כוחה של נחישות לאומית: המערכה נגד נמרי השחרור הטמילים בסרילנקה

622

הארגון "נמרי השחרור של ממלכת הטָמִילִים" (LTTE) היה ארגון פוליטי וצבאי, שמטרתו להביא להקמת מדינה עצמאית עבור האוכלוסייה הטמילית, שחיה באי סְרִי לַנְקָה.

בצילום למעלה : לוחמות של הטמילים בסרילנקה , מרביתן גילו תעוזה ונקטו בפעולות התאבדות בקרבות

בסרי לנקה, במשך יותר משלושה עשורים, ביקש פרבהקאראן,  מנהיג נמרי השחור הטמילים ליצור מדינה נפרדת למיעוט הטמילי בסרי לנקה. הוא סירב להניח את הנשק ונלחם בקנאות בממשלת סרילנקה.

סְרִי לַנְקָה היא מדינה באוקיינוס ההודי. נוסדה: 1948. שטח: 65 אלף קמ"ר. אוכלוסיה: 20 מיליון. בירה: קולומבו.

סְרִי לַנְקָה שוכנת על אי טרופי סמוך לחופי הודו והייתה קולוניה בריטית עד תום מלחמת העולם השנייה. כוחות בנות הברית פעלו ממנה נגד היפנים במלחמת העולם השנייה. מופיעה כבר בסיפורי הנוסע האיטלקי מרקו פולו במאה ה-13. נקראה "ציילון" עד 1972. רוב תושביה סינהליזים, צאצאי הודים שהגיעו לאי במאה השישית לפני הספירה. 

הרוב הסֶנֶגָלִי לעומת המיעוט הטָמִילִי

במשך מאות שנים חיו באי שתי קבוצות אתניות, ומאז ומעולם הסֶנֶגָלִים הם הרוב. בשנת 1956, כאשר קיבל האי עצמאות מן המנדט הבריטי, הוקמה ממשלה סנגלית, והיא החלה תהליך של גיבוש זהות סנגלית. הדבר התבטא, בין היתר, בניסיונות לדיכוי תרבותי של המיעוט הטמילי באי (היום גודל הקבוצה הזאת הוא כ-10% מן התושבים באי). למשל, מכיוון שעובדי ממשלה היו חייבים לדבר בשפה הסנגלית, נמנעה מן הטמילים אפשרות להתקבל למשרות אלה.

היחסים בין שתי הקבוצות היו מתוחים. בשנות ה- 70 (במאה ה- 20) הופיעו ארגונים, שדרשו מדינה עצמאית נפרדת עבור הטמילים, וביניהם הארגון המכונה LTTE.

שרֵפַת הספרייה הטמילית הבעירה את השטח

ההתנגשויות האלימות בין הצדדים גברו באופן משמעותי לאחר שנשרפה הספרייה הטמילית, אשר הכילה את עיקר כתבי הקודש שלהם. בתגובה פגע הארגון במנהיגים מקומיים, ששיתפו פעולה עם הממשלה הסנגלית, ובתגובה לפיגועים הפעילה המשטרה יד קשה עוד יותר נגד הארגון ונגד תומכיו.

על רקע זה פרצו בשנת 1983 התפרעויות ומהומות רבות ברחבי האי, עד שהיו לעימות כולל בין הצדדים. כוחות שנתמכו על-ידי הממשלה של סרי לנקה, הרגו אלפי טמילים, וקרוב ל-90% מן העסקים בבעלות טמילית נהרסו. בעקבות האירועים עלה מספרם של התומכים בארגון, התרחבו פעולות הטרור והגרילה שלו, והיחסים הקשים עם הממשלה הסלימו.

מתחילת מאבקם, הנמרים הטמילים לא היססו להשתמש במחבלים מתאבדים. טקטיקה זו התגלתה כיעילה במיוחד בפגיעה בממשלה, והם הביאו אותה לשלמות במערכה חסרת מעצורים נגד מטרות צבאיות, משטרתיות ואזרחיות ( נעם רחמים)

בצילום למעלה : מנהיגי צבא השחרור הטמילים באימונים בהודו

מרכיב מרכזי בהתקפות אלה היה השימוש במחבלות מתאבדות. מחבלת כזאת התנקשה ב-1991 בחיי ראש ממשלת הודו לשעבר, רג'יב גנדי. שנתיים מאוחר יותר, הרגה מחבלת מתאבדת את נשיא סרי לנקה, רנאסינג' פרמדאסה. מחבלת מתאבדת פגעה גם בשיירתו של רמטכ"ל צבא סרי לנקה, סראת פונסקה, באפריל 2006. הגנרל נפצע בהתקפה וזוכה כיום לשבחים במדינה על שהוביל את הצבא לסף ניצחון על הנמרים הטמילים.

המלחמה  הייתה בין הרוב הבודהיסטי הסינגהלזי (18 מליון) שחי בשני השלישים הדרומיים של סרי לאנקה ובין המיעוט ההינדואי- טאמילי (7 מליון) שחי בשליש הצפוני. המקום היחיד בעולם שבו נלחמים בודהיסטים בהינדואים מלחמה אכזרית ללא גבולות ( צור שיזף).

 באחת מהפעולות הגדולות תקפו הטייגרים הטאמילים את נמל התעופה של קולומבו, מאות קילומטרים דרומה מבסיסיהם, מפוצצים את מטוסי אייר לאנקה, חברת התעופה הסרי לאנקית, מסיבים נזקים במאות מליוני דולארים. בכל מקום בסרי לאנקה מוקפים הבסיסים של הצבא הסינגהלזי בבטונדות ובערימות עפר. לא היה שום מקום בטוח ברחבי האי מהטייגרים הטמילים ( צור שיזף)

בצילום : הלוחמים הטמילים 1998

הטאמילים, כמו החיזבללה, לא  היו בולטים בשטח. אין נשק. אין יחידות בתנועה. הם היו מוסווים היטב ולא נוכחים. הם אלו שלקחו את טרור המתאבדים למקום רצחני שלא היה כמוהו מעולם. מטביעים ספינות של הצי הסרי לנקי בעזרת סירות נפץ, מתפוצצים בתוך יחידות הצבא, במחסומים שלו, במרכזי הקניות של קולומבו.  (צור שיזף) .   

המערכה הצבאית של ממשלת סרי-לנקה נגד הנמרים הטמילים (2006–2009)

המערכה המתמשכת של ממשלת סרי-לנקה נגד ארגון 'הנמרים הטמילים', בשנים 2006–2009, הייתה חלק ממלחמת האזרחים במדינה האי הגדולה, שנמשכה כ-25 שנה.

בצילום : הצבא של סרילנקה

 במסגרת המערכה הזאת יצאו לפועל מבצעים צבאיים רבים, שתוכנית הפעולה שלהם כללה מאפיינים אלה: חסימה מועילה של שטח הלחימה בים וביבשה כדי למנוע מהמורדים לתמרן או לברוח מהקרב; התבססות על פעולה מבוזרת של יחידות חי"ר קטנות לאורך חזית רחבה, תוך סיוע הדוק של כוחות ימיים ואוויריים; פעולה רציפה ומתמשכת ללא הפסקה; והפעלת לחץ צבאי על המורדים בתוך שטח השליטה שלהם. הגדלה ניכרת של סדר כוחות הביטחון השונים אפשרה לצבא ולכוחות המשטרה להפגין נוכחות בכל אזור, וכך נמנע מהמורדים לחזור ולהתבסס בשטחים שמהם נסוגו בעבר. עקב ההכרח של המורדים להגן על שטחם ועל בסיסיהם, הם נאלצו להיכנס לקרבות עתירי אש שבהם נחשפו לפגיעות קשות, עד שלבסוף הם הותשו וחוסלו ( עומר דוסטרי )

בצילום: הצבא הסרילנקי לאחר הנצחון על הטמילים

ב-17 במאי 2009 הכריז ארגון הטיגריסים על הנחת נשקו, משום שאין בכוחו להגן על תומכיו. בנוסף קרא הארגון לממשלה לפתוח בשיחות שלום. במהלך העימות מאז 1994 נעלמו עשרות אלפי אנשים המשתייכים לנמרים הטמילים או שתמכו בהם (דווחו על ידי הממשלה יותר מ-65,000 איש), בתחילה הממשלה דיווחה על כך שהם נמצאים בבתי כלא. אך על פי דברי ראש הממשלה ויקרמסינגה כולם נרצחו.

אחרי עשרות שנות המלחמה היגרו מליון טאמילים מחוץ לארץ, עוד מליון הם עקורים בתוך החלק החופשי של טאמיל אילם וחלק מהשאר לא יכולים לחזור לאזורים עליהם השתלט הצבא הסינגהלזי, יוצר רצועות סטריליות בשם הביטחון ( צור שיזף )

השלכות כלכליות

לסכסוך היו השלכות מרחיקות לכת בעיקר על כלכלת סרי לנקה. בעקבות הסכסוך נפגע אנושות ענף התיירות שיכול היה להיות אחד מהענפים המכניסים ביותר של האי, בשל העובדה שבסרי לנקה אתרים ארכאולוגים, חופים יפים, ואתרי תיירות נוספים. כמו כן גרמו הלחימה ופיגועי הטרור במדינה לבריחת משקיעים ממנה. לאחר 2015 היה נראה שהמדינה משתקמת. חיילים עוסקים בפינוי מוקשים, בניית בתי ספר ומקדשים.

עלייתו ונפילתו של מנהיג "הנמרים הטמילים"

סרי לנקה הכריזה  בשנת 2009 על ניצחון במלחמת האזרחים בת 26 השנים ועל חיסולו של מייסד ומנהיג ארגון ה"נמרים הטמילי". מי היה ולופילאי פרבקרן, כיצד הקים את אחד מארגוני הגרילה המתוחכמים בעולם ומה הוביל לתבוסתו המוחלטת?

עבור תומכיו, פרבקרן היה הלב הפועם של המאבק למען הקמת מדינה עצמאית עבור המיעוט הטמילי. עבור מבקריו הרבים, הוא היה מנהיג אכזרי של כת מתאבדים, שחיבל בכל הזדמנות שהייתה לו בהסכמי שלום במסגרת מאבקו לכוח. במשך יותר מרבע מאה, שבה ניטשה מלחמת אזרחים עקובה מדם, שיכללו המורדים את פיגועי ההתאבדות שלהם, התנקשו בפוליטיקאים בכירים – בהם ראש הממשלה ההודי לשעבר רג'יב גנדי – ונאבקו בממשלה הסרי לנקית.

בשיא כוחו היה פרבקרן לדיקטטור של מדינת צללים ובה מאות אלפי אזרחים בצדו הצפוני של האי באוקיינוס ההודי. למדינה בתוך מדינה שהקים היה דגל משלה, כוח משטרה ואף מערכת משפט. כוח הגרילה שלו היה חמוש בתותחים כבדים, מטוסים שהפציצו פעם את נמל התעופה הבינלאומי בבירה קולומבו, ויחידה של מחבלים מתאבדים. חיל הים שלו הורכב מכלי שיט קטנים, "סירות מתאבדות" עמוסות בחומרי נפץ, צוללות מאולתרות וספינות הברחה גדולות.

 לכתבה בעברית

ראו גם:

 ראו גם :

סקירה מפורטת בויקיפדיה בעברית

0
· · ·

תגובות

  • מזכיר קצת, לפחות ברצחנות, את חמאס.

    אמנון אוסובלנסקי 29 באוקטובר 2023 6:31

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *