הקומונות החקלאיות של טולסטוי – פרק עלום בתולדות ברה"מ

3155

1918-1938

בעקבות הכתבים האנרכיסטיים של לב טולסטוי, קומונות איכרים רבות הוקמו בהתנדבות לאחר מהפכת אוקטובר ברוסיה על בסיס ערכיו של עבודה ואי-אלימות . הקומונות דוכאו קשות על ידי הסובייטים, ולכן ההיסטוריה של רבות מהקומונות הללו אבדה.

אחת מהגדולות הייתה "קומונת חיים ועבודה" שבשיאה כללה כמעט 1,000 חברים.

כאשר הצטרפו החל משנת 1928 אלפי רוסים בוגרי אוניברסיטאות לקומונות של טולסטוי החל המשטר הסובייטי להיות מודאג והחל לנקוט עמדה ברורה נגד הקומונות והכביד את ידו עליהן .

למרות שהמשטר הסובייטי דיכא את הקומונות האלו , שבשיאן כללו עשרות אלפי חברים , הם נשארו נאמנים למשטר הסובייטי ומרביתם התגייסו לצבא האדום עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. בין מגני סטלינגרד נודעו החיילים יוצאי הקומונות של טולסטוי באומץ ליבם וחלקם אף זכו לקידום משמעותי בצבא האדום.

tolstoy-ploughing

עקרונותיו של טולסטוי כהשראה לקומונות ברוסיה

הקומונות שהוקמו בהשראת תורתו של טולסטוי הושפעו מעקרונותיו הבאים :

אימוץ הביתי, המוכר, הספונטני והטבעי.

צמצום את המחשבה הנוצרית לכמה תפיסות בסיסיות, שמרכזן "מלכות האל היא בתוכך".

הן בדרשותיו והן בכתיבתו האמנותית הטיף לבריחה מהציביליזציה המודרנית. הוא כינה זאת "בריחה אל הפשטות", העדפה של הפשוט על הסבוך. העדפה של החיים בחיק הטבע, הבריחה מן המוסכמות המלאכותיות של העיר והציביליזציה — כל אלה נתנו צביון מיוחד במינו לטולסטוי והגבירו את הרושם שעשה על המבקרים הרבים באחוזתו. הם גם השפיעו על סגנון הכתיבה שלו.

בל נשכח שטולסטוי השתייך לשכבה הגבוהה ביותר של החברה הרוסית ונהג בפמיליאריות וידידות עם אנשי החצר ועם הצאר עצמו כאילו היו חבריו מילדות. הוא לא היסס לפנות לצאר, לשריו ולקלגסיו ישירות בצורה בלתי־אמצעית אם חשב שבכך ישיג את מטרותיו או ישפיע על המצב במדינה. אך בעשורים האחרונים לחייו אימץ בעקביות ובעיקשות את אורח החיים של האיכרים הפשוטים: התלבש בבגדים פשוטים, נהג באדיקות, עבד את האדמה כאיכר לכל דבר, והיה לצמחוני. הוא אף עמד על כך שהתמלוגים על ספריו יחולקו בין האיכרים באחוזתו.

התעקשותו על חיי פשטות ועבודה משכה אל טולסטוי חסידים רבים מחוץ לרוסיה, ביניהם בלט המנהיג ההודי מהטמה גנדי. הוא אימץ בהתלהבות את שני הציוויים הטולסטויאניים: אי־אלימות ופשטות. היה זה אך טבעי, שכן טולסטוי הושפע מצדו השפעה עמוקה מדתות הודיות. גנדי ראה, בדיוק כמו טולסטוי, במורשת הרוחנית של הודו אמצעי יעיל לבנות חברה אחרת המבוססת על רעיונות פשוטים ונעלים כאחד.

tolstoy02

 טרומפלדור והקומונות של טולסטוי

"היתה זו תקופה של שידוד מערכות. העולם הישן נסדק, בני איכרים למדו באוניברסיטאות והצאר באטיושקה כבר לא נחשב כל יכול. טרומפלדור ובני חוגו הושפעו מתחיית העם הרוסי והרבו להתווכח על הדרכים לפעול גם לתחיית עמם היהודי. בשעות הערב לאחר שחזרו לדירה מהאוניברסיטה, הזמינו חברים וניהלו שיחות ערניות סביב השולחן והסמובאר החם, ודבריהם התלהטו מתוכניות למיזוג ציונות וסוציאליזם.

טרומפלדור אהב מאוד את רוסיה, נופיה, שפתה ותרבותה. בתקופת לימודיו התקרב לרעיונות הטולסטויאניים שהדגישו את ערך עבודת הכפיים האישית, והוא מזכיר פעמים אחדות במכתביו את הרעיונות הללו. טולסטוי קבע שהבעלות על האדמה היא פשע, שרכוש פרטי מבוסס על גזל, שהשלטון הוא עוול, ורק מי שאוכל את לחמו בזיעת אפיו אשריו וטוב לו. טולסטוי אף העריץ את הדוחובורים שחיו בקומונות, וכאשר גורשו מרוסיה על שום שהתנגדו למרות השלטון, גם תמך בהם בכסף כשעברו לחיות בקנדה.

במכתביו לשץ מזכיר טרומפלדור את הקומונות הטולסטויאניות וכותב שיש ללמוד מהן, ולהקים ברוסיה קומונה־הכשרה מסוג זה כהכנה לעלייה לארץ, כדי שהמפעל לא ייכשל.
הקומונות הללו נוסדו בסוף שנות השמונים של המאה ה–19 במקומות שונים ברוסיה, על ידי צעירים משכילים, ששאפו להתרחק מעריצות המשטר הצארי. הם שללו את מוסדות המדינה וחוקיה ואת מרות הדת ובחרו לעסוק בחקלאות מפני שעבודה חקלאית מספקת את צורכי הקיום הבסיסיים ומשחררת מרדיפת מותרות. הם חיו בקבוצות שיתופיות ושוויוניות והאמינו שהתחשבות הדדית ואחדות פנימית חזקות מכל חוקים כפויים.

מקורות המידע

Tolstoyan movement – Wikipedia, the free encyclopedia

The Tolstoyan Movement

דימטרי  סגל . תורתו של טולסטוי, אבי ההתנגדות הלא אלימה

רות בקי-קולודני , "חידת טרומפלדור" , עיתון "הארץ" , 16 לפברואר 2013

ואסילי גרוסמן , החיים והגורל , הקיבוץ המאוחד , 1988

tolstoi farm 2

 

3
· ·

תגובות

  • מעניין מאוד וכרגיל קצר מידי

    דניאל חיימסקי 5 ביוני 2016 20:07

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *