השריפה החמורה ביותר בהיסטוריה והרוסים לא שכחו את מה שעוללו הטטרים

1458

השריפה החמורה ביותר בהיסטוריה אירעה ברוסיה כאשר מוסקבה עלתה בלהבות בשנת 1571 ונהרגו בשריפה כ-200,000 בני אדם.

מוסקבה נוסדה במאה ה-12 ,עברה פלישת מונגולים במאה ה-13 , התבססה במאה ה- 15 במקביל לנפילת קונסטנטינופול ב-1453 ,עברה פלישה טטארית ב-1571 ותחת שלטון "איוואן האיום" הפכה לשולטת בנסיכויות רוסיות נוספות.

ב-1571, הטטרים מאזורי קרים תקפו ובזזו את מוסקבה, ושרפו את כולה פרט לקרמלין.

כל המבנים של מוסקבה אז היו מעץ למעט הכנסיות . אלפי אנשים נסו לכנסית אך גם הן התלקחו בסופו של דבר והאנשים נספו.

מעטים מתושבי מוסקבה אז שרדו את השריפה .

השריפה השנייה בחומרתה היתה בקונסטנטינופול (איסטנבול של היום) בשנת 1729 כאשר נספו בשריפה כ-7,000 בני אדם.

גם בלונדון בשנת 1212 היתה שריפה נוראית בה קיפחו חייהם למעלה מ-3000 בני אדם. בין ה2 לספטמבר וכד ה-5 בספטמבר 1666 אירעה ״השריפה הגדולה של לונדון״ ונכון שחצי מבניני לונדון נשרפו כליל.השרפה פרצה לאחר שאופה המלך נרדם באמצע האפייה. היא כילתה יותר מ-13,200 בתים, 87 כנסיות, 6 קפלות, 44 אולמות גילדות, את הבורסה המלכותית, בית המכס, קתדרלת סנט פול, הגילדהול, ארמון בריידוול, ארבעה גשרים על נהר התמזה ושלושה משערי העיר, והפכה מאה אלף אנשים לחסרי בית – למעלה משישית מתושבי העיר באותה עת. לא ידוע כמה אנשים נהרגו בשרפה. בעבר חשבו שמספרם היה מועט, ועומד על שישה עד שמונה, אולם מחקרים חדשים משערים שמספר ההרוגים היה כמה מאות ואף אלפים, מאחר שלא נכללו חולים, זקנים ואנשים מהמעמד הנמוך שלא הספיקו לברוח.

מקור

תודה לשי שמואלביץ

ראו גם : 

העימות ההיסטורי בין הטטרים ורוסיה | רגעים היסטוריים (קישור)

ההיסטוריה של הטטרים

הטטרים הם צאצאי שבטים ממוצא מונגולי שפלשו במאה ה-13 לאירופה מאסיה המזרחית והמרכזית ומסיביר. באירופה הם התמזגו עם אוכלוסייה דוברת טורקית. השפה הטטרית היא כיום שונה לחלוטין מהשפה המונגולית ודומה מאוד לשפה הטורקית. במאה ה-13 הגיעו הטטרים לשיא התפשטותם הטריטוריאלית כאשר כבשו חלקים של הונגריה וגרמניה תחת הנהגתו של באטו חאן, נכדו של ג'ינג'יס חאן. הם לא הצליחו להחזיק זמן רב באזורים אלו ונסוגו לתוך אזורים בדרום רוסיה ובסיביר, שם הקימו את ממלכת "אורדת הזהב" שבירתה סאראי. משמעות המילה "אורדה" היא מחנה, והזהב מתייחס לאוהלים המפוארים של מנהיגי הטטרים. האצילים הרוסים היו הווסלים שלהם . במאה ה-14 קיבלו הטטרים את דת האסלאם ורובם הפכו משבטים נוודים לחקלאים יושבי קבע. סכסוכים פנימיים וכן פלישות של נסיכות מוסקבה (תחת פיקודו של הצאר איוואן הרביעי (איוואן האיום) והאימפריה העות'מאנית, גרמו להתפוררותה של אורדת הזהב במאה ה-15. על חורבותיה קמו אזורים טטריים עצמאיים שנקראו חאנטים. עד המאה ה-16 נכבשו רוב שטחי הטטרים על ידי העות'מאנים והצאר הרוסי.

ב-1920 הוקמה במרכז עמק הוולגה הרפובליקה הטטרית האוטונומית שבירתה קאזאן.

מקור

3
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *