הניצחון המפתיע של טרומן בבחירות 1948

3105

הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 1948 נחשבות, בידי רוב ההיסטוריונים, לבחירות המפתיעות ביותר בהיסטוריה האמריקנית. רוב הפרשנים סברו כי הנשיא המכהן הארי טרומן ינוצח בידי המועמד הרפובליקני, תומאס דיואי. להפתעתם, טרומן ניצח, כשהוא מתגבר על פיצול במפלגתו שלו. הניצחון המפתיע של טרומן היה הניצחון החמישי ברציפות של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות. כתוצאה מהבחירות לקונגרס של 1948, הדמוקרטים השתלטו גם על שני בתי הקונגרס. לכן היבחרו של טרומן אישררה את מעמד המפלגה הדמוקרטית כמפלגת הרוב, מעמד שבו יישארו עד 1952.

כתוצאה מן הפופולריות השוקעת של טרומן, והפיצול במפלגה הדמוקרטית, נראה היה כאילו דיואי הוא בלתי מנוצח. הרפובליקנים החליטו שהמועמדים שלהם רק צריכים להימנע מטעויות שיעלו להם בבחירות, ודיואי אכן נאם נאומים שהיו מלאים בהצהרות אופטימיות. טרומן העדיף קמפיין יותר משוחרר. הוא צחק על דיואי, ביקר את העובדה כי דיואי לא התייחס לנושאים שונים, ותקף את הקונגרס הנשלט בידי הרפובליקנים כי אינו עושה דבר, לכך דיואי לא הגיב. למעשה, דיואי בקושי הזכיר את שמו של טרומן במסע הבחירות.

הרפובליקנים קידמו מצע שכלל הרחבת הביטוח הלאומי, מימון דיור ציבורי, תמיכה בזכויות האזרח וקידום הבריאות והחינוך הציבורי. מצע זה לא היה אהוד בקרב השמרנים. טרומן כינס את הקונגרס ב"יום הלפת" (יום בו אנשי מיזורי שותלים לפת) וביקש מהרפובליקנים לקדם את המצע שלהם. כיוון שהקונגרס לא עשה דבר, טרומן המשיך בהתקפותיו על הקונגרס. טרומן התעלם מהעובדה שהמצע של דיואי היה ליברלי ותקף את השמרנים בקונגרס.

טרומן נאם בפני קהל רב בכל המדינה. אך כל הסקרים עדיין הראו שדיואי מוביל, ושטרומן יפסיד, ולא משנה מה יעשה. יש הסוברים אף כי טרומן היה היחיד שהאמין שינצח, בזמן שמטה הבחירות שלו ואפילו אשתו לא האמינו בכך.

בשבועות האחרונים, בתי קולנוע אמריקאיים הסכימו לשדר סרטי תעמולה של שני המועמדים. הסרט של דיואי, שצולם בתקציב גדול, גרם לדיואי להצטייר כמרוחק וקר. הסרט של טרומן, בתקציב קטן, התרכז במעורבתו של טרומן באירועים עולמיים חשובים והציג אותו כהחלטי. פרשנים הצביעו על הסרטים כגורם חשוב בהחלטת הקולות הצפים.

בימים האחרונים של מסע הבחירות, העיתונים היו כל כך בטוחים בתבוסתו של טרומן עד שהכינו מראש כותרות ליום שאחרי הבחירות.

תוצאות

בליל הבחירות, ה-2 בנובמבר, דיואי הגיע למלון רוזוולט עם משפחתו וחיכה לתוצאות. טרומן הגיע למלון אימס. משהגיעו התוצאות הראשוניות, התברר שטרומן מוביל ולא איבד את ההובלה גם בהמשך, למרות שלדעת פרשנים מובילים כשהקולות האחרים יגיעו, יתברר שדיואי ניצח. בנוסף התברר כי וולאס ות'ורמונד לא לקחו קולות מטרומן. ב-10:30, דיואי היה משוכנע שהפסיד ובירך את טרומן.

השיקגו טריביון, עיתון שהיה מזוהה באותה תקופה עם המפלגה הרפובליקנית, היה כל כך בטוח בניצחונו של דיואי עד שהוציא עיתון עם הכותרת "דיואי ניצח את טרומן". למחרת היום, טרומן צולם כשהוא מחזיק בעיתון. הסקרים היו שגויים מכיוון שהעיתונים הפסיקו לערוך סקרים שבועות לפני הבחירות והחמיצו את העלייה בכוחם של הדמוקרטים. התברר ש-14% מתומכי דיואי האמינו לטענתו של טרומן שהשפל הכלכלי יחזור בהנהגת הרפובליקנים, ולכן תמכו בו. במערכות הבחירות הבאות, הסקרים נערכו עד ליום לפני הבחירות.

למידע נוסף

president-truman-holding-a-newspaper-that-stated-he-lost-after-winning-the-election-november-3-1948

1
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *