"הסירה האחרונה ליוקואמה" : היהודייה שהעניקה זכויות לנשות יפן

5289

הנה הסיפור של המופלא של האישה היהודייה, שבזכותה מכירה חוקת יפאן בשוויון זכויות לנשים. ביאטה סירוטה גורדון, שהלכה בשנת 2013 לעולמה בגיל 89, נולדה בווינה, בשנת 1923, להורים יהודים, יוצאי רוסיה.  אביה, לאו סירוטה, היה מוזיקאי, פסנתרן קונצרטים, מעולה. כאשר ביאטה הייתה בת 5 הוא קיבל משרה באקדמיה למוזיקה ביפאן, ועבר עם משפחתו לטוקיו, שם נשאר זמן רב. ביאטה למדה בבית ספר גרמני בטוקיו, ואח"כ, בגלל האווירה הנאצית, עברה לבית ספר אמריקאי.  ב-1939 נסעה ללמוד בקולג' בארה"ב.

ב-1941, כאשר פרצה המלחמה בין יפאן וארה"ב נותק הקשר בינה לבין הוריה בטוקיו, והיא נותרה ללא כסף.  היא ניצלה את כשרונה לשפות כדי להשיג עבודה. באותו זמן, בגיל 18 היא שלטה בשפות יפאנית, גרמנית, אנגלית, צרפתית, ספרדית ורוסית.

בזמן המלחמה היא עבדה במודיעין האמריקאי, בזכות שליטתה ביפאנית. אחרי המלחמה היא רצתה לחפש את הוריה, ומאחר ולא הייתה אפשרות לנסוע ליפאן באופן פרטי, היא חיפשה, וקיבלה משרה של מתורגמנית ליפאנית, במטה של גנרל מקארתור, המושל הצבאי האמריקאי, של יפאן, אחרי המלחמה. היא מצאה את הוריה, אחרי חיפושים –  הם שהו במחנה הסגר יפאני בעת המלחמה.

שנת 1946 כינס מקארתור 22 יועצים מומחים כדי לנסח חוקה חדשה ליפאן, החוקה שבתוקף עד היום.  ביאטה, בת 22, הייתה האישה היחידה בקבוצה זו ובאופן טבעי הטילו עליה לנסח את הסעיפים הדנים בזכויות הנשים. הזמן היה קצר. היא למדה את החומר, ואת התוכן של חוקות אחרות, והיא אחראית לניסוח שני סעיפים בחוקה. מתוך ניסיון של 10 שנות חיים ביפאן היא ידעה שלנשים לא היו כלל זכויות ביפאן האימפריאלית, התייחסו אליהן כאל שפחות.

biatte sirota

ביאטה ניסחה את סעיף 14 בחוקה המעניק לכל האזרחים זכויות שוות בלי הבדל מין גזע ודת, ואת הסעיף 24 המעניק לנשים באופן מפורש זכות לבחור בן זוג, זכויות רכוש, ירושה, בחירת מגורים, גירושין ועוד. אישה יהודיה בת 22 העניקה זכויות לנשות יפאן, בפעם הראשונה בהיסטוריה.

יש לציין שהמושל הצבאי האמריקאי, גנרל מקארתור, הכיר היטב את אורח החיים היפאני עוד מלפני המלחמה בשל שנות שירות ארוכות במזרח הרחוק, והוא עצמו גם הדגיש את הצורך להבטיח את זכויות הנשים בחוקה היפאנית.

ביאטה לא פרסמה את תפקידה בניסוח החוקה אלא בשנות ה-80, כאשר כתבה ספר זיכרונות. הספר זכה לתפוצה גדולה ביפאן, והסיפור הפך גם למחזה וגם לסרט. היא הפכה לסלבריטי, הרבתה להרצות והייתה מאד פופולארית בייחוד בקרב הנשים. ב- 1998, העניק לה הפרלמנט היפאני את תואר הכבוד היפאני הגבוה ביותר.

מקור וקרדיט: היהודייה שהעניקה זכויות לנשות יפן – קו ישר

ביאטה סירוטה גורדון – ויקיפדיה

Beate Sirota Gordon (left, front) listens to a koto performance with her parents, Augustine and Leo, in November 1929.

sp_gספר חדש שהתפרסם במאי 2015 אודותיה : Last Boat to Yokohama: The Life and Legacy of Beate Sirota Gordon

1
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *