הקפיצה האחרונה של  סגן רות מוריץ ז"ל

5879

ישראל ויסלר ( הסופר פוצ'ו) מספר בספרו האוטוביוגרפי  על חייו  את קורותיה הטראגיים של רות מוריץ אשר הייתה יחד עמו בקורס בג'וערה בשנת 1944 . כותב ישראל ויסלר : " רות מוריץ משכה את תשומת לבי בזכות שערותיה הבלונדניות, שהיו אז בבחינת תופעה די נדירה. היא היתה בעצם עולה חדשה , שעלתה לארץ מאוסטרליה יחד עם הוריה , שהיו ציונים , עזבו את חיי המותרות בארצם ובאו להגשים את חלומם בארץ.

אחרי שהקורס  של "ההגנה" בג'וערה הסתיים , לא ראיתי אותה יותר.  היא הכירה בחור אחד מהאצ"ל והוא הצליח לשכנע אותה לעבור לארגון שלו .

כשהתחילה מלחמת העצמאות יצאה פלוגת אנשי אצ"ל לכבוש את הכפר הערבי יהוד (כפר יהודייה/ עבאסייה) . בפלוגה הייתה כיתת בנות שעליה פיקדה רות מוריץ . הכיבוש הצליח והערבים נסוגו , עד שהגיעה אליהם תגבורת  והם פתחו בהתקפת נגד. כשאנשי אצ"ל עלו על משאית כדי לברוח, נזכרה רות מוריץ ששלחה בחורה אחת (מרים אהרוני) לתצפית על המסגד, ורצה בחזרה לקרוא לה. היא עלתה על המסגד , וכשהגיעה למעלה , ראתה שהערבים כבר הגיעו למרגלות המגדל וחלק מהם נכנס והחל לטפס למעלה.

כשאנשי ההגנה באו וכבשו את יהוד בחזרה , מצאו ברחבה שלפני המסגד את גופותיהן  של השתיים , שסיימו את חייהן בקפיצה.

 מקור :

ישראל ויסלר . "פוצ'ו בחיי: קורות חיו של צבר מצוי" ,

הוצאת לשון , 2016 , עמוד 69.

בצילום למטה : המסגד הגדול של עבאסייה,ממנו קפצו אל מותן רות מוריץ ומרים אהרוני .  היום בית כנסת ביהוד

misgad 800px-HPIM4884

רקע היסטורי

ביום 30 בנובמבר 1947 תקפו אנשי הכפר יהודייה / עבאסייה) اليهودية,  ( אוטובוס נוסעים יהודי , שעבר בקרבת הכפר והרגו שבעה מנוסעיו.

ב-13 בדצמבר 1947 תקף האצ"ל את עבאסייה במסגרת פעולות איבה שפרצו לאחר החלטת האו"ם על תוכנית החלוקה. במתקפה נהרגו שני אנשים ונפצעו עשרה. בתחילת אפריל 1948, בעקבות ההתקפה על מפקדת חסן סאלמה ליד רמלה, העביר חסן סלאמה את מרכז פעילותו לכפר יהודיה. דיווח מ-30 באפריל נמסר כי תושבי יהודיה עזבו את הכפר. ב-4 במאי 1948, בעת מבצע חמץ של ההגנה, תקף שוב האצ"ל את הכפר וגירש את אנשי הכנופיות ששהו בו. ב-6 מאי נהדפה התקפת לוחמי הלגיון על עמדות האצ"ל בכפר.

האצ"ל החזיק במקום כחמישה שבועות, עד ל-11 ביוני, כשמספר שעות לפני כניסת ההפוגה הראשונה לתוקפה, כבש אותו הלגיון הערבי. טור משוריינים ומאחוריו חיל רגלים של הלגיון וכוחות בלתי סדירים תקף את כוחות האצ"ל, שקריאותיהם לתגבורת לא נענו. תוך זמן קצר החליטו כוחות האצ"ל לסגת. לכוחות האצ"ל היו ארבע עשרה אבידות, ובהן שתי לוחמות.

כיבוש יהודיה הושלם במבצע דני ב-10 ביולי 1948. ב-13 בספטמבר נהרסו מרבית בתי הכפר. ההיסטוריון הפלסטיני וליד ח'לידי כתב כי מהכפר נותרו מספר בתים וכן המסגד המרכזי ו"מקדש אל-הודא". במסגרת "תוכנית לוגאנו" של ראש עיריית יהוד, מתוכננת הריסתם של השרידים הערביים ביהוד, למעט צריח המסגד הגדול, בית העירייה הישן ו"קבר יהודה".

מקור

ראה גם :

מרים אהרוני ז"ל

רות מוריץ – ויקיפדיה

 

9
· · · ·

תגובות

  • אגב, בלחץ ההגנה סולקה רות מלימודיה בתיכון "שלווה" בתל-אביב כחלק מה"סיזון". ראו "זכרונם נצח".

    ישראל מידד 23 בינואר 2023 12:15

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *