שקיעת האלים, יוזף גבלס

8504

יוזף גבלס היה, בשנה האחרונה למלחמה, האיש הקרוב ביותר להיטלר, וכוכבו זרח בחדר המצב הנאצי בבונקר בברלין.דניאלה אוסצקי שטרן מסבירה איך קרה, שדווקא התבוסה של הצבא הגרמני הועילה למיקומו של שר התעמולה בצמרת הנאצית, וסייעה להביא את רעיונותיו למימוש, ומדוע דחק גבלס להאיץ את ההשמדה של היהודים למרות שפגעה ביכולת הלחימה הגרמנית.

daniela-sefer cover

 בערב האחד במאי, בשעה שבע בערך, השכיבה האם את ששת ילדיה היפים לישון. לאם, שדמותה מצודדת, בהירה ונאת מראה, התלווה רופא, ד"ר קלאוס פון שטאופנברג שמו, שהגיש לה כדורי ציאניד, שאותם הכניסה לפיות ילדיה בזה אחר זה. הם מתו מיד. בסביבות השעה שמונה הצטרפה לבעלה, שחבש את כובעו, עטה את כפפותיו ובצוותא יצאו שניהם מן הבונקר אל הגן. הגן – גן לשכת הקנצלר, המקום – העיר ברלין. השנה 1945 והזוג המדובר הוא מגדה ויוזף גבלס. שר התעמולה הכול-יכול של הרייך השלישי והאיש הקרוב ביותר להיטלר בשנה האחרונה לחיי הרייך. הוא מונה לקאנצלר על ידי היטלר עצמו בבוקרו של 29 באפריל, וכיהן במשרה הרמה יום אחד. בני הזוג גבלס התאבדו בבליעת ציאניד ואיש ס"ס ירה בהם. כמה חיילים שפכו על גופותיהם בנזין והציתו אותן, אך הסובייטים שהגיעו למחרת לא התקשו לזהות את הגופות השרופות, ומצאו גם את גופות ששת הילדים.

 את התיאור הפלסטי של מות גבלס, אשתו מגדה וילדיהם, במה שהיא קוראת "סיום ואגנרי" של חייו, יום לאחר התאבדותו של אדולף היטלר, כתבה דניאלה אוסצקי שטרן בספר שקיעת האלים, שיצא זה עתה בהוצאת מורשת, ובו אוסצקי הצעירה מנסה להבין ולפרש ולהוסיף את חלקה, בצירוף הפאזל לחידה הגדולה של הזוועה שחוללו הנאצים. אוסצקי התרכזה בפרדוקס המאפיין את השנה האחרונה למלחמה. אף על פי שגרמניה עמדה בפני תבוסה סופית והנהגתה הייתה מודעת לכך, נמשכה והואצה השמדת היהודים, וגבלס, שר התעמולה, קיבל היתר מהיטלר, להביא להקצנת המדיניות הנאצית ולהיכנס למלחמה טוטלית. מחד גיסא, טוענת אוסצקי, המלחמה נתקיימה כדי "להגן" על המשך קיום המחנות, ומאידך גיסא, המחנות היו הגבול הפסיכולוגי שלא אִפשר לגרמנים להתחיל במשא ומתן: שהרי אם ינהל המשטר הנאצי משא ומתן, ייוודע ברבים מה הם מחוללים, ועל כך לא תהיה להם כפרה.

 דניאלה אוסצקי-שטרן, שקיעת האלים, יוזף גבלס, התעמולה הנאצית והשמדת היהודים בשנה האחרונה של מלחמת העולם השנייה, הוצאת מורשת 2012.

 לכתבה

daniela book gables with family

daniela gables with hitler

0
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *