הסרט החדש (2016) על הנשיא ג'ונסון לא רחוק מהמציאות ההיסטורית

4081

על רקע הסרט החדש והמעולה על הנשיא ג'ונסטון  LBJ, הנה סקירת ביקורת ספר מעניינת של פרופסור אלי שאלתיאל  על הנשיא ג'ונסון .

" גם אם עבר במוחו של ג'ונסון ולו לרגע הרעיון, שמשרת סגן הנשיא תוליך אותו לחדר הסגלגל, הרי שלא חלפו ימים רבים והוא הבין את גודל הטעות.

האיש שכל ימיו ניהל, פיקד, הוליך ותמרן, נהפך לבובה נלעגת שאין לה כל מעמד ועמדה. ג'ונסון ידע שהמשרה ריקה מתוכן, אך לא שיער עד כמה יתאמצו האחים קנדי, ובעיקר בובי הנוקם והנוטר, להתנכל לו ולהשפיל אותו. הוא לא הוזמן לישיבות מכריעות, לא שותף בדיונים והורחק מנושאים רגישים ועדינים. על התנהלותם חסרת האחריות של האחים בסוגיית משבר מפרץ החזירים בקובה למד רק לאחר שנודעו ברבים ממדי הכישלון. מאוחר יותר לא היסס ג'ונסון לרמוז, כי ייתכן מאוד שנסיונותיו הכושלים של ג'ון קנדי לחסל את פידל קסטרו בקובה הוליכו להריגתו. הוא, כאמור, לא היה מעורב בעניין, ולא משום שהסתייג מן המדיניות התוקפנית, אלא משום שאיש לא שאל לדעתו"

"שבעת השבועות הראשונים" לנשיאות, כך מכנה קארו את פרקי הסיום המפתיעים של ספרו. הוא מיטיב לתאר את עומקה וגודלה של התמורה שהתחוללה בגיבורו, שלפתע הבחין כי ניתנה לו הזדמנות, שאין יודע אם תשוב אליו. כשירש ג'ונסון את קנדי הוא לא היה משוכנע כלל שייבחר למשרה בתום השנה לערך, כאשר יתקיימו הבחירות לנשיאות. הוא היה נחוש בדעתו לחולל את התפנית בזמן הקצר שניתן לו, ולאחר היסוסים ראשוניים, שבהם הוסיף להעלות את זיכרו של הנשיא הנרצח ולהציג עצמו כממשיכו, ניצל את כל הידע שרכש בשנות כהונתו בסנאט כדי להצעיד את החברה האמריקאית למציאות חדשה, מהפכנית. התוכנית שהגה והמשימות שביקש להוציא אל הפועל חרגו מכל מה שאיש בפוליטיקה האמריקאית העלה על דעתו.

בימי נשיאותו חולל ג'ונסון תפניות כה חשובות ומכריעות המחייבות את הצבתו בשורה הראשונה של גלריית הנשיאים הגדולים.

ג'ונסון היה פוליטיקאי אלים ותוקפני, שלא היסס לדרוס יריבים ולנצל כל פרצה בחוק בדרכו אל השררה. אך רק מעטים הכירו את נטייתו להרחבת זכויות האזרח, את סלידתו מאפליית השחורים והמיעוטים, את כמיהתו לחברה צודקת ושוויונית יותר, שתדאג לענייה ולכושלים בצדי הדרכים. מי שיכולים להתנער לרגע מהתדמית יגלו שלג'ונסון כבר יש הוכחות והישגים לא מבוטלים בתחומים אלה. אחרי ככלות הכל, עוד בימי כהונתו בסנאט פעל לקידום חוק המרחיב ומבסס את זכויות השחורים, על אפם וחמתם של עמיתיו מן הדרום.

לסקירה המלאה של פרופסור אלי שאלתיאל

ראה גם סקירה קודמת אצלנו באתר : היום לפני 52 שנה : ג'ונסון חותם על חוק זכויות האזרח | רגעים היסטוריים

 

 בצילום למטה : Lyndon B. Johnson – Equal Rights for Women

lyndon-b-johnson-equal-rights-for-women_hd_768x432-16x9

וגם :

כבחור צעיר היה ג'ונסון מורה :

"במשך תשעה חודשים, משנת 1928 ועד 1929, לקח הפסקה מלימודיו האקדמיים על מנת ללמד ילדים שמוצאם ממקסיקו בבית ספר מופרד המיועד להם, הממוקם בדרום טקסס, במרחק של 140 קילומטרים מסן אנטוניו. עבודתו עזרה לו לצבור מימון להמשך הלימודים, שאותם השלים ב-1930. בהמשך החל לעבוד כמורה בבית ספר. תחילה לימד בעיירה קטנה בשם פירסל, ולאחר מכן העביר במשך שנתיים שיעורים בנשיאת נאומים ועריכת דיונים בבית ספר תיכון ביוסטון."

במלחמת העולם השנייה שירת כקצין בזירת הלחימה מול יפאן

"עקב המתקפה על פרל הארבור בדצמבר 1941, התגייס ג'ונסון כקצין בצי חיל הים. בתור סגן בצי הוא הוצב בניו זילנד ובאוסטרליה. הגנרל דאגלס מקארתור, שהיה אחראי על האזור בו שירת, העניק לו את כוכב הכסף, אות העיטור השלישי בחשיבותו בצבא, אחרי שביצע טיסה מעל שטח האויב בגינאה החדשה."

מקור

7
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *