ספרים חדשים בהיסטוריה , 2016

3761


new-book-riecental

גנרלים יהודים בצבא האוסטרו־הונגרי וגורלם בימי הנאצים

אלי ריכנטל. בצבא הממלכה האוסטרו־הונגרית שירתו כ–300 אלף יהודים, מהם 24 גנרלים. הספר מתאר את תולדותיהם של עשרה מהם, ובוחן כיצד למרות מודעותם למדיניות האנטישמית של הנאצים בגרמניה, ולניסיונותיהם לספח את אוסטריה עוד ב–1934, נמנעו הקצינים, כרבים אחרים, מלקרוא את הכתובת על הקיר. הוצאת דקל, 144 עמ', 89 שקלים.

שילוב יוצאי ה״שטעטל״, העיירה היהודית, בשירות צבאי בקיסרות האוסטרית במאה ה-18, נתפש כבדיחה. הרעיון נתקל בהתנגדות של משרד המלחמה. אולם המציאות עלתה על כל דמיון. מאה שנים מאוחר יותר, שירתו בצבא הממלכה האוסטרו-הונגריכ-300,000 יהודים, מהם 24 גנרלים!

הספר מתאר את תולדותיהם של עשרה גנרלים יהודים מצבא הממלכה, שהיו עדיין בחיים בעת השתלטות הנאצים על מרכז אירופה. ברקע נסקרת מלחמת העולם הראשונה וחלקם של הקצינים בה. בניגוד לדעה כי האנטישמיות באוסטרו-הונגריה לא חלחלה לצבא, מצאנו כי הצבא היה נגוע בשנאת יהודים, אך הדבר צונזר בקפדנות. מנהיגותם והצטיינותם של הקצינים בשדות הקטל מתוארות בפירוט, עד לפרישתם. הספר בוחן אם דרגותיהם הבכירות סייעו בידיהם לשרוד את רדיפות השואה. מעניין, כי למרות מודעותם למדיניות האנטישמית של הנאצים בגרמניה, ולניסיונותיהם לספח את אוסטריה עוד ב-1934, נמנעו הקצינים, כרבים אחרים, מלקרוא את הכתובת על הקיר. הם המתינו בתקווה חסרת בסיס, עד שגורשו. לאחר סיפוחה של אוסטריה, לא הותוותה מדיניות נאצית לגורל קצינים אלה. רק בתום ועידת ואנזה בינואר 1942, ארבע שנים לאחר הסיפוח, הוחלט על גירושם לגטו טרזין. חרף התנאים הקשים, שרדו אחדים מהם. בחלק ההונגרי חסו הגנרלים בצילו של העוצר הורטי. למרות חוקים אנטי-יהודים, הם ומשפחותיהם לא נפגעו. חלקם נפטר עוד לפני ״צלב-החץ״ – פשיסטים הונגרים שהועלו לשלטון בחודשי המלחמה האחרונים על ידי הנאצים. אחד שרד את המלחמה על-אף התנכלויותיהם של הפשיסטים. מניין גנרלים אלה, שנשכחו מהתודעה הלאומית והבינלאומית, במידה רבה בעידודם של מכחישי שואה ודומיהם, ראויים לאזכור ויכולים לשמש מקור גאווה לעם היהודי.

אלי ריכנטל הוא פרופסור אמריטוס, ששימש כמנהל מחלקה הנוירוכירורגית בבית חולים סורוקה בבאר-שבע. לאחר פרישתו סיים את לימודי התואר השלישי (PhD) במחלקה להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. עבודת התזה שלו עובדה לספר: ״האמנם נרצח פעמיים? פרשת קסטנר בראייה מחודשת״. לצורך המחקר הנוכחי בילה המחבר בארכיונים בווינה, בודפשט, וניו-יורק ויישם שם את יכולותיו הלשוניות בגרמנית ובהונגרית. הוא הצליח לאתר חלק מצאצאיהם של הגנרלים שסיפקו לו מידע חדש ומגוון.

הוצאת ספרים דקל, 2016

 לסקירה הספר באתר "ארגון יוצאי מרכז אירופה" 

new-book-tamar-resling

קרח ברא אותו: החינוך בשירות הנאציזם

תמר קטקו. מחקר המציג טקסטים מספרי לימוד נאציים שנדפסו בשנים 1933-1945 תוך כדי ניסיון לפענח את משמעותם ודרכם את סוד הצלחתו של הנאציזם על בסיס תוכנם. הוצאת רסלינג, 250 עמ', 78 שקלים.

הספר מקרח ברא אותו מציג לראשונה טקסטים מקוריים מספרי לימוד נאציים שהוצאו לאור בין השנים 1933-1945, תוך כדי ניסיון לפענח את משמעותם, כוח השפעתם המאגית והפסיכולוגית וסוד הצלחתו של הנאציזם על בסיס תוכנם המגויס והמגמתי. זהו ניסיון להבין את תהליך כישופם של מיליוני גרמנים, להסביר כיצד נרתמו מיטב ההיסטוריונים, הפילוסופים, המדענים והאמנים למימוש תוכנית החינוך מחדש של ההנהגה הנאצית.

הספר, אשר חושף את כוחן של שיטות הוראה וחינוך בסביבה פנטית ולאומנית, נועד לטלטל את המכחישים והמתכחשים, לזעזע את האדישים ואת המקלים ראש באמונות אזוטריות שהופכות לשפות פוליטיות. בניתוח טקסטואלי יוצא דופן מראה המחברת איך נשזרה תיאוריה פאגאנית וגזענית בתוכניות הלימודים של הרייך השלישי על אודות מוצאו של העם הגרמני, לצד הצגת כוחו של הכתב הרוּני ותכונותיו של העל-אדם הארי.

הנאציזם, כדיו שחור, התפשט לאיטו, נספג, חלחל בתודעה וקידש כל אמצעי להכתים את ראייתם של מאמיניו; הוא רוקן אותם מתבונתם ומהכרתם השכלית, כלא אותם באזיקי צייתנות, מנע מהם כל ערעור וספק, החריב את טבעם האנושי ושדד את שיקול דעתם עד כדי התמכרות טוטלית לפולחן הדם, הקורבן והשררה. כמו כן, המחברת מעלה תהיות ביחס ל"היום שאחרי": מה עלה בגורלם של מיליוני הספרים הנאציים ובתי הספר המיוחדים שנבנו? האם אפשר בכלל למחוק את כל זה, כך לפתע, בתום המלחמה ובשנים אחר כך?

ד"ר תמר קטקו היא מרצה לפילוסופיה של החינוך במכללת סמינר הקיבוצים; היסטוריונית המתמחה בתקופת מלחמת העולם השנייה, השואה והשתתפותם של יהודים במאבק ובלחימה נגד הנאצים ועוזריהם; חוקרת ויוצרת סרטים תיעודיים; אוצרת המוזיאון ללוחם היהודי במלחמת העולם השנייה.

  קישור ישיר לספר בהוצאת רסלניג

new-book-giburim

גיבורים מלידה: סודות הגוף והנפש של הגיבורים הגדולים בהיסטוריה — כריסטופר מקדוגל. מאנגלית: אסנת הדר. מסעו של המחבר לגילוי שורשי הגבורה. תחילתו באירוע שהתרחש במלחמת העולם השנייה באי כרתים, וממנו מתפתלת הדרך אל גיבורי המיתולוגיה והאגדות, גאונים נשכחים, לוחמי מחתרת ערמומיים, מחנות אימונים קדומים, מכונים כושר ועוד. הוצאת אחוזת בית, 423 עמ', 98 שקלים.

 גיבורים מלידה – כריסטופר מקדוגל | ידיעות ספרים שאוהבים

new-book-charles_townshend_con_front-page-001

היסטוריה של המלחמה המודרנית / עורך : צ'רלס טאונסנד

 המלחמה המודרנית היא תוצר של שלוש תמורות: אדמיניסטרטיבית, טכנית ואידיאולוגית. לא ניתן לחשוב על תמורות אלה באופן חד-משמעי כ"קדמה", אף על פי שנדמה ששלושתן בלתי הפיכות. השלוש גם לא התפתחו באותו הקצב. טכנולוגיה צבאית, למשל, יצרה את הסמלים הבולטים והמחרידים ביותר של המלחמה המודרנית: המקלע, הטיל, הפצצה האטומית.

מטרת ספר זה למקם את התפתחות המלחמה בתקופה המודרנית בתוך מסגרת תרבותית רחבה. אף על פי ששורשי ההתפתחות הזאת נטועים בהיסטוריה הצבאית, הספר איננו עוסק רק בהיסטוריה של המלחמה. עימותים אלימים התרחשו משחר האנושות, אך למלחמה המודרנית ייחוד משלה. ייחוד זה נובע משינוי תקופתי במבנה של מדינות אירופה, אשר התרחש בין המאה ה-16 למאה ה-18 וחולל שינוי בכוח הצבאי של אותן מדינות. ל"מהפכה צבאית" זו היו שתי השלכות גלובליות עיקריות: ראשית, היא הביאה אל סופה את הפגיעוּת של אירופה לפלישה ולכיבוש מן המזרח – את השחרור הזה סימלה מפלת הכובשים העות'מניים בווינה בשנת 1683; שנית, המהפכה הייתה יריית הפתיחה של מערב אירופה במסעה אל עבר ביסוס שליטה גלובלית. חוסר האיזון בין הכוח הצבאי במדינות מודרניות ובמדינות מסורתיות הלך וגדל, עד שבמאה ה-19 רק מדינות מסורתיות אחדות יכלו להחזיק מעמד אל מול השליטה האירופית. תהליכים מורכבים של מודרניזציה כלכלית, חברתית ופוליטית הניע את תופעת "האומה במדים", ובסופו של דבר, במאה ה-20, את תופעת "המלחמה הטוטלית".

עורך הספר, צ'רלס טאונסנד, הוא פרופסור בכיר להיסטוריה בינלאומית באוניברסיטת קיל. בין ספריו הרבים נמנים "אלימות פוליטית באירלנד: ממשל והתנגדות משנת 1848"; "מלחמות האזרחים של בריטניה: התקוממות נגד במאה ה-20"; "טרור. מבוא קצר מאוד".

 לספר בקטלוג הוצאת רסלניג

רסלינג – קטלוג הוצאה – היסטוריה של המלחמה המודרנית

  new-book-meir_hatina_con_front-page-001

"מגע המוות: על הקרבה עצמית באסלאם המודרני" מאת מאיר חטינה

הוצאת רסלינג, 2016

המחקר על התחייה האסלאמית המודרנית מתמקד לרוב בתפיסת הג'האד או במחלוקות בין רדיקלים ליריביהם בסוגיות תיאולוגיות ופוליטיות. אולם המחקר כמעט אינו נותן את הדעת על רעיון מרכזי – עקרון ההקרבה והמוות. החיבורים המעטים שנדרשו לרעיון זה דנו באופן ספציפי בפיגועי התאבדות שהחלו רק בשלהי המאה ה-20 והציתו את דמיונם של רבים במערב, וכתוצאה מכך השרישו בתודעתם את הדימוי של האסלאם כתרבות שוחרת מוות. חוקרים שונים השקיעו מאמץ ניכר בשרטוט פרופיל אישי של המפגעים, בניסיון לחשוף את מניעיהם. מקצתם הדגישו את יצר ההרס העצמי כמניע; אחרים הבליטו את השכר שמבטיח האסלאם למקריבים את עצמם על מזבח אמונותיו, כמו נעורי נצח או הנאה ללא גבול מעלמות גן העדן. אולם התופעה לא נדונה בהקשר היסטורי רחב, על מגוון היבטיה האידיאולוגיים, הפוליטיים, החברתיים והתרבותיים.

ספרו של מאיר חטינה פורש פרספקטיבה רחבת יריעה ביחס למות קדושים בשיח של האסלאם בן-זמננו – הן בסוּנה והן בשיעה. הספר מציע ניתוח עתיר תובנות של רעיון ההקרבה, תוך כדי השוואה למעמדו ביהדות, בנצרות ובתרבויות אחרות. הספר מתמקד בארבעה היבטים מרכזיים של רעיון ההקרבה: חשיבותם של אמונה או אידיאל והנכונות למות למענם, לצד עיגונם בהקשר ההיסטורי והתרבותי שבו הם מתעצבים ונדונים; תפקידן של רשתות חברתיות במתן תמריצים מוסריים ופסיכולוגיים למעשי הקרבה; הפונקציות שממלא המרטיר כמטיף וכפדגוג, כמי שמאתגר את מנגנוני הכוח של האויב וזוקף את קומתם של הנדכאים; ולבסוף, הזיקה בין אתוס, זיכרון היסטורי ופוליטיקה, באופן כזה שמציב את רעיון ההקרבה כמרכיב מפתח במאבק על זהות, ייצוג וכוח.

פרופ' מאיר חטינה הוא מחשובי החוקרים של ההגות הדתית-פוליטית באסלאם המודרני; כתב וערך שורה של ספרים בתחום; מכהן כראש החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים.

320 עמודים * 78 ש"ח

 רסלינג – קטלוג הוצאה – מגע המוות

 new-book-vilana-geto

גטו וילנה

מאת:  אברהם סוצקבר

קיץ 1944: לאחר שהטיסו השלטונות הסובייטיים, במבצע יוצא דופן, את המשורר אברהם סוצקבר ואת אשתו מן השטחים שבשליטת הנאצים אל החופש התמסר המשורר מיד למשימה לכתוב חיבור על השואה בווילנה עירו. זה היה בחודשים האחרונים של מלחמת העולם השנייה, וככל שהיא התקרבה לסיומה, כן הלכו והתבררו הממדים הבלתי נתפסים של רצח היהודים.

זהו אחד החיבורים הראשונים המתעדים את זוועות הנאצים וגם את התנגדות היהודים על פניה השונות – המאמצים להבטיח את הקיום הפיזי בתנאים הקשים מנשוא של הגטו, הפעילות החינוכית והתרבותית, הקמת המחתרת היהודית. בספרו של סוצקבר, המובא עתה לקורא העברי בתרגום מחודש, התיאור ההיסטורי משולב עם העדויות האישיות של ההתמודדות עם הכיליון.

אברהם סוצקבר, מגדולי המשוררים ביידיש, התחיל לפרסם את שיריו ביידיש בפולין לפני השואה והתמיד ביצירתו בגטו וביער. הוא היה שותף לפעילות התרבותית בגטו וילנה ולעבודה המסורה  להציל מידי האויב את אוצרות התרבות היהודית – ספרים, כתבי יד ויצירות אמנות. ב־1946 הוא הוזמן להעיד במשפטי נירנברג. לאחר מסכת נדודים על פני אירופה הוא עלה ארצה ב־1947. סוצקבר היה לדמות מרכזית במרכז לתרבות יידיש שקם בישראל, הן בזכות כתב העת די גאָלדענע קייט ("שרשרת הזהב") שהוא ערך יותר מארבעים שנה והן בזכות כתיבתו המסועפת, שהצטיינה בעידון סגנוני ובראייה מטפיזית מעמיקה.

אברהם סוצקבר זכה בפרס ישראל לספרות יידיש לשנת תשמ"ה.

 קישור ישיר לפריט המידע בקטלוג הוצאת עם עובד

 new-book-congresss-us

מלחמות מבית ומחוץ

הקונגרס, סמכויות מלחמה וממשל קלינטון

מאת מאיר ברוכין 

הוצאת רסלינג 2016

עניינו של ספר זה הוא יחסי הגומלין בין הנשיא לקונגרס, בממשל ארה"ב, בסוגיית סמכויות המלחמה בתקופת ממשל קלינטון. בשני אלה הופעלו כוחות צבא מחוץ לגבולות ארה"ב במקרים רבים יותר מאשר בכל תקופת ממשל אחרת. חשיבות הספר נובעת מהעובדה שבתקופה שחלפה מאז תום מלחמת וייטנאם וקבלת חוק סמכויות המלחמה, היה קלינטון הנשיא הדמוקרטי הראשון שכיהן במשך שתי תקופות כהונה.

ספר זה בוחן את העמדות שהוצגו על ידי חברים מהאגפים השונים של שתי המפלגות, כמו גם את הוויכוח שהתקיים בהן לפני תחילת המעורבות, במהלכה ולאחריה. כמו כן נבחנה מידת ההשפעה שהייתה לסוגיות פנימיות (כמו ניסיון ההדחה) או חיצוניות (תום המלחמה הקרה)  על אופני המעורבות השונים. לאור הממצאים ניתן להיווכח שחברי הקונגרס בחרו להתנער ממחויבותם החוקתית, כלומר להיות חלק ממערכת של איזונים ובלמים בתחום סמכויות המלחמה, בניגוד לדרך פעולתם בתחומי סמכות אחרים הקשורים למדיניות חוץ. דפוסי פעולתם הוכתבו, בראש וראשונה, על ידי שיקולים פוליטיים.

גם כאשר היו לקונגרס אפשרויות חוקיות וחוקתיות לאכוף את עמדתו על הנשיא, העדיפו רוב החברים שלא לפעול. הם העדיפו להביט מן הצד ולראות כיצד תתפתח הפעולה הצבאית. רבים מהם העריכו שבמקרה של הצלחה תהיה להם אפשרות להתחלק עם הנשיא בהערכה ציבורית, ובמקרה של כישלון תהיה להם אפשרות להטיל את כל האחריות על הנשיא. מכיוון שלשיקולים הפוליטיים משקל מכריע, אזי ניסיונות עתידיים לקודד את סמכויות המלחמה של הנשיא ולהציב להן גבולות ברורים צפויים להיכשל, כשם שנכשלו ניסיונות לעשות זאת בעבר.

ד"ר מאיר ברוכין הוא בעל תואר "בוגר" במדע המדינה ויחסים בינלאומיים, "מוסמך" בלימודים אמריקאים ויחסים בינלאומיים – האוניברסיטה העברית. תחומי התמחותו הם: סמכויות מלחמה בממשל ארה"ב, חוקת ארה"ב ומגילת הזכויות

   קישור ישיר לספר בקטלוג הוצאת רסלינג

  new-book-tavenkin

מן הים עד המדבר: טבנקין והקיבוץ המאוחד באמונה ובמאבק לשלמות הארץ

יעקב צור

מן הים עד המדבר: טבנקין והקיבוץ המאוחד באמונה ובמאבק לשלמות הארץ

ירושלים : יד יצחק בן-צבי, תשע"ו 2015.

מימוש זכותו של עם ישראל על ארץ ישראל השלמה, ומצוות התיישבות במרחביה, היו למאפיין המובהק של הקיבוץ המאוחד בתוך תנועת העבודה, החל מראשית דרכה של התנועה בסוף שנות העשרים של המאה העשרים ועד למלחמת יום הכיפורים. ספר זה עוסק במקורותיה הרעיוניים של תורת ארץ ישראל של יצחק טבנקין, מורה הדרך של הקיבוץ המאוחד, בוחן את מאבקיה הציבוריים של התנועה ואת סוד השפעתה הרבה על דור תש"ח.

המאבקים הפוליטיים והרעיוניים של הקיבוץ המאוחד למען שלמות הארץ החלו בפולמוס החלוקה סביב פעילותה של ועדת פיל ב-1937, המשיכו במאבק כנגד הצעת החלוקה של האו"ם ב-1947 והנחו את הנהגת התנועה בהתוויית יעדי מלחמת השחרור. לאחר הקמת המדינה מצא עיקרון זה את ביטוייו במסגרת פעילות תנועות הנוער של הקיבוץ המאוחד, באקטיביזם הביטחוני שייחד את הנהגתה ובמאבק הציבורי של ראשיה נגד הנסיגה מסיני ומעזה לאחר מלחמת סיני ב-1956.

לאחר מלחמת ששת הימים היה הקיבוץ המאוחד היוזם והדוחף הראשון להתיישבות בגולן, בבקעת הירדן, באזור ירושלים ובפתחת רפיח. ואולם, המחלוקת הפנימית בתנועה על עקרון שלמות הארץ החלה מיד בסיום המלחמה, תוך שיצחק טבנקין ונאמניו ממשיכים לקרוא ליישוב כל השטחים ולביסוס אחיזת הקבע בהם ללא אפשרות של נסיגה, גם לנוכח התנגדות נחרצת מצד מרבית מנהיגי התנועה האחרים. גם בקרב הדור הצעיר בתנועה הלכה והתעצמה ההתנגדות לשליטה ביהודה ושומרון ובתושביהן, ומלחמת יום הכיפורים סימנה את הפרדה מרעיון ארץ ישראל השלמה.

תוכן העניינים המלא

למידע על הספר בקטלוג הספרים של יד יצחק בן-צבי

new-book-holland

בין הלשנה להצלה: החברה ההולנדית והשואה

פנחס בר-אפרת

ירושלים : יד ושם. המכון הבין-לאומי לחקר השואה, תשע"ו 2016.

המחקר בוחן את יחסן של החברה ההולנדית והנהגתה כלפי היהודים בתקופת הכיבוש הנאצי. מחד, עוסק הספר במלשינים ובמשתפי פעולה הולנדים שהסגירו יהודים לידי רודפיהם ומתאר את דרכי פעולתם ואת מניעיהם, וכן בוחן את העונשים שהוטלו עליהם ; ומנגד, מייחד המחבר מקום חשוב למחתרת ההולנדית, ובפרט לאלה שהסתירו יהודים. הספר סוקר גם את תפקידה של המשטרה ההולנדית ששימשה זרוע פעילה ומרכזית במערכת המעצרים והגירושים של יהודי הולנד למחנות ההשמדה.

תוכן העניינים המלא של הספר

new-book-diplomacy-hiesfeld

דיפלומטיה הישראלית ערב מלחמת ששת הימים

מיקי הירשפלד

‫ תל אביב : סער, תשע"ו 2016.

מלחמת ששת הימים, לא פרצה מן האין, אלא תוכננה על ידי מדינות-ערב משנת 1964 ואילך. הגורם הראשוני לתכנון הצבאי של מדינות ערב, היה חנוכת המביל הארצי, שהסורים רצו לשבש את הפעולות להקמתו. הגורמים האחרים היו תוצאות מלחמת העצמאות, בהן לא הושג הסכם שלום, אלא רק שביתת נשק.

ישראל לא ניהלה דיפלומטיה אמיתית. שר החוץ אבא אבן נשלח לארצות הברית כדי לבדוק מהי עמדתה, וביקר גם אצל נשיא צרפת שארל דה-גול ואצל ראש ממשלת בריטניה הרולד וילסון.

הדיפלומטיה התבססה על ההבטחות לקיומה של מדינת ישראל, ההצהרה המשולשת ומכתבים של ממשל ארה"ב בתקופתו של הנשיא אייזנהאואר. אבן למד בנסיעתו זו, כי הבטחות מדיניות טובות לזמנן ואינן תקפות לשנים הבאות ולנסיבות המשתנות. ראש הממשלה לוי אשכול לא הצמיד הוראות לנסיעת אבן, כך שכל מה שנעשה היה על פי דעתו של אבן בלבד, הפעם היחידה שנעשה נסיון לתדרכו בעת הביקור בארה"ב, היה נסיון של הרמטכ"ל רבין לדווח על תקיפה צפויה בטווח מידי מצד מצרים. אבן, שהציג את התחזית המודיעינית הזאת, לא זכה לאמון הממשל האמריקני.

הדיפלומטיה שניהלה מצרים, לעומת זאת, הצליחה בכל מהלכיה. כל מדינות ערב באו לחסות בצלו של נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר. הטון נגד ישראל החריף בתקשורת העולמית וכולם היו בטוחים שישראל תובס עקב היתרון הערבי בנשק ובציוד לחימה. היחיד שהבין זאת אחרת היה המרשל מונטגומרי, שהסביר לנאצר כי היתרון בנשק ובציוד אינו ערובה לניצחון, וישראל מפתחת שיטות אימון ולחימה מיוחדות, אשר תהיינה שוברות השיוויון בלחימה מולה. נאצר סמך על הסיוע שרוסיה הבטיחה לו ונכשל, בעוד ישראל סמכה על עצמה וניצחה.

המלחמה ב-1967, הראתה בעליל כי המשך הדיפלומטיה הוא בלחימה, ומדינה שהצליחה בכל צעד דיפלומטי עלולה להיכשל בלחימה. מצרים וארצות ערב לא הבינו זאת. ישראל התכוננה היטב מבחינה צבאית ולמרות הדיפלומטיה שלה, שלא הראתה השגים כלשהם, ניצחה במערכה.

ספר זה מבוסס על עבודת הדוקטורט של המחבר, שנעשתה … אוניברסיטת בר אילן בשנת 2003.

new-book-tunis-woman

מכלה לחמות

עולמה של האישה היהודייה בדרום תוניסיה והשתקפותו בספרות העממית

צביה טובי

יד בן צבי , 2016

הספר מתעד את חייה העשירים של האישה היהודייה בדרום תוניסיה, מעת היוולדה עד היותה חמות לכלותיה. החיים המסורתיים המתוארים בספר חלפו מן העולם בעקבות תהליכי המודרניזציה והעלייה למדינת ישראל. הספר הוא פרי מחקר אנתרופולוגי ראשון מסוגו המושתת על ידע אישי של החוקרת, על עבודת שדה שכללה עשרות ריאיונות של נשים שחוו את החיים האלה ועלו למדינת ישראל וכן על הספרות העממית העשירה שבעל פה ובדפוס של יהודי תוניסיה. שיטת המחקר בעבודה זו היא השוואתית: מחד גיסא – השוואה עם עולמן של הנשים היהודיות בצפון תוניסיה, שכבר היו חשופות להשפעה האירופית, ומאידך גיסא – עם  עולמן של הנשים המוסלמיות בדרום תוניסיה ובצפונה על סמך עבודותיהם של חוקרים גרמנים וצרפתים מן התקופה הקולוניאלית וחוקרות מוסלמיות משנות השמונים של המאה העשרים ואילך.

קישור ישיר לספר בקטלוג הוצאת יד בן-צבי

new-books-fotolia

לסקירה ההקודמת של ספרים חדשים בהיסטוריה

 

 

1

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *