עד יומו האחרון: נאמנים להיטלר ללא סייג

4842

זהו סיפורו של מחנה הריכוז מיטלבאו-דורה, שמדגים יותר מכל את הדבקות הנאצית בהשמדה השיטתית למרות המפלות בשדות הקרב. עד סיום ימיו של הרייך נמשך ההרג הקבוע – אפילו כשבעלות הברית פעלו עמוק בשטחה של גרמניה

הצבא האמריקאי שחרר את מחנה מטילבאו -דורה ב-11 באפריל 1945, וכמעט עד אותו היום המחנה לא פסק מפעילותו. ההוראות האחרונות של מפקדו נגעו לארגונן של צעדות המוות. לפי המידע המתועד באתר יד ושם, ב-1 באפריל יצאה צעדה בת 345 ק"מ של אסירים מלווים בשומריהם לכיוון ברגן-בלזן, וכמו במסעות אחרים – רק חלק מן האסירים הגיעו ליעדם. אחד המשלוחים הוכנס אל תוך מתבן, דלתותיו נחתמו ולובשי המדים הגרמניים העלוהו באש.

loyal to hitler 1

צעדות המוות נמשכו כמעט עד יומו האחרון של הרייך השלישי, ב-8 במאי 1945. עשרות אלפים של חיילי אס-אס עסקו בארגון הצעדות בשעה שגרמניה היתה בעיצומה של מלחמה טוטאלית שגייסה את כל כוח האדם והמשאבים הכלכליים של המדינה.

קשה להבין את ההיגיון של ההנהגה הנאצית, אך קשה גם להבין את התנהגותם של תושבי גרמניה שראו וחשו שהקץ קרב ובו בזמן המשיכו לציית ללא סייג להוראות השלטון. ניסיון מרתק להבין ולענות על השאלות הבלתי פתורות הללו עשה ההיסטוריון איאן קרשו בספרו "הסוף, התרסה וחורבן בגרמניה של היטלר 1945-1944". .

את ספרו פותח קרשו בסיפורה של העיר אנסבך, שב-18 באפריל 1945 ניצב הצבא האמריקאי בשעריה. מפקד האזור הנאצי נמלט, החיילים הועברו חזית, ורק מפקד העיר, ד"ר לפיזיקה, קולונל בלופטוואפה וחבר המפלגה, נשאר בה ותבע מתושביה להילחם "עד הסוף ". אחד מתושביה של העיר היה רוברט לימפרט, סטודנט לתיאולוגיה בן 19 שלא היה כשיר לשירות. לאחר שהיה עד להריסתה של וירצבורג החליט לימפרט לנסות למנוע את הרס עירו. במשך ימים אחדים הוא הפיץ עלונים וב-18 באפריל החליט לעשות מעשה: הוא חתך את חוטי הטלפון שחיברו את מפקדת העיר למטה הוורמאכט. למזלו הרע, שני נערים חברי תנועת הנוער היטלר-יוגנד ראו אותו ודיווחו על מעשיו. שוטרים נשלחו לביתו, הוא הועמד למשפט בפני מפקד המשטרה ובו ביום נידון למוות. בתוך זמן קצר הוא הובא אל עמוד התלייה, אבל בטרם הונח החבל על צווארו הצליח לימפרט להימלט. הוא הצליח לרוץ כמאה מטר עד ששוטרים לכדו אותו. איש מתושבי העיר שנכחו במקום לא ניסה לעזור לו, והיו אף כאלה שנטלו חלק במרדף אחריו. הסטודנט לימפרט הוחזר אל הגרדום ונתלה.

 לכתבה של מאיר בלייך בעיתון "מעריב"

עד יומו האחרון: נאמנים להיטלר ללא סייג

ימי הרייך האחרונים

צעדות המוות – ויקיפדיה

יותר מרבע מליון אסירי מחנות הריכוז, יהודים ולא יהודים, נרצחו בצעדת המוות שהתקיימו בחודשים האחרונים של מלחמת העולם השנייה.

רוצחים וקורבנות : צעדות המוות דניאל בלטמן – Yad Vashem

death marchers 3 better

6

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *