שלום אש, "אל נקמות" , נקמתן של הזונות היהודיות

9989

היום , יום פטירתו של שלום אש , 10 ביולי 1957 , מחשובי הסופרים היהודיים אשר הייתה לו השפעה רבה על צעירים ברוסיה ובפולין  לפני 100 שנה ועל הנהירה שלהם לכיוון החילוניות.

הספרים של שלום אש היו מאד נפוצים ופופלאריים בקרב צעירים יהודיים בפולין וברוסיה לפני השואה. הספרים  שלו עברו בקרב צעירים יהודיים מיד ליד והגיעו גם לספסלי הישיבות בפולין .

שלום אש (1880 – 1957), סופר ומחזאי יהודי פולני אשר זכה להכרה עולמית. יצירתו כוללת סיפורים ריאליסטיים בעלי גוון חברתי, מסות, רומנים ומחזות היסטוריים. בכתיבתו עסק גם בהנצחת ההווי המקומי של העיירה היהודית, וגם בנושאים הקשורים לקיום היהודי לאורך הדורות. מרבית יצירתו נכתבה ביידיש.

250px-Szalom_Asz

אש נולד בעיירה קוטנו שבפולין, וכילד למד במוסדות יהודים מסורתיים, חדר וישיבה. אחר כך התוודע להשכלה ועזב את בית הוריו.

בהיותו בן עשרים התיישב בוורשה והתחיל לכתוב סיפורים ומחזות בעברית ויידיש. הוא פרסם סיפורים בעברית ב"הדור", "הצופה", "הצפירה" ו"השילוח", ובשנת 1902 הוציא קובץ סיפורים ראשון‏ . לאחר זמן לא רב עבר לכתוב ביידיש בלבד ומחזותיו התפרסמו והוצגו בארצות שונות באירופה.

מחזה ידוע של שלום אש הוא "מאטקע גנב" (1917) על חיי העולם התחתון היהודי – גנביםרוצחים וזונות. מאטקע הוא נוכל קטן וחסר תעודות ברוסיה הצארית, המוצא מחסה בתיאטרון יהודי נודד. שם הוא רוצח נוכל אחר בשם קנאריק בעזרת פילגשו של זה, נערה יהודיה מופקרת אותה היה קנאריק מכה. הוא לוקח את תעודותיו, וחי עימה תחת שמו של קנאריק.

בנוסף התייחס אש ביצירותיו להיסטוריה של העם היהודי. ספריו "קידוש השם" ו"המכשפה מקשטיליה" עוסקים בנושאים של קידוש השם. כן כתב על שבתי צבי ועל האנוסים.

aschphoto

היצירה החשובה שלו "אל-נקמות " עדיין מוצגת בבמות בישראל ובחו"ל ומעוררת הדים רבים

"אל נקמות" הועלה מחדש בדיוק 100 שנה אחרי הצגת הבכורה השערורייתית שלו, ולרגל חמישים שנה למותו של שלום אש. ולמה שערורייתית? כי המחזה מתמקד במשפחה יהודית אמידה בעיירה בפולין, כשאבי המשפחה- יענק'ל שפשוביץ- הוא יהודי מאמין ואדוק, ובמקביל גם מנהל בית זונות מצליח. כל שמטריד את יענק'ל הוא לשמור על טהרתה של בתו היחידה, ולמצוא לך שידוך יהודי מוצלח. מה שהוא לא יודע, הוא שמתחת לאף שלו הילדה נסחפת לרומן לסבי לוהט עם אחת הזונות, כשזונה אחרת מנסה, יחד עם הסרסור שלה, להדיח אותה לזנות. וכל זה, בל נשכח, בשטעטל הגלותי ירא השמיים. אם היום יעלו חומר נפץ כזה בקאמרי, לא צריך להתאמץ כדי לדמיין את גודל הסקנדל. אי אפשר אפילו להתחיל להבין איזה הד שערורייתי יצר המחזה הפרובוקטיבי הזה ב- 1907, ולמה נעצרו כל שחקני ההצגה.

b-el-nekamot-zvika-parush

אבל המחזה של שלום אש הוא חתרני לא רק בגלל החיבור שהוא עושה בין עולם הזונות לעולם החרדי. הוא חתרני בעיקר משום שהוא מצליח לבנות את משפחת שפשוביץ המיוסרת כאנלוגיה לעם היהודי בגולה בואכה המאה העשרים: קרוע תמידית בין ההתבוללות, החטא והפיתוי, לבין שמירה על הצביון היהודי המתבדל. הוא גם חתרני כי הציניות של שלום אש מהממת ממש – הוא מפנה חיצי ביקורת נוקבים וחסרי רחמים כלפי העולם היהודי, ומציג את היהודים, בעיקר את הדתיים שבהם, כחמדנים, צבועים, מתחסדים, תאבי בצע ונטולי אנושיות. מדהימה במיוחד הסצנה שבה הרב נחרד לשמוע שספר התורה היקר חולל, ובאותה נשימה נותר אדיש לחלוטין להיעלמה של ילדה צעירה ולהתמוטטות של משפחה שלמה. בביקורתיות חריפה, שלום אש הופך את עולם הערכים על פיו- הזונות שלו, וולגריות ועלובות ככל שיהיו, הן אנושיות, אוהבות, חומלות וחולמות הרבה יותר מאשר העולם הרבני, שאין בו שמץ אנושיות."

מקורות המידע

שלום אש – ויקיפדיה

YIVO | Asch, Sholem

נקמתן של הזונות היהודיות, באתר עכבר העיר – על מחזהו של אש, "אל נקמות", בביצוע חדש

אל נקמות (מחזה) – ויקיפדיה

עיריית בת ים | מוזיאון בית שלום אש | מוזיאון שלום אש

שלום אש: "מאטקע גנב." 7טער טייל. געלייענט פון צביה סערלין ..

.

ash book cover

4
· ·

תגובות

  • מעניין מאוד. כרגיל קצר מידי

    דני 8 בנובמבר 2015 19:28

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *