השבוע מציינים באירופה את שנת ה100 לסיום הקרב על ורדן במלחמת העולם הראשונה

3704

הקרב נמשך בין החודשים פברואר לדצמבר 1916.

בצילום הפתיחה ניתן לראות חיילים צרפתים מאיישים עמדת מקלע הוצ'קינס M1914 בפילבוקס של Fort Vaux, בתאריך 22 בנובמבר 1916.

קרב ורדן היה אחד מהקרבות הגדולים שנערכו בחזית המערבית במלחמת העולם הראשונה. הוא ארך כעשרה חודשים בשנת 1916, והצדדים היריבים ספגו במהלכו כמיליון הרוגים, פצועים ונעדרים.

הקרב החל במתקפה של הצבא הגרמני על שרשרת המבצרים הצרפתית, שהגנה על העיר ורדן. הגרמנים הצליחו להשיג התקדמות נאה בשלבים הראשונים של המתקפה, ולכבוש חלק מהמצודות הצרפתיות, כולל מבצר דואומון, אך תוך זמן קצר נבלמה התקדמותם והקרב הפך למערכת התשה עקובה מדם, שגררה לתוכה חלק ניכר מכוחות הצבא הצרפתי והגרמני. המטרה העיקרית של הפיקוד הגרמני הייתה לגרור את הצבא הצרפתי למערכת התשה בתנאים נוחים לצד הגרמני, ולגרום לו "לדמם למוות". הצבא הצרפתי ספג אמנם מאות אלפי נפגעים במהלך הקרבות בורדן, אך גם הצבא הגרמני ספג אבידות כבדות מאוד, שלא נפלו בהרבה מאבידות הצד הצרפתי.

מבחינה אסטרטגית, ההתקפה הייתה אסון לגרמנים, ודאי בהשוואה לאפשרויות האחרות שהיו פתוחות לפניהם — התקדמות נוספת בחזית המזרחית, והוצאת האימפריה הרוסית מחוץ למלחמה, תוך כיבוש שדות התבואה של אוקראינה.

למרות זאת הייתה כמות האבדות הצרפתית מזעזעת.

בוורדן הפסידו הגרמנים את סיכוייהם לזכות במלחמה זו. מאות אלפי ההרוגים בקרב (סכום אבדות שני הצדדים הגיע למיליון איש) לא תרמו דבר למאמץ הגרמני, והמלחמה נמשכה עוד שנתיים.

לסקירה המלאה בוויקפדיה

ראה גם :

קלחת של דם ואש: 100 שנים לקרבות ורדן 

trench_life-800x557

3
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *