הנבחר שבמבחר : צילומים היסטוריים , לקט מס' 8

3911

moments in time 8

מזה כשנתיים אנו מנהלים אוסף בינלאומי של צילומים היסטוריים הידוע בשמו Moments in Time

באוסף הבנוי על טכנולוגייה של פינטרסט נצברו עד כה מעל 22 אלף צילומים היסטריים מעניינים . כל שבוע נוספים מאות צילומים היסטוריים חדשים . לכן ,החלטנו להפיץ כל שבוע לקט נבחר של כמה צילומים היסטוריים שנקלטו באוסף המצטבר .

הנבחר שבמבחר : צילומים היסטוריים , לקט מס' 8

מזה כשנתיים אנו מנהלים אוסף בינלאומי של צילומים היסטוריים הידוע בשמו Moments in Time

הנה לפניכם הלקט השמיני , 11 לפברואר 2015

בלקט הנוכחי : צילומים נדירים , גטו לודג' , 1942 . וילה מתקופת רומא העתיקה, נשתמרה במלואו , המאה הראשונה לספירה . מקלטי אנדרסן , מלחמת העולם השנייה , אנגליה . הגנרל הגרמני ממלחמת העולם השנייה שנהפך למפקד כוחות נאט"ו באירופה

 getto lodg 2

צילומים נדירים , גטו לודג' , מלחמת העולם השנייה , 1942

10 תמונות שצולמו בגטו לודז' על-ידי Henrik Ross, אחד מצלמי הגטו "הרשמיים", יהודי.
Ross היה אחד מצלמי תמונות הזהות של יהודי הגטו; כן צילם תמונות "רשמיות" ששימשו את הנאצים לתעמולה שנועדה להציג את היעילות והחריצות של העבודה בכפייה בגטו.
בַּסתר צילם תמונות מחיי היום יום, בהן תיעד את הסבל והייאוש, הרעב והמחלות, ניצול העובדים, גירושם של אלפים לאושוויץ ולחלמנו.
Ross הִרבָּה לצלם ילדים
.

lodg getto 1

זהות הילדה הקטנה בתמונה 8 – אינה ידועה.

המצלמה סייעה ל-Ross לשרוד את השואה. כן אפשרה לַזיכרון לשרוד.
רוס קבר את התמונות כשהגטו חוסל ב-1944. כששב ללודז' לאחר השחרור ב-1945, גילה ששרדו רק כמחצית מתוך 6000 הנגטיבים שקבר.

200 מהצילומים ששרדו – מוצגים בימים אלה בתערוכה באונטריו שבקנדה: Memory Unearthed: The Lodz Ghetto Photographs of Henryk Ross:
http://www.ago.net/memory-unearthed-the-lodz-ghe
200 מהצילומים ששרדו – מוצגים בימים אלה בתערוכה באונטריו שבקנדה: Memory Unearthed: The Lodz Ghetto Photographs of Henryk Ross:
מקור וקרדיט : אילנה כהן סלע

גטו לודז' הוקם באפריל 1940, כמה חודשים לאחר שהגרמנים פלשו לפולין. בתוך הגטו רוכזו יהודים מרחבי אירופה הכבושה וכ-5,000 צוענים. רבים מתושבי הגטו מתו בשל התנאים הקשים ובאוגוסט 1944 החליטו הגרמנים להרוג את אלו שנשארו בו, כ-70 אלף במספרם.

גטו לודז' – ויקיפדיה

add 4 lodg getto

 וילה מתקופת רומא העתיקה, נשתמרה במלואו , המאה הראשונה לספירה

Ancient Rome. Well preserved Roman house at Herculaneum – 1st Century AD Casa Sannitica. Note the enclosed gallery above the atrium

רק הבנייה הרומאית העתיקה אפשרה בניית מבנים המחזיקים מעל 2000 שנים !!!!!

 מקום : Herculaneum

הרקולנאום (Herculaneum) היא עיר רומית עתיקה במפרץ נאפולי, על חוף הים, כשמונה קילומטרים מדרום מזרח לעיר נאפולי, במחוז קמפניה שבאיטליה. העיר נחרבה יחד עם פומפיי.‏ בהתפרצות הר הגעש וזוב ב-24 באוגוסט שנת 79 לספירה. נחשולים פירוקלסטיים לוהטים כיסו את העיר, והיא נקברה תחת שכבות של חומר געשי בעובי המתקרב לעשרים מטרים.

העיר שכנה על גבעה צופה לחוף הים, למרגלות הר הגעש, בין שני נחלים.

בהרקולנאום התגלו רחובות, בתי מגורים, מרחצאות, ציורי קיר, וכן אוסף גדול של מגילות – פפירוסים.

הרקולנאום, יחד עם פומפיי הגדולה ממנה שחרבה יחד איתה, הוכרזו בשנת 1997 על ידי אונסק"ו כ"אתרי מורשת עולמית".

roman villa  1

רקע היסטורי

הווילה הרומאית שימשה כמגורים לבני המעמד הגבוה, (להבדיל ממעבדי הקרקע ה"קולונים" שהתגוררו בבקתות) והביטוי הושאל לכל בית פרטי של בני המעמד הגבוה, במיוחד בפרוורים אך גם באזורים כפריים ובתוך ערים.

הווילה הרומאית הייתה בנויה סביב אטריום (לטינית: "Atrium"), חלל גדול ומרכזי במבנה אשר סביבו מעבר מקורה שאיפשר גישה לחדרים ולחלקים השונים של הבית ומרכזו היה פתוח לשמים. האטריום שימש להחדרת אור אל מרכז המבנה, כחצר פנימית, ובאטריומים רבים גם ניקז את מי הגשמים אל בריכה מרכזית המכונה "אימפלוויום" (Impluvium).

מקור וקרדיט : וויקפדיה בעברית

 

גם בטוניס נשתמרו בשלמותן כמה וילות רומאיות , המאהה ראשונה לספירה , נבנו סמוך לחורבות העיר העתיקה של קרתגו .

המקום שבו נשתמרו 6 וילות רומאיות עתיקות במלואן הוא הכפר הרומאי העתיק בטוניס ( בשיפולי חורבות העיר קרתגו), הנה כמה צילומים נהדרים :

roman villa 4 tunis10-rooster-mosaics-1024x682

ואם כבר הגענו לטונמיס הנה צילום של העיר הרומית העתיקה אל-ג'ם  , האמפיתיאטרון הרומי העתיק , נשתמר במלואו . 

Sunset over El Jem tunis

בתחילת המאה ה-3 נבנה האמפיתיאטרון  הרומי  באל ג'ם.  ( טוניס כיום) . באותה עת התחרתה העיר עם האדרומטום (העיר סוסה של ימינו) על מעמד העיר הרומית השנייה בחשיבותה בצפון אפריקה אחרי קרתגו. פריצתו של מרד בעיר בשנת 238 והתאבדותו של גורדיאנוס הראשון בוילה הרומית שלו בסמוך לקרתגו, הובילו להתקפה מצד כוחות רומיים שהיו נאמנים לקיסר מקסימינוס שהרסה את העיר, שלא הצליחה להתאושש מאז.

 

מקלטי אנדרסן , מלחמת העולם השנייה , אנגליה

This is typical of the way Londoners had breakfast in England, Sept. 6, 1939, after the air raid warning had sounded. Breakfast was in the family dugout–this one in a garden?with a gasmask hanging ready. (AP Photo)

לפריט באוסף הצילומים

 andersen

רקע היסטורי

מאחר שבין שתי מלחמות העולם גברה באנגליה הבנייה באופן משמעותי, המחסור במרתפים בבתים החדשים יותר הפך לבעיה רצינית בעת הפעלת תקנות התקפות אוויריות בממלכה המאוחדת בעת מלחמת העולם השנייה.

היה צורך למצוא חלופות במהירות ברגע שנהיה ברור שהתקיפות האוויריות נתפסו על ידי הגרמנים כאמצעי להוריד את המוראל של האוכלוסייה ולשבש את קווי האספקה בבריטניה. ההמלצות הראשוניות שיתנו לבעלי בתים היו שעליהם להיכנס למרחב מוגן מתחת למדרגות, במהלך התקיפה האווירית. מאוחר יותר, סיפקו הרשויות, לבעלי בתים, חומרים להתקנת מקלטים ציבוריים כמו מקלט מוריסון ומקלט אנדרסון.

מקלט אנדרסון תוכנן בשנת 1938 על ידי סיר ג'ון אנדרסון בתגובה לדרישה שהגיעה מהממשלה. רבים האמינו שהמקלט כונה על שם סיר ג'ון אנדרסון וייברלי אולם בפועל המקלט היה על שמו של דייוויד אנדרסון שהיה ממונה על הכנת אמצעי הגנה בפני תקיפות אוויריות טרם פרוץ מלחמת העולם השנייה. לאחר בדיקות מקיפות של התכנון החלו לייצר את המקלט.

מקלט אנדרסון

Anderson_shelter_at_St_Fagans

מקלטי אנדרסון תוכננו לאכלס עד כ-6 אנשים. העקרון המנחה להגנה היה שימוש בלוחות מעוקלים וישרים העשויים מברזל גלי מגולבן. שישה לוחות מעוקלים חוברו יחד בחלק העליון ויצרו את החלק העיקרי של המקלט. היו 3 לוחות ישרים בכל אחד משני הצדדים ו-2 לוחות בחזית ומאחור. סך הכול היו כ-14 לוחות. ברצפה היה בור ניקוז קטן שמטרתו הייתה לאגור מי גשם במידה ויחלחלו לתוך המקלט. ממדי המקלט היו: גובה 1.8 מטרים, רוחב 1.4 מטרים, אורך 2 מטרים. המקלטים היו קבורים בעומק 1.2 מטרים ומכוסים באדמה בעובי של 0.4 מטרים מעל הגג. האבזור הפנימי היה נתון לשיקול דעתו של בעל המקלט.

מקלטי אנדרסון ניתנו בחינם לכל בעלי הבתים שהרוויחו פחות מ £250 בשנה. המקלטים נמכרו במחיר £7 לבעלי הכנסה גבוהה יותר. 150,000 מקלטים מסוג זה חולקו או נמכרו בין פברואר 1939 עד פרוץ המלחמה. במהלך המלחמה הוקמו עוד 2.1 מיליון מקלטי אנדרסון.

בשל המספר הגדול שלהם וחוזקם, מקלטי אנדרסון רבים קיימים עד עצם היום הזה. מקלטים רבים הוצאו מהאדמה לאחר המלחמה והומרו לבקתות אחסון המשמשות לגננות.

מקלטי אנדרסן חולקו לכ-150,000 בתי אב בעלי גינות, שם הם מוקמו בתוך בור שנחפר באדמה. שישה בני אדם יכלו להסתתר במקלטים, שהוכחו כיעילים עד שהגיע החורף, ואז היה קר וגשום מדי מכדי להשתמש בהם. לפיכך, המציאו את מקלט מוריסון, על שם שר הפנים דאז הרברט מוריסון, לשימוש בתוך הבית. המקלט היה בנוי כמו כלוב מברזל והגיע מוכן להרכבה והברגה. הוא הורכב ממשטח ברזל עליון דמוי שולחן, רשת תיל צפופה מצידיו, ורצפת מתכת.

 anderson-shelter-3 add 3


add 4 andershen shlteradd 6 andershem shelter

הגנרל הגרמני ממלחמת העולם השנייה שנהפך למפקד כוחות נאט"ו באירופה

הנס שפיידלגרמנית: Hans Speidel; ‏22 באוקטובר 189722 בנובמבר 1984) היה גנרל בורמאכט, ממשתתפי קשר העשרים ביולי ולאחר מלחמת העולם השנייה – מפקד כוחות נאט"ו

גנרל הנס שפיידל שפיידל היה בחוג הפנימי של הקושרים נגד היטלר. הוא הכניס בסוד הקשר את רומל מפקדו, את גנרל גינתר פון קלוגה שהיה מפקד החזית המערבית ואת גנרל קרל-היינריך פון שטילפנגל שהיה המושל הצבאי של צרפת שאסר 1200 אנשי גסטפו ואס אס בפריז כשהגיעו הידיעות על מות היטלר. לאחר כישלון הקשר, אולצו רומל ופון קלוגה להתאבד ופון שטילפנאגל הוצא להורג. לגסטפו לא לא היו הוכחות נגדו. הוא נעצר ב-7 בספטמבר 1944 ונכלא בכלא הגסטפו בברלין. למרות החקירות הבלתי פוסקות הוא לא התבלבל ולא הודה בכל מעורבות בקשר. לבסוף הועמד לפני בית משפט צבאי משמעתי שישבו בו וילהלם קייטל, היינץ גודריאן וגרד פון רונדשטט שהחליטו לסלקו מהצבא. החלטה זו מנעה מלהעמידו לפני בית הדין העממי של רולנד פרייזלר שהיה גוזר עליו פסק דין מוות.

הוא הועבר למעצר בכלא של הגסטפו ליד אגם קונסטנץ בדרום גרמניה. באחד הלילות הצליח להמלט ביחד עם עשרים אסירים ומצא מקום מקלט אצל כומר קתולי שהסתיר את הקבוצה. הוא שוחרר על ידי כוחות אמריקאים ב-29 באפריל 1945.

הנס שפיידל – ויקיפדיה

hans speidel

הערת המביא לדפוס : היה זה גנרל הנס שפיידל שאיפשר בשנת 1963 לצוותים ישראליים להתאמן בהפעלת טנקים מסוג פאטון במחנה אימונים של נאט"ו במערב גרמניה . צוותים רבים מחטיבה 7 ( כולל אביגדור קהלני, נת'קה ניר ועוד רבים וטובים ) קיבלו אימון מתקדם בטנקים מסוג פאטון במערב גרמניה בין השנים 1961-1963 .

קישור לצילום באוסף הצילומים באינטרנט

 

אוסף הצילומים ההיסטורי באינטרנט

קישור ישיר לאוסף הצילומים

 

moments in time 8

 

 

1

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *