מדוע היו ברומניה בתקופת צ'אושסקו מספר שיא של ילדים יתומים ?

233

מאת: עמי סלנט , עורך האתר " רגעים היסטוריים"

ברומניה הקומוניסטית,  המדיניות לעידוד ריבוי ילדים  ע"י  ניקולאי צ'אושסקו , הובילה להעברת 100,000 ילדים לבתי יתומים  ברומניה שם הם הוכו, הורעבו, סוממו, נקשרו למיטות משלהם ובילו ימים  ולילות בהזנחה ( מקור 1)

 על פי  הBBC , היקף הילדים בבתי יתומים ברומניה היה גבוה יותר והגיע  בשנת 1989 ל150,000 (מקור 3) .

נשיא רומניה , צ'אושסקו  ורעייתו הובילו מדיניות המעודדת ריבוי ילדים במשפחה, כשהוא נותן כדוגמה את משפחתו מרובת הילדים. למטרה זו  הם העניקו  תקציבים רבים  לסרטים המציגים זאת בחיוב לצד הצגות תיאטרון ויצירות אמנות עם מסר של עידוד משפחות גדולות.

במפלגה הקומוניסטית הרומנית הודחו או הורדו בדרגה בעלי תפקידים גרושים או בעלי אורח חיים מתירני מדי.

מדיניות זו הגיעה לשיאה בשנות השמונים של המאה העשרים, כאשר הונהגה בדיקה גינקולוגית תקופתית במפעלים, לאיתור נשים בהיריון ומס רווקות, המוטל על לא נשואים.

התוצאה של צעדים אלה הייתה קודם כל הכפלת הילודה ב-1967 לעומת השנה הקודמת. האפקט התמתן עם הזמן, וב-1973 מספר הילדים הממוצע לאישה ברומניה חזר למספר 2.4. האיסור הכללי של הפסקות ההיריון היזומות הוביל נשים רבות לביצוע הפסקות היריון מחתרתיות בתנאים לא נאותים, תופעה שהגדילה את מספר הנשים שמתו כתוצאה מכך. בשנים 1966 – 1989 נספרו 9,452 נשים שמתו מסיבה זו, אך ההערכות גבוהות יותר, כי מקרי מוות רבים נרשמו עם סיבות מוות שונות, כדי להסתיר את הסיבה האמיתית.

למדיניות זו היו תוצאות שליליות נוספות ובהן ריבוי מספר הילדים הלא-רצויים והילדים הנטושים, שחייבו יצירת מחנות מיוחדים להחזקתם והטיפול בהם. במחנות אלה התפשטו מחלות מידבקות, בין היתר בגלל שימוש חוזר במזרקים.

מספר הילדים בבתי היתומים ברומניה הגיע למאה אלף בעת המהפכה הרומנית ב-1989. ילדים אלה חיו בתנאים קשים, וגם לאחר המהפכה, בשנות התשעים של המאה העשרים, מצבם נשאר רע. התקשו למצוא כסף להחזקתם, ומהעולם המפותח באו זרים חסרי ילדים שהוכרו כמאמצים, בינם גם פדופילים, שניצלו את התוהו ובוהו למטרותיהם (מקור 2) .

בלי אוכל, בלי חשמל – ובלי חום אנושי

הבעיה היא, שבתי היתומים לא בדיוק היו ראויים למגורי אדם. מאז שצ'אושסקו הפנה את רוב תקציב המדינה לפירעון החוב הלאומי, הכלכלה צנחה ובהתאם גם התנאים במוסדות הללו. האוכל לא תמיד הספיק לכולם, החשמל הופיע לסירוגין וגם בקרב אנשי הצוות נרשם מחסור חמור בעובדים – ולא הזכרנו את ההזנחה בכל הנוגע לחינוך ולימודים ( מקור 5)

ג'יין וויליאמס, מארגון הצדקה הנוצרי Share, אמרה כי יתומים שהתגלו בבתי היתומים ברומניה היו מקופחים פיזית ופסיכולוגית, רבים מהם גדלו ללא  מגע אנושי. חלקם נותרו עם נזק מוחי קבוע. במספר מקרים, היא אמרה, רק לתינוקות בעריסות ליד דלתות בתי היתומים הייתה תקשורת אנושית קבועה (מקור 3 ) .

רק אחרי המהפכה הרומנית שבאה 24 שנים מאז עלייתו של צ'אושסקו לשלטון, גילה העולם את גודל הזוועה: תמונות מבתי היתומים חשפו את מה שהתחולל בין כותלי המעונות. ילדים נכים נקשרו למיטותיהם, תינוקות סבלו מתת-תזונה וחלו במחלות שונות. כשפסיכולוגים נכנסו לתמונה, הם מצאו קשר ישיר בין בעיות בהתפתחות לבין היעדר יחס אנושי נורמלי.

מחקר בן 12 שנים שנערך בקרב 136 תינוקות וילדים שגדלו באותם בתי יתומים, מצא כי הם רכשו מיומנויות שפה בקצב איטי יותר מאשר ילדים שגדלו בבתי אומנה. לאותם ילדים, היו גם בעיות בהתנהגות וחוסר כישורים בפיתרון בעיות. המחקר ציין גם כי מנת המשכל של אותם יתומים הייתה נמוכה יותר בהשוואה לאחרים, לעומת שיעור גבוה יותר של הפרעות פסיכיאטריות ורגשיות ( מקור 5 ).

קונסולית ארה"ב בבוקרשט בין השנים 1987-91, וירג'יניה קרסון יאנג, ציינה שרבים מהילדים לא היו למעשה יתומים, אלא היו למעשה ילדים שיש להם הורים שאינם יכולים להרשות לעצמם לדאוג ולכלכל משפחות כה גדולות, כפי שעודדו שלטונות רומניה. ההורים שמו אותם בבתי יתומים, ושם הילדים סבלו מאד ( מקור 1)  .

מרבית המשפחות ברומניה סרבו לקבל את הילדים בחזרה בגלל מצבם המוזנח של הילדים שהיו במצב קוגנטיבי מאד ירוד .

0
·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *