על הקשר בין הת"ס/תס"חים לבין ליאונידס מלך ספרטה, הפָלַנְקְס

960

מאת:

Tsach Moshe

סא"ל צח משה הוא ראש ענף תורת הלחימה של מפקדת זרוע היבשה.

"איזה כיף, יש היום שעתיים ת"ס/תס"ח!" אמר אף חייל אף פעם. כל מי ששירת בצבא עבר את זה, סבל לעשות את זה אבל נהנה לצפות בסבל של הצועדים ביום העצמאות; זה הזמן לשאול מי אחראי לעינוי. ת"ס (תרגיל סדר) תס"ח (תרגיל סדר חמוש) הם תוצר של שיטת לחימה עתיקה – הפָלַנְקְס

הפָלַנְקְס היתה הפורמציה הצבאית קדומה ואימתנית. יש רמזים לקיומה החל משנת 4500 לפנה"ס. אלפי חיילים בשורות, כתף לכתף, מצוידים בחניתות, חרבות ומגנים, נעים בשדה הקרב. כדי לשלוט במפלצת הזאת, לגרום לה להילחם בתיאום נדרשו ליצור מסגרת נוקשה!!

מה זה קשור לתס"ח? נפרק את תרגילי הסדר שלנו

למה צועדים בשורות?

הפָלַנְקְס היה נע קדימה לעבר האויב עד שהשורה הראשונה הייתה מתנגשת באויב (לרוב ממש מתנגשת 'חזה לחזה' ביטוי). השורות שאחריה היו דוחקות את השורה הראשונה כדי להכביד על האויב. כל חייל היה העתודה של זה שלפניו. כשהקדמי היה מת או נפצע, זה שאחריו החליף אותו.

למה השורות צפופות?

לכל חייל היה מגן ביד. הוא הגן על עצמו ועל זה שלימינו (חיילים שמאליים לא התקבלו). כשנורה מטח של חיצים, כל המגינים הונפו ביחד, וכל החיילים היו מתכופפים. דבר נוסף, אסור שהאויב יחדור את השורות, אחרת המבנה יתפרק, וייווצר כאוס. מכירים את הביטוי "לצופף שורות"?

מספרים שהלוחמים הספרטנים, שנחשבו ללוחמים המיומנים ביותר ביוון העתיקה, הוכשרו בין השאר בריקוד, נגינה ושירה כדי ללמד אותם לשמור על קצב ההליכה והלחימה. משום שהיו לוחמים מקצועיים, ולכן הצליחו להחזיק פָלַנְקְס צפוף ביותר. בצבאות רבים הלוחמים היו חובבנים, והתפרקו מהר מאוד..

מה הסיפור עם 'ימינה פנה' ו'שמאלה פנה'?

נקודת התורפה של הפָלַנְקְס היתה האגף שלו. התנועה הטבעית היתה ללכת קדימה אל האויב. אבל אם האויב יתקוף מהצד (מהאגף), חשוב היה שכל החיילים יידעו להסתובב מהר ולהתארגן מחדש לקרב.

להמשך הסקירה של סא"ל צח משה בטוויטר

1
·

תגובות

  • לאונידס עם 300 החופליטים הספרטנים לחמו קרב חזיתי במעבר הטרמופיילס הן בקדמת הכוח והן בחלקו האחורי לכן בביקורי באתר ברור שלא היתה אפשרות ללוחמה מהצדדים למיטב ידיעתי הצעידה הצבאית נוצרה בתקופה מאוחרת יותר בתקופת פתיחת בתי הספר הצבאיים והכנסת המדים כחובת הלבוש הצבאי אשמח לקבל הוכחות לדיוק הזמן

    סטרטר 2 ביוני 2022 20:11

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *