מה שקרה בפורטוגל היה טרגי יותר מן הגירוש מספרד

8539

 מקור וקרדיט : רות אלמוג , מוסף הספרים השבועי , עיתון "הארץ"

פרופסור יוסף חיים ירושלמי  סבור שמה שקרה בפורטוגל היה טרגי יותר מן הגירוש מספרד. בספרד היה ליהודים זמן להתרגל לרדיפות הדתיות מ-1391 ועד ל-1492, שלאחריה לא היו עוד יהודים בספרד, רק מומרים. כלומר, יהדות ספרד עברה דמורליזציה איטית ושוחקת שיהודי פורטוגל לא התנסו בה.

בפורטוגל היתה עוינות ליהודים אבל היא לא דמתה לשנאה בספרד. ולאחר גירוש ספרד נמלטו יהודים רבים לפורטוגל, וסברו שהיא תהיה להם ארץ מקלט. ואמנם המלך ז'ואאו השני הציב תנאים נוחים. כל יהודי היה חייב לשלם סכום כסף שתמורתו ניתנה להם רשות לשהות בפורטוגל שמונה חודשים, חוץ משש משפחות עשירות שקיבלו זכות ישיבה קבועה וכן בעלי מלאכה מומחים. חוקרים סבורים שמאה ועשרים אלף איש נכנסו לפורטוגל ב-1492.

אבל לא עברו חמש שנים והמלך מנואל חתם על צו גירוש של כל היהודים. אמנם הגירוש לא התקיים כי פורטוגל לא יכלה להרשות לעצמה לאבד את החלק הגדול והפעיל של המעמד הבינוני שלה. תחת זאת, המלך אנס לשְמַד את כל היהודים ואסר עליהם לצאת. עיקלו את בתי הכנסת ובתי הספר, שרפו את ספריהם, הטבילו בכוח ילדים מגיל שלוש עד 14 ולקחו אותם מהוריהם, אלא אם כן יתנצרו. כך בסתיו 1497 חדלה הקהילה הגדולה והזוהרת ביותר באירופה להתקיים.

השנאה למומרים בפורטוגל היתה כה גדולה עד שבאפריל 1506, כשהמלך וחצרו נעדרו מליסבון, נעשה ביהודי ליסבון פוגרום אכזרי ובמשך שלושה ימים, בין ה-19 ל-21 בחודש, נרצחו 2000 נפש, גברים, נשים וטף. העובדה שאושקי מספר על הטבח הזה מרמזת על כך שב-1506 עדיין היה בפורטוגל.

לסקירה המלאה של רות אלמוג בעיתון "הארץ"

nau_de_pedro_alvares_cabral4

ראה גם :הטבלת יהודי פורטוגל לנצרות – ויקיפדיה

גירוש בהמשכים, והפעם: סופם המר של יהודי פורטוגל 

יצחק טסלר, מסורת של פחד: האנוסים בפורטוגל יוצאים מהארון , ynet‏ יהדות, 3 באוגוסט 2013

יהודי פורטוגל – בעקבות סיפורם של אנוסי פורטוגל – GoTravel

יהודי בלמונטה האנוסים: 400 שנה בתחפושת בפורטוגל – וואלה!

portugal jews 1

 

 

1
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *