ספר חדש אודות הבת של סטלין  

5843

 האתר הבינלאומי "תחקירים ביוגראפיים" מדווח היום על ספר חדש אודות הבת של סטלין . הספר המבוסס על מסמכים שנמצאו בארכיונים של  השירותים החשאיים KGB, CIA חושף עובדות לא ידועות על הטרגדיה של בת הרודן שגדלה כבת הנבחרת של השלטון הכל יכול בברה"מ וסיימה כאישה אומללה וענייה מרודה בארה"ב.

מבחינה מסוימת סיפורה של לנה פיטרס, שנולדה כסווטלנה סטאלין ב-28 בפברואר 1926, אינו חריג. במהלך חייה, שבאו לקצם בשנת 2011 במדינת ויסקונסין בארה"ב, היא חוותה תקופות של מצוקה ושמחה קיצוניות, הצלחה ועוני, שהיו מנת חלקם של אירופים ואמריקאים רבים שחיו במאה ה-20 הברוטלית.

אבל מבחינה אחרת, סיפורה יחיד במינו ורב עוצמה בייחודו. לא רק בשל הסתירות באהבה שלה כלפי האדם שנחשב בעיני אחרים לרודן אכזרי וחסר רחמים, אלא גם משום שהפכה בעצמה למכשיר תעמולה אולטימטיבי בידי המלחמה הקרה; עריקה שהוצגה ב-1967 בידי ארה"ב כראיה להשחתתה המוסרית של בריה"מ, שאותה היללה מוסקווה ב-1984 לא פחות עם שובה המתוקשר והקצר הביתה.

ילדותה של סווטלנה סטאלין פיטרס, "הנסיכה הקטנה של הקרמלין", חושפת פן באביה שלרוב אינו בא לידי ביטוי בספרי ההיסטוריה, המעיד אולי על אמיתות הטענה שאפילו למפלצות פוליטיות יש נקודות תורפה.

סטאלין אהב אותה מאד .  "הייתי דומה לאמא שלו, היה לי שיער אדמוני וגם המון נמשים כמוה".

stalin daugter 2

אבל גם בסטאלין האב היה צד שלילי. "הוא ריסק את חיי פעמיים", סיפרה לעיתון. בפעם הראשונה, כששלח לסיביר את אהבת נעוריה אלכסיי קפלר, קולנוען יהודי מבוגר ממנה בהרבה, בגלל התנגדותו לקשר; בפעם השנייה, כשהכריח אותה ללמוד היסטוריה, כמרקסיסטית טובה, במקום לימודי ספרות ואמנות, תחומים שהשתוקקה ללמוד. "בוהמה!" הטיח בה סטאלין בבוז, "את רוצה להשתייך לאנשי הבוהמה?!".

ברבות הימים אמרה פיטרס שהתסכול על כך שנאלצה לוותר על דחפיה היצירתיים הוא שדחף אותה לערוק ב-1967. היא הצליחה לחמוק אז מעין הק-ג-ב בהודו, שאליה הגיעה כדי לפזר את אפרו של בן זוגה השני, קומוניסט הודי שפגשה במוסקווה. היא הסתננה לשגרירות ארה"ב, קיבלה בה מקלט מדיני ועברה להתגורר בארה"ב באותה שנה. "באתי לכאן כדי למצוא את הביטוי העצמי שנגזל ממני במשך זמן כה רב ברוסיה", הכריזה אז במסיבת עיתונאים באולם מלא מפה לפה.

עריקתה בגיל 41 הפכה להישג תעמולה חסר תקדים לארה"ב, שניצלה עד תום את המעמד שבו שרפה את דרכונה הסובייטי.

השנים אחרי עריקתה חלפו עליה בנדודים תמידיים כמעט ובחיפוש בלתי פוסק אחר מקום שיעניק לה תחושת שייכות. באותן שנים התחתנה בשלישית, לזמן קצר, עם האמריקאי ויליאם פיטרס. לאחר נישואיה שינתה רשמית את שמה ללנה פיטרס, ילדה את בתה השלישית אולגה ועברה לגור במדינת ויסקונסין.

משך השנים גם החלה לעכל את מחירו של החלום האמריקאי שלה – ניתוק משני ילדיה מנישואיה הקודמים שהשאירה מאחור במוסקווה ב-1967 כשערקה למערב.

ב-1982 עברה להתגורר לתקופה בלונדון, שם הלינה על שהיא מרגישה "מנותקת ובודדה". וכך, כשאחד משני ילדיה שנותרו במוסקווה יצר איתה לפתע קשר באמצעות מכתב, היא שבה ב-1984 עם בתה אולגה לארץ מולדתה.

הפעם, התעמולה הסובייטית היא שחגגה; האם והבת קיבלו יחס של אח"מים ושוכנו במלון פאר במוסקווה; ואולם הסחרור לא נמשך זמן רב, ולאחר שנוכחה שהפיוס עם ילדיה נכשל שבה על עקבותיה בתחושת תבוסה. היא חזרה לביתה בוויסקונסין, שבו חיה מאז בבידוד כמעט מוחלט עד מותה ממחלת הסרטן בשנת 2011.

מתוך הספר החדש מצטיירת הבת של סטלין כדמות הדומה לא במעט לאביה , אלימה בחיי המשפחה בארה"ב  , נקמנית ובניגוד לאביה , הרודן גם בעל תכונות של חוסר יציבות.

 מקורות המידע

Stalin's Daughter: The Extraordinary and Tumultuous Life of…

להיות בת הרודן – בעולם – הארץ

סבטלנה אלילויבה – ויקיפדיה

Svetlana Alliluyeva – Wikipedia, the free encyclopedia

Stalin's daughter, Svetlana Alliluyeva, on her father – BBC.com

New Nonfiction: Stalin's Daughter – Rosemary Sullivan

4
· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *