נשים במלחמת האזרחים בספרד  1936-1939

7029

בצילום הפתיחה: Marina Ginesta, a 17-year-old communist militant

אוסף הצילומים ההיסטורי הבינלאומי  Moments in time הקדיש היום את התצוגה העיקרית שלו למעורבות נשים במלחמת האזרחים בספרד בשנים 1936-1939.

מבין כל המלחמות בתולדות האנושות בכלל ובתולדות מלחמות האזרחים בפרט בולטת מעורבותן של נשים במלחמת האזרחים בספרד בין השנים 1936-1939 . נשים רבות השתתפו כלוחמות במיליציות הרפובליקאיות והיו חלק בלתי נפרד מהכוחות הלוחמים.

הגורמים למעורבות הרבה של נשים בלחימה היו תוצאה של קיפוחן החברתי והכלכלי במשך מאות שנים בספרד. "נשים  בספרד נדרשו לבקש אישור מבעליהן או מאבותיהן על מנת "לחתום על מסמכים משפטיים, לבצע רכישות יוצאות דופן על חשבון התקציב המשפחתי או להגיש מועמדות עצמאית בשוק העבודה".

מעריכים כי מעל 30,000 נשים בספרד נטלו חלק בקרבות במהלך מלחמת האזרחים בעיקר בשנתיים הראשונות 1936-1937.  גם מאוחר יותר במהלך 1939 נטלו הנשים בצד הרפובליקאי חלק פעיל בהגנה על הערים בספרד . בכל המתרסים שהוקמו בערים כנגד התקפות הצבא הלאומני של פרנקו היו לוחמות  רפובליקאיות ואנרכיסטיות בעמדות.

spanish civil war 3

מלחמת האזרחים בספרד הייתה למעשה זירת מאבק בין הרפובליקנים שדגלו ברפורמה חברתית לבין כוחות שדגלו בסדר הישן וחיפשו במוסדות הרודנות הפשיסטית אמצעי יעיל יותר לקידום מעמדם.

הנשים בצד הרפובליקאי תרמו רבות , לא רק בלחימה, אלא גם בעבודה פעילה במפעלי תעשייה במקומם של הגברים. תרומה זו היתה מאד משמעותית במהלך מלחמת האזרחים . בחלק הזמן אותם נשים שעבדו במפעלי תעשייה המשיכו לסייע באופן ישיר לחברותיהן במיליציות הרפובליקאיות.

spanish war poster 1

חלק גדול ממעורבות הנשים בצד הרפובליקאי בא מצד הקבוצות האנכרוניסטיות בספרד, קבוצות שהיו זרוע לוחמת של הכוחות הרפובליקאיים.  בכל עיר ובכל כפר  בספרד היה "ועד מהפכני", שבו בא לידי ביטוי מאזן הכוחות הפוליטי באותה קהילה. הוועד הזה היה אחראי לארגונם ולתפעולם של כל המוסדות שהופעלו בעבר בידי הממשלה והרשויות המקומיות, וארגנו את כל השירותים הבסיסיים. נשים מילאו תפקיד מרכזי ב"ועדים המהפכניים" .

תפיסה הפמיניסטית היא חלק מאוד מרכזי של הרעיון האנרכיסטי. האנרכיסטים בספרד לחמו למען זכויות נשים כגון חינוך משותף (בעבר מרבית מוסדות החינוך היו מיועדים למין אחד בלבד), ביטול מוסד הנישואין וזכות האישה להפלה מלאכותית, בין היתר. רעיונות אלו היו רדיקליים בספרד הקתולית. בכנס ההקמה של ה-CNT הושם דגש מיוחד על תפקיד הנשים בכוח העבודה, ויצאה קריאה לגייס נשים לארגון. כמו כן, הארגון הביע את התנגדותו לניצול הנשים בחברה וניצול של נשים בידי בעליהן.

הפמיניסטיות האנרכיסטיות היו פעילות מאוד בעת מלחמת האזרחים בספרד. בברצלונה הם פעלו ברובע הזונות, בהדבקת מודעות על הקירות הקוראות ליצאניות לחדול מעיסוקן.

הן אף הפעילו קורסי הכשרה ליצאניות-לשעבר על מנת שירכשו מקצוע פרודוקטיבי. היו גם מספר מקרים בהם אנרכיסטים ירו בסרסורים ובסוחרי סמים.

 לתצוגה המלאה של הצילומים  ( קישור לאוסף ולתצוגה על מלחמת האזרחים בספר). 

Spanish Civil War 5

Spanish Civil War 6

spanish civil war 10

מקורות המידע

Marina Ginesta, a 17-year-old communist militant ..

בין ספרד 1936 לסוריה 2013 | רגעים היסטוריים

אנרכיזם בספרד – ויקיפדיה

Women Activists from the Spanish Civil War – jstor

More Than Just Nurses: Women in the Spanish Civil War …

Becoming visible and real: Images of Women during the .

Defying Male Civilization: Women in the Spanish Civil War .

Milicianas: Women in Combat in the Spanish Civil War, 

אנתוני ביוור, מלחמת האזרחים בספרד

הבלוג של רועי קהת: מלחמת האזרחים בספרד – נשות הפלנחה

 

3
· · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *