לקט צילומים היסטוריים מס' 20 , עם הקשרים היסטוריים

4235

החייל הרוסי שנותר יחיד מפלוגתו במצעד ההצדעה ברוסיה במאי 2015

Last veteran of his WWII battle group marching alone in Memorial Day Parade.

כל שבוע  הולכים לעולמם קרוב ל10,000 חיילים שנלחמו בצבא האדום במלחמת העולם השנייה , אבל הרוסים ממשיכים את טקסי מצעדי ההוקרה בכל רחבי רוסיה.

וסילי צ'קריזוב, חייל האחרון של פלוגה 4 , דוויזיית הרובאים ה80 של הצבא האדום , נלחם בלנינגרד בקרב על טיכבין. מחצית הפלוגה נהרגה בקרב . אחר כך הגיעו חיילים מחליפים לפלוגה 4 . היחיד מחיילי הפלוגה שנותר בחיים בשנת 2015 הוא וסילי .

וסילי השתתף בקרבות חזית לנינגרד וחזית וולחוב שהחלה בבוקר ה-12 בינואר 1943. לאחר קרבות אכזריים גברו כוחות הצבא האדום על הביצורים הגרמניים רבי העוצמה בדרום אגם הלאדוגה וב-18 בינואר1943 חזיתות ולחוב ולנינגרד נפגשו, ופתחו מסדרון יבשתי לעיר הנצורה. בינואר 1944 אילצה המתקפה הסובייטית את הגרמנים, שהטילו מצור על העיר, לברוח מפרווריה הדרומיים של העיר ובכך תם המצור. מאוחר יותר במהלך קיץ 1944 הפינים נדחקו חזרה לצד השני של מפרץ ויבורג ונהר הווקסי .

יום אחד בשנת 1938 בעת המרד הערבי בירושלים

1938 british 2

מקור וקרדיט : הקבוצה הסגורה של אריק בנדר בפייסבוק1938 king david

מקור וקרדיט : הקבוצה הסגורה של אריק בנדר בפייסבוק

 רקע היסטורי

הבריטים והמרד הערבי הגדול

בספטמבר 1937 רצחו שליחי הכנופיות את איש השלטון הבריטי לואיס אנדרוס, תומך בתוכנית 'הבית הלאומי היהודי', עם התמנותו למושל הגליל. רצח זה ולחץ דעת הקהל בבריטניה אילצו את הממשלה לפעולה תקיפה כלפי הערבים.

הבריטים הגיבו בהבאת כוחות גדולים מאירופה, במעצרים מנהליים, בענישה קולקטיבית כגון הטלת עוצר, בהרס בתים ובהוצאת הוועד הערבי העליון מחוץ לחוק. כ־360 ערבים נידונו למוות ו־54 נתלו.

המנהיגים הערביים העיקריים נעצרו או גורשו. אחת הפעולות הנרחבות של הבריטים לדיכוי המרד היה הקמתן של מעל 60 מצודות טגארט ברחבי הארץ. מצודות אלה שימשו כבסיסי פעולה לצבא הבריטי וכתחנות משטרה וכן יועדו, בשילוב עם גדר הצפון, למנוע כניסת כוחות ערביים ממדינות שכנות לארץ.

עם פירוק הוועד הערבי העליון התגברו המהומות והצבא הבריטי החל במלחמה נרחבת נגד הכנופיות הערביות והצליח למגרן בזו אחר זו. בפעילות שיטתית זו החזיר הצבא את השליטה על אזורי הארץ.

עד לחודש אוקטובר 1937 הגיעו לארץ תגבורות גדולות שהעלו את היקף הכוח הבריטי ל-2 דיוויזיות.

הצבא  הבריטי פתח בפעולות נמרצות וקשוחות כולל הפעלת מטוסים, כדי לבער את כל מוקדי ההתנגדות והמרי. הלחץ הצבאי, שאליו נוספו פעולות עונשין כלכליות, הביא בתוך זמן קצר לבידוד אנשי הכנופיות ולצמצום מרחב הפעולה שלהן. כשלון הניסיון הערבי להשתלט על העיר העתיקה בירושלים היה סמל לתבוסה כולה.

הערבים חזרו לטרור אישי נגד יהודים, אולם המרד כבר היה בשלבי דעיכה. במהלך חורף 1939 התפוררו הכנופיות והלכו ורבים מראשיהן ברחו מהארץ. לתהליך ההרגעה תרמו גם ההצהרה הבריטית בדבר הסתלקות בריטניה מרעיון חלוקת הארץ ופרסומו של הספר הלבן במאי 1939שהגביל עליית יהודים ומכירת קרקעות להם. בקיץ 1939 שקטה ארץ-ישראל.

המטבחים שהקים אל-קפונה בשנת 1930 בשיקאגו

Al Capone's soup kitchen during the Great Depression, Chicago, 1931

אל קפונה , הגנסטור הידוע,  הקים  בשיקאגו בשנת 1930 מערכת  מטבחים להזנה חופשית של מובטלים עניים ונזקקים שנפגעו ע"י המשבר הכלכלי הגדול בארה"ב . המטבחים האלו הזינו בחינם כ5000 איש ביום והיו חלק מהניסיון של אל-קפונה לפאר בציבור את את המוניטין שלו כאיש הדואג לעניים ולא רק גנגסטר .

אל-קפונה הגיעה יום בשבוע למטבח העניים על מנת לעבוד ולסייע  בחלוקת האוכל , כמובן , הוא גם דאג להזמנת עיתונאים מקומיים שיפרסמו את פועלו בעיתונים .

Al Capone's soup kitchen during the Great Depression 

אל קפונה LaMafia.co.il – אגדות המאפיה ) -סקירה נרחבת ומעניינת !!

יוני הדואר של צוות המפציץ הבריטי

Avro Lancaster Crewman with homing pigeons, carried in Lancasters as a means of communications in the event of a crash, ditching or radio failure, 1942

1942 . טייס בריטי של מפציץ אוורו-לנקסטר נושא תיבות עם יוני דואר המיועדים להתקנה לידו בתא הטייס .

יוני הדואר נועדו למקרה חרום של כשל רדיו , או התרסקות או נחיתת חרום .

כמעט מחצית מן המטוסים אבדו בפעולה !

אוורו לנקסטר (Avro Lancaster) היה המפציץ העיקרי של חיל האוויר הבריטי במחצית השנייה של מלחמת העולם השנייה.

הלנקסטר היה מפציץ כבד ארבע-מנועי, בעל כושר נשיאת פצצות גבוה מאוד וטווח טיסה ארוך שכיסה את כל גרמניה. הוא הפציץ בעיקר בלילות, והיה מצויד, בנוסף לפצצות, גם בשמונה מקלעים בשלושה צריחים (קדמי, אחורי, גב).

חברת אוורו ייצרה 7,377 מפציצי לנקסטר, שביצעו כ-156,000 גיחות הפצצה נגד גרמניה הנאצית , בהן אבדו כמעט חצי מהם, יחד עם מעל 21,000 אנשי צוות אוויר.

הגיחה המבצעית הראשונה של הלנקסטר הייתה הנחת מוקשים בים הצפוני במרס 1942. בין המבצעים המפורסמים ניתן למנות את הפצצת סכרי הרוהר  וטיבוע הטירפיץ.

הלנקסטר היה המפציץ שהוסב לנשיאת והטלת "הפצצה המקפצת" שכוונה לפצח את הסכרים הגרמניים. לאחר שהתברר בניסויים שפצצה הצמודה לבסיסו של סכר כאשר היא מוקפת מים גורמת הרבה יותר נזק מאשר פצצה המתפוצצת באוויר הפתוח, נשלחה בלילה של 16 במאי 1943 טייסת של מפציצי לנקסטר בפיקודו של מפקד כנף גאי גיבסון, שמטוסיה הוסבו במיוחד לשאת את הפצצה ולסבסב אותה (היא הוטלה כדרך שמקפיצים כדור על המים), לתקוף סכרים בגרמניה. באותו לילה נפרצו שניים מתוך שלושת הסכרים שהותקפו, ונגרם נזק גדול לתעשייה הגרמנית, כולל הצפות של עמק התעשייה הגרמני.

אל המשימה יצאו 19 מפציצים (8 מתוכם לא שבו) מטייסת 617 של חיל האוויר המלכותי הבריטי, טייסת מובחרת שהוקמה במיוחד למשימה זו. צוותי האוויר שלה אומנו במיוחד למשימה, שכללה טיסת לילה נמוכה ויעף הפצצה מגובה נמוך ביותר תוך שימוש בכוונת הפצצה מיוחדת ומד גובה מיוחד, שפותחו במיוחד להפצצה הזאת.

באימוני ההישרדות שלהם נדרשם טייסי הלנקסטר לשאת איתם גם תיבות של יוני דואר

lancester pigeons 2

גני הילדים הסובייטים

בברית המועצות בשנים 1949- 1986  הייתה מערכת תמיכה בהורים, שכללה גני ילדים שפעלו מבוקר עד ערב, ודאגה  מרבית לכל החינוך של הילדים עד חזרת ההורים מהעבודה בשעות הלילה .

הרמה הפדגוגית של גני הילדים ומעונות היום בברית המועצות הייתה גבוהה מאד וברוב הגנים הועסקם מנהלות גן עם תואר שני .

חלק מהעולים מרוסיה שהתאכזבו מרמת גני הילדים בישראל הקימו לעצמם מערכת של גני ילדים פרטיים הפועלים לפי העקרונות הפדגוגיים של גני הילדים בברית המועצות בעבר.

Kindergarten of the Soviet 70s

ראה גם :

כך מחנכים את הגיל הרך בגני חבר העמים בישראל – Mako

kindergarten 1

kindergarten 2kindergarten 4kindergarten 5

 

הדייגים בפורטוגל 1940-1955

fishermen in portugal 1940

פורטוגל הייתה בשנות ה40 וה50 מדינה ענייה כאשר ענף הדייג היה אחד העיקריים . בצילום דייגים פורטוגזים נערכים להתקין רשתות דייג בסירות הדייג שלהם בשנת 1949

עד אמצע שנות ה – 80 היתה פורטוגל העניה והמפגרת במדינות מערב אירופה . כמעט שליש מן התושבים עסקו בחקלאות – רק קצת פחות מן המועסקים בתעשיה – וגדלו תבואות , ירקות , פרות ( בעקר ענבים ליין ולצמוקים ) , זיתים ואלוני שעם , או התפרנסו מדיג , והתעשיה עסקה בעקר בעבוד התוצרת החקלאית , כגון יצור סרדינים , צמוקים , יין ושמן זית . עם הצטרפותה של פורטוגל לקהלה האירופית ( כיום – " האחוד האירופי " ) ב – 1986 החל בה תהליך מואץ של פתוח ותעוש . שעורם של המעסקים בחקלאות ירד ל – 12 אחוזים , ותרומתם למשק – לששה אחוזים .

מאז 1949 לאוליו (Olhão),  משמשת כנמל הדייג העיקרי והגדול באלגרבה, שרוב הפעילות בו מתרחשת בשוק הדגים Mercado em Olhão,

fishermen 2

כמה דברים שלא ידעתם על שחקן הקולנוע קירק דאגלס

kirk douglas 1942

kirk 1942 2

kirk 2015

דאגלס נולד ב-9 בדצמבר 1916, בשם איסר דניאלוביץ' דמסקי בעיירה אמסטרדם שבמדינת ניו יורק להורים יהודים שהיגרו מבלארוס.

הוא נולד כאיסר דניאלוביץ' דמסקי, בנו של מהגר רוסי-יהודי נבער, שהיה סוחר סוסים ברוסיה וסמרטוטר בניו יורק. הוא גדל להיות אחד מן השחקנים היותר נודעים בקולנוע.

"אהבתי את אבי, אך גם שנאתי אותו. הוא היה סמרטוטר שנהג בעגלה ובסוס ולא ידע קרוא וכתוב, אך בעיני היה גדול." לילדותו הקשה של קירק דאגלס היתה השפעה עצומה על חייו כשחקן, כאב וכגבר. היא היתה המנוע ששחרר את הכעס האצור בתוכו. היא שהוסיפה עומק להופעותיו.

במלחמת  העולם השנייה שירת כקצין קרבי במארינס  בצי האמריקאי . השתחרר מהצבא האמריקאי ב1945 כקצין בדרגת סרן .

סרן קירק דאגלס היה שייך ליחידת סיור של הצי האריקאי שתפקידה היה לצוד צוללות יפאניות באמצעות הטלת פצצות עומק . הוא נפצע בשנת 1944 באחת הפעולות נגד היפאנים.

בשנת 1948 שקל להתגייס למח"ל  בישראל , במלחמת העצמאות , אך הצעה שקיבל לתפקיד משמעותי בסרט בהוליווד מנעה ממנו להגיע לישראל.

מקור המידע : קירק דאגלס, בנו של סמרטוטר, מאנגלית: עדי גינצבורג, הוצאת דביר, תל אביב: תשנ"ג 1992.

לסקירות הקודמות של צילומים היסטוריים : צילומים-היסטוריים | רגעים היסטוריים

5
· · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *