, קיבולת של כ-100,000 מטר מעוקב מים, וכיום הוא משמש כאתר תיירות.

התקרה, נתמכת על ידי "יער" של 336 עמודי שיש (רובם בשימוש משני ומקורם במבנים רומים קודמים). משקלה של התקרה נתמך באמצעות קמרונות צולבים בין כל ארבעה עמודים. כותרות העמודים הן בעיקר בסגנונות יוניים וקורינתים, למעט בודדים שסגנונם דורי ואחרים שנעדרים עיצוב מוגדר. מבין עמודים אלה בולטים שלושה עמודים מיוחדים: עמוד בעל עיטורים הנראים כדמעות, ואלה מיוחסות למאות העבדים שמתו במהלך בנייתה של הבזיליקה; וכן שני בסיסי עמודים מגולפים  הפוכים בדמות פרצופה של מדוזה השוכנים בפינה הצפון-מערבית של האתר..
המאגר שכיכב בסרט "מרוסיה באהבה", מעורר התפעלות בגלל גודלו .

העמודים נלקחו מאחת הערים הרומיות  העתיקות  ככל הנראה בצפון אפריקה ( טוניס או לוב )..

קיומה של בריכת המים התת-קרקעית העצומה נשכח במשך מאות שנים, למרות היותה מתחת לאגיה סופיה. כאשר היא התגלה מחדש, הארכיאולוגים מצאו בתוכה  דגים.

גלגוליו של מבנה איה סופיה עד לאחרונה והזעם של היוונים

לאחר שהעיר נכבשה על ידי האימפריה העות'מאנית בשנת  1453 הפך המבנה של איה סופיה למסגד. בעקבות הקמת הרפובליקה הטורקית והרפורמות של מוסטפא כמאל אטאטורק, משנת  1934 עד  2020 הוא שימש כמוזיאון המשמר את מורשת הבניין בתקופות שונות ומושך אליו תיירים רבים מרחבי תבל.  בבולי 2020, בהחלטת נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, הפך שוב למסגד הנקרא המסגד הגדול של איה סופיה (Ayasofya-i Kebir Camii Şerifi).

ב-10 ביולי 2020 אישר בית המשפט הטורקי את הסרת מעמדו של המבנה כמוזיאון. דקות לאחר מכן חתם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על צו המאפשר את הפיכתה למסגד. צעד זה התקבל בביקורת חריפה מצד אונסק"ו, מועצת הכנסיות העולמית, האיחוד האירופי וגורמים בינלאומיים רבים נוספים.

ב-24 ביולי נערכה תפילה ראשונה במסגד, בהשתתפות ארדואן ושרים רבים מממשלתו[ יוון הכריזה על יום זה כיום אבל לאומי.

 מקורות המידע

מקור 1

מקור וקרדיט (2)

מקור 3

0
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *