ציביליזציה, המערב וכל השאר

3541

ספר חדש ( יוני 2013 ),  מאת ההיסטוריון ניל פרגוסון, הוצאת עם עובד.

שש "אפליקציות מנצחות" שהתברך בהן המערב ב-500 השנים האחרונות חוללו את התמורה ההיסטורית רבת-העוצמה. הציביליזציה של מערב אירופה גברה על אימפריות חזקות ורבת-כוח במזרח. המערב, טוען ניל פרגוסון, גבר על שאר העולם. ואלה הם היישומים המנצחים: תחרות, מדע, זכויות קניין, רפואה, חברת הצריכה, מוסר עבודה.

civilization 2 neil

השאלה בימינו, ממשיך ההיסטוריון, היא אם המערב מאבד את ששת היתרונות החשובים האלה. אובדן "האפליקציות המנצחות" פירושו הידרדרות תלולה בלי מעצורים אל קצו של עידן עליונות המערב.

בציביליזציה המחבר מוליך את קוראיו במסע מופלא סביב העולם, שתחנותיו רבות ומאלפות, ובכללן התעלה הגדולה בננקינג, ארמון טופקפי באיסטנבול, מאצ'ו פיצ'ו שבפרו ואי התנינים בנמיביה. התייר צופה בנפלאות מגדליה של פראג, לומר על רזי השיט בימים, על הישגי הרפואה ועל פלאיה של תעשיית הג'ינסים.
ההיסטוריה של העולם, כפי שהיא משתקפת בכתיבתו של ניל פרגוסון, לא היתה מעולם כה רבת־הפתעות.

ניל פרגוסון הוא מן הנודעים והמשפיעים בקהילת ההיסטוריונים בימינו. ספרו עלייתו של הכסף ראה אור בספרית אפקים בשנת 2011.

קישור להוצאת עם עובד

ראה גם :

ניל פרגוסון: 6 האפליקציות "הקטלניות" של השגשוג  | Video on TED.com

civilaztion 1 book

מתוך הספר :

במאה  ה15 סין היתה הציביליזציה הכי מתקדמת בעולם, אך היא לא היתה יכולה להתמודד מול נתיבי הסחר שפיתחו אז ההולנדים  מסביב לסין ועליית הקפיטליזם האירופאי ששיגר את הצי ההולנדי לעבר סין . הולנד היתה אז חברה תחרותית שאיפשרה את התפתחות הקפיטליזים ואילו הסין פיתחו את אבק השריפה כבר במאה ה14 , אבל התחרות של הקפיטליזים ניצחה בסופו של דבר. חמש מאות שנה  מאוחר יותר בשנת 2013 נראה כי המערב איבד את כושר התחרות ואילו הסינים למדו להשתמש ביישומי התחרותיות טוב יותר.

כיום הסינים אימצו באדיקות את יישומי הקפטיליזים , האיראנים את המדע , הטורקים את תרבות הצריכה והאפריקאים מתחילים לפתח במהירות את הרפואה , אבל הסכנה העיקרית לשקיעה המערב כיום היא דווקא מתוכו  שמשמעותה ש"החבילה" של ערכים , תחרותיות , רפואה , צרכנות , מוסר עבודה כבר איבדה את החיוניות שלה . ממשלות מכתיבות את הכלכלה והתחרותיות לא נוצרת מכוחות השוק , מוסר עבודה מבחינת תושבי אירופה פירושו היום לעבוד פחות ולצרוך יותר.

0
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *