עוד ניצחון כזה..

4628

עוד ניצחון כזה…: על רוח הלחימה במלחמת לבנון השנייה – אלישיב שמשי. הכותב מתאר ומנתח קרבות של גדודי שריון, חי”ר והנדסה במלחמת לבנון השנייה, שמהם עולות נורמות לחימה שלא נראו במלחמות העבר: חוסר יוזמה, עיכובים ועוד. הוצאת מודן/ משרד הביטחון, 321 עמ’,

ירח טל

החומר הרב שפורסם על מלחמת לבנון השנייה יצר את הרושם שהמחדלים בה היו רק ברמות הפיקוד הבכירות של חטיבות ומעלה. במחקר מעמיק חושף בספר החדש "עוד ניצחון כזה, על רוח לחימה במלחמת לבנון השנייה", תא"ל (מיל') אלישיב שמשי בעיות שהיו גם ברמה הגדודית, בעיקר בתחום רוח הלחימהלמשל היו גדודים בהם מפקדים גילו נורמות לחימה ירודות שלא היינו רגילים אליהן במלחמות העבר: תופעות של חוסר דביקות במשימה, חוסר יוזמה ותעוזה, חשש להילחם באור יום, הימנעות מתקיפה ולא בגלל התנגדות עיקשת של אויב, הססנות ומתן תירוצים, וזאת בשעה שרקטות וטילים המשיכו לנחות על יישובי הצפון.

no victory lebanon 2

בעוד שהאזרחים הביעו נכונות להמשיך ולסבול תחת הפגזות כדי לאפשר לצה"ל להשלים את המלאכה, היו מג"דים שהעדיפו לא להסתכן ולא גילו יוזמה להשמדת מקורות ירי הרקטות והטילים ששוגרו מגזרתם, דבר המצביע על כשל ערכי ממדרגה ראשונה. לדוגמה: גדוד חי"ר שהיה אמור לפרוץ בלילה ולפגוע במשגרי רקטות שירו על יישובי הצפון נעצר מול מספר מועט של לוחמי חיזבאללה ולא המשיך במשימה, כי לדעת המג"ד המשימה לא הייתה ברורה. גדוד שריון שהיה במרחק קצר מאיזור בו היו משגרי רקטות, לא פעל להשמידם. המג"ד העדיף לטפל בפלוגה שהסתבכה מאחור במקום להמשיך במשימת השמדת משגרי הרקטות. גדוד חי"ר שהיה צריך לפגוע בתשתיות אויב, נעצר בגלל תאונת נגמ"ש ולא עשה דבר בהמשך הלילה וביום שלמחרת.

במלחמת לבנון השנייה היו תופעות של גילויי גבורה, אך הם היו בעיקר בתחום של טיפול וחילוץ נפגעים ולא בתחום של לחימה להשגת המשימות, שזה מבחנם העיקרי של מפקדי הגדודים בצה"ל, טוען שמשי. הוא פיקד במלחמת ששת הימים על פלוגת טנקים בחטיבה 7 שלחמה בחזית המצרית, במלחמת יום הכיפורים פיקד על גדוד שריון באוגדה 162 שלחמה בחזית המצרית, ועל תפקודו במלחמה זו עוטר בעיטור המופת. שמשי הוא יליד תל-אביב, בוגר אוניברסיטת בר-אילן בכלכלה ובמינהל עסקים. זהו ספרו העשירי. קדמו לו: 'סערה באוקטובר', 'בכוח התחבולה', 'להיאבק באלימות ולהצליח', 'איפה אני נמצא לעזאזל?', 'בהם יותר מכל', 'ולא אשוב עד כלותם', אליהם נשואות העיניים', 'בכוחם להכריע' ו'נוע כבר לכל הרוחות!'.

"עוד ניצחון כזה", על רוח לחימה במלחמת לבנון השנייה, אלישיב שמשי, מודן הוצאה לאור ומשרד הביטחון הוצאה לאור. עורך ד"ר ישראל בן-דור, 321 עמודים, 2013

מקור וקרדיט : עיתון האינטרנט של אווניברסיטת בר אילן

ראה גם :

בין מהירות לפזיזות – מערכות

אלישיב שמשי (נולד בשנת 1941), תת אלוף בצה"ל, אשר עוטר בעיטור המופת. לאחר המלחמה הועלה לדרגת אל"מ ושימש כמפקד חטיבה 600 בשנים 1980-1975.

אלישיב שמשי – ויקיפדיה

3

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *