הנבחר שבמבחר: צילומים היסטוריים, לקט מס' 5

6303

moments in time

מזה כשנתיים אנו מנהלים אוסף בינלאומי של צילומים היסטוריים הידוע בשמו Moments in Time

באוסף הבנוי על טכנולוגייה של פינטרסט נצברו עד כה כ21 אלף צילומים היסטריים מעניינים . כל שבוע נוספים עשרות ולעתים גם מאות צילומים היסטוריים חדשים . לכן ,החלטנו להפיץ כל שבוע לקט נבחר של כמה צילומים היסטוריים שנקלטו באוסף המצטבר .

לצילומים במאגר הצילומים ההיסטוריים

הנה לפניכם הלקט החמישי ,

 בלקט הנוכחי :  מלחמת העולם השנייה השפיעה על מעמד האישה בארה"ב הרבה יותר מכל התנועות הפמניסטיות שבאו אחריה, סיפורו הטראגי  של הגנרל היהודי האמריקאי Maurice Rose,  מוסוליני כאוהב ילדים – שורשי התעמולה הפאשיסטית באיטליה , האי זנזיבר כשוק העבדים הגדול בעולם במאה ה18 , ניו יורק בשנות ה50 , מהומות הדמים באירלנד , 1972 , ספינת האוויר צפלין 1937 – מבט מבפנים,  מלחמת עיראק-איראן  1982 – ילדי גן העדן האיראנים.

מלחמת העולם השנייה ומעמד האישה בארה"ב

wwe women

עובדת במפעל מטוסים אמריקאי בימי מלחמת העולם השנייה , מלחמת העולם השנייה הביאה יותר מכל גורם חברתי והיסטורי אחר לשחרור הנשים בארה"ב מעול מלאכת הבית ולקידומן בחברה האמרקאית.

לפריט באוסף הצילומים ההיסטורי

Beautifully restored WW2 photos from over 70 years ago

 רקע היסטורי

Women in wartime – The Guardian

Rosie the Riveter: Heroine of Willow Run

rose 1

מלחמת העולם השנייה , סיפורו הטראגי של הגנרל היהודי האמריקאי Maurice Rose

הגנרל היהודי האמריקאי Maurice Rose , מפקד האוגדה המשוריינת האמריקאית זוכה לחיבוק חם מגנרל צרפתי בעת שחרור צרפת בקיץ 1944 . הגנרלים של דה-גול העריצו את גנרל מוריס רוז.

רקע היסטורי

הבריגדיר גנרל היהודי מוריס רוז היה ללא ספק אחד המצויינים והמבריקים ביותר בין מפקדי חיל השריון האמריקני במלחמת העולם השניה.

מוריס נולד ב-26 בנובמבר 1899 במידלטון קונטיקט, לאביו הרב סמואל רוז. בילדותו הוא עובר לדנבר, שם גומר את לימודיו התיכוניים ומשם לאוניברסיטה בקולורדו.

מוריס הצעיר מחליט להקדיש את עצמו לקריירה צבאית ועוד הספיק לשרת בצבא במלחמת העולם הראשונה.

MauriceRose

כשפרצה מלחמת העולם השניה היה רוז בדרגת לויטננט קולונל. הוא עובר את כל שלבי המלחמה על פני כל החזיתות עם חיל השריון שלו, החל מצפון אפריקה, דרך איטליה, משתתף בפלישה בנורמנדיה, חוצה את הריין וממשיך להילחם על אדמת גרמניה.

הוא מקבל עיטור מיוחד על הנחתת אנשיו בחופי תוניס על אף האש העזה של האויב.

הוא מגיש לגנרל הגרמני-נאצי בורוביץ בתוניסיה את הדרישה לכניעה ללא תנאים. הוא מפקד על הכוח הלוחם שכבש את פלרמו, במסעה של הארמיה האמריקנית השביעית על פני סיציליה.

תוך הפלישה לנורמנדיה מקבל רוז את הפיקוד על הדיוויזיה המשוריינת השלישית והטנקים שלו לוחצים ללא הפוגה, כשהוא חושף את עצמו מול אש האויב בראש הטורים ומלהיב את פיקודיו. עד מהרה הופכת הדיוויזיה שלו לכוח מחץ שאין דומה לה.

רוז הוא גיבור הקרבות בכיבוש Falaise Gap. הוא משתתף בפריצה לסנט לו. הוא המפקד המנצח בעמק Vire. גדודיו כובשים את נאַמור ואת ליאז', כשהם שוברים את התנגדותם החזקה והעיקשת האחרונה של הגרמנים בגבול בלגיה. במסע הנצחונות הרצופם שלו, תוך לחץ בלתי פוסק על האויב, הוא כובש את העיר הגרמנית קלן .

יחד עם התקדמותו בשדות הקרב הוא מתקדם גם בדרג הפיקוד: ב-5 בספטמבר 1944 הוא מקבל את דרגת מייג'ור גנרל. לגנרל רוז מוענקים עיטורים גבוהים: את "כוכב הברזל", "זר עלי האלון", "לב הארגמן" ו"אות השירות המצוין". בציונו לשבח נאמר בין היתר: "בעבור שירותו כגנרל מפקד על הדיוויזיה המשוריינת השלישית. מ-7 באוגוסט עד 12 בדצמבר 1944 הוא הוביל את פיקודיו בהצטיינות לנצחונות רצופים על פני צרפת, בלגיה וגרמניה. בשורה של מסעות סוחפים לאורך חצי האי נורמנדיה התגברה הדיוויזיה שלו בעקשנות על התנגדות אויב קשה-עורף, והתחבר עם כוחות בריטניה ליד פרונטל ועל ידי כך סגר את Falaise Gap וחתם את גורלם של גרמנים רבים".

רוז מוביל את הדיוויזיה שלו נאמר בציון לשבח "בזריזות רבה מנהר הריין לעבר קו זיגפריד כשהוא מחשרר בדרכו כפרים וערים צרפתיים ובלגיים רבים. על אף קשיי האספקה החמורים הוא ממשיך בלחץ הבלתי פוסק ומתקדם כשאינו נותן שהות לגרמנים וגורם להם אבידות כבדות באנשים וציוד. הוא ממשיך לחשוף את עצמו בפני אש האויב ותצפיותיו-עמדותיו, כדי להשיג מידע ממקור ראשון על המצב בחזית וכדי שיוכל לפתח את התקפותיו מעמדות נוחות יותר. בכך הוכיח את עצמו כבעל כשרון טקטי מזהיר, כושר מנהיגות ואומץ לב עילאי ובכך הוא נוסך לתוך לב אנשיו בטחון עצמי וכושר לחימה מצוין. הודות לידע המקצועי שלו".

מספר שבועות לפני הניצחון הסופי על גרמניה, מתפרץ טנק גרמני בודד לתוך המערך האמריקני, אחד מפגזיו פוגע בגנרל מוריס רוז והוא נופל חלל. היה זה ליד פדרבורן (Paderborne) בגרמניה. הערכה על אישיותו של גנרל מוריס רוז פרסמו הכתבים הצבאיים שהיו צמודים לדיוויזיה שלו בכל שנות המלחמה. אחד מהם, הרולד דני (Denny) כתב ב"ניו-יורק טיימס" כי "במותו של גנרל רוז איבד הצבא האמריקני את אחד מקציניו המוכשרים והאמיצים ביותר, שיחד עם זאת היה אדם בעל קסם אישי נדיר. גנרל רוז היה מנהיג כפי שכל גנרל מצליח צריך להיות, אולם הוא היה מנהיג במלוא מובן המילה. תמיד היה בתוך הקרב בג'יפ פתוח ומצויד במכשיר קשר דו-כיווני. הוא דרש את המאמצים הגדולים ביותר מאנשיו, מעולם לא דרש דבר שבעצמו לא היה מוכן לעשות. אנשיו אהבוהו וכיבדוהו".

מקור וקרדיט : האתר של חים לזר-ליטאי

מוריס רוז – ויקיפדיה

לצילום במאגר הצילומים ההיסטורי

ראה גם :

Major General Maurice Rose: World War II's Greatest Forgotten Commander

מוסוליני כאוהב ילדים

"המנהיג החזק אוהב ילדים" , כרזת תעמולה של משטר מוסוליני בשנת 1941 ( הילד נראה מפוחד למדי ) . כל פעם שתראו בעתיד פוליטקאי מחבק ילדים תבינו מהי תעמולה .

World War II. Italian fascist propaganda, postcard showing Mussolini with a child in the arms of youths in uniform fascists (Italy). Ca. 1941.

World War II. Italian fascist propagandaלפריט באוסף הצילומים ההיסטורי

 רקע היסטורי

סיכום – אמנות ותעמולה ברומא הפשיסטית – טקסטולוגיה

 World War II. Italian fascist propaganda

מעל מאה אלף עבדים נשלחו מהאי זנזביר  לצפון אפריקה לארה"ב ולדרום אמריקה במאה ה18

אתר הנצחה עבור אלפי העבדים שנשלחו מחיי חופש בזנזיבר לחיי עבדות באמריקה

slaves 2

עשרות אלפי עבדים בני זנזיבר "סופקו" למדינות ואימפריות באזור הים התיכון כבר בעת העתיקה ואחר כך על ידי סוחרי עבדים מוסלמים. מהמאה ה-15 החלו האירופאים "לייבא" עבדים אפריקאים, וכידוע, גם האמריקנים הצטרפו ל"חגיגה" בחטיפת מיליוני אפריקאים ובשעבודם.

זנזיבר הפכה למרכז העולמי לסחר עבדים. במאה ה- 18 עלה הביקוש לעבדים, ומשלחות הלכידה ביבשת הפכו תכופות. הסוחרים הערבים שילמו בזרעים ומזון לשבטים חזקים, כדי שהללו ילכדו את אויביהם וימכרו אותם לעבדות. גברים, נשים וטף, הובאו לזנזיבר והוצגו למכירה בשוק העבדים הגדול. שוק העבדים הגדול בעיר זנזיבר נסגר רק בסוף המאה ה-19 לאחר שפעל כמאה שנים.

Cathedral, site of old slave market, Stone Town, Zanzibar

לפריט באוסף הצילומים ההיסטורי

ניו יורק בשנות ה50

new york 1950Arbus3NEW YORK SUBWAY

ניו יורק בשנות ה50

add new york 52

הצילום משקף את החיים התוססים בעיר ניו יורק בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה , התל"ג האמריקאי בשיאו והעיר ניו יורק הופכת להיות העיר המבוקשת ביותר בעולם .

אחרי מלחמת העולם השנייה החלה הנהירה גדולה של האוכלוסייה אל הפרברים וחל גידול מאסיבי בצריכת השירותים העירוניים בניו יורק. כמות המסעדות בניו יורק הוכפלו .

הניצחון במלחמה הביא לגל של אופוריה, שבאה לידי ביטוי בהשקעות ענק שהוזרמו לבורסה בוול-סטריט; מגדלים רבים החלו לגבוה מעל העיר, והיא הפכה למקום שַמרן ומתנשא, שבעקבות הניצחון במלחמה העריך מחדש את עליונות הקפיטליזם על הסוציאליזם של הנאצים והסובייטים.

add new york 32

New York, 1950, photo by David Vestal

לצילום במאגר הצילומים ההיסטורי

ראה גם :Photo: Diane Arbus, New York, 1956.

ראה גם : הפטריה | סדרת תמונות מדהימה של ניו יורק בשנות החמישים התגלתה

 עוד צילומים של ויויאן מאייר על ניו יורק ושיקאגו של שנות ה50 , מרתק !!

אל תחמיצו!!!!!!

ראה גם :New York in the 50's – Goodreads

belfast

מהומות הדמים באירלנד 1972

בלפסט ,אירלנד 1972 ,הפגנה נגד השלטון הבריטי בעקבות הרג 12 מפגינים ע"י צנחנים בריטיים. הילד הצעיר נושא דמות של חייל בריטי תלוי

A young child, resting on a man’s shoulders, holds a hanging effigy of a British soldier during a march in Belfast, capital of Northern Ireland, Feb. 1972. The rally follows the deadly shooting of 13 demonstrators by British paratroopers during the civil rights march on Jan. 30, known as Bloody Sunday. (AP Photo/Michel Laurent)

 רקע היסטורי

יום ראשון העקוב מדם – ויקיפדיה

לצילום במאגר הצילומים ההיסטורי

 ספינת האוויר צפלין , 1937 , מבט מבפנים

zeppelin Hindenburg1280px-Hindenburg_at_lakehurst

בניגוד למצב היום במטוסים אזרחיים , הרי הנוסעים בספינת האוויר הינדנבורג צפלין בשנת 1936 נהנו ממרחב הרבה יותר גדול בספינת האוויר וגם לאפשרות לסעוד במסעדת ספינת האוויר . אבל הסוף היה מר.

Passengers relaxing on board the zeppelin Hindenburg, May 1937.

לצילום במאגר הצילומים ההיסטורי

רקע היסטורי

הצפלין LZ-129, הינדנבורג (גרמנית LZ 129, Hindenburg) הייתה ספינת אוויר גרמנית מתוצרת צפלין, שנשרפה לחלוטין בעת ניסיון נחיתה בניו ג'רזי שבארצות הברית, ב-6 במאי 1937. בשריפה נהרגו 36 בני אדם – 13 נוסעים, 22 אנשי צוות ואיש צוות קרקע אחד. 62 בני אדם נוספים שהיו על הספינה ניצלו.

ההינדנבורג הייתה ספינת האוויר הגדולה ביותר שנבנתה מעולם (במקביל לספינה התאומה, LZ-130 – "גראף צפלין 2"), ונקראה על שם פאול פון הינדנבורגנשיא גרמניה לשעבר.

הינדנבורג (ספינת אוויר) – ויקיפדיה

Children_In_iraq-iran_war4

iran war 2 מלחמת עיראק -איראן , לוחמת ילדים

מעל 95,000 ילדים איראניים נהרגו ונפצעו במהלך מלחמת עיראק איראן בשנות ה80 לא כתוצאה מהפצצות בעורף אלא כתוצאה מלחימה שלהם בשדות הקרב ובשדות המוקשים .

95,000 Iranian child soldiers were made casualties during the Iran–Iraq War, mostly between the ages of 16-17, but a few even younger than that.[

רקע היסטורי

במהלך השלבים המאוחרים של מלחמת איראן-עיראק הואשמו שני הצדדים בשימוש בנערים צעירים כדי למלא את שורותיהם שהתדלדלו בעקבות שנים של מלחמה. במהלך מלחמה זו הואשמה איראן בשימוש בילדים ובנערים לפינוי שדות מוקשים – הילדים והנערים אולצו לרוץ לפני החיילים מבלי להתחשב בחייהם של ילדים ונערים אלו. לכאורה, ילדים צעירים במיוחד שימשו מגן אנושי. עיתונאי מזרח-אירופאי טוען כי ראה "עשרות אלפי ילדים קשורים יחד בקבוצות של כ-20 כדי למנוע ממוגי הלב מלנטוש את עמדתם"‏. רבים מנערים אלו השתייכו לבסיג' – ארגון המתנדבים של משמרות המהפכה האיסלאמית שעודנו קיים.

שימוש צבאי בילדים ובנערים – ויקיפדיה

ילדי גן העדן האיראנים

בטקטיקת מלחמה זו כבר נעשה שימוש בעולם המוסלמי בעבר, והיא פותחה לאורך שנים. המערב טרם העניק לכך שם, אך באסלאם טקטיקה זו נכללת תחת המושג "תנפיה", מילה שפירושה הסתת כוח האויב כנגד עצמו. למרות שלפי האסלאם אסור לערב ילדים במלחמה (לפי הגדרת האסלאם ילדים הם כל אלו שמתחת לגיל 16) איראן פיתחה את תת-שיטת הלחימה בתנפיה תוך שימוש בילדים, בעקבות המצב אליו נקלעה בראשית מלחמת איראן-עיראק, שהתחוללה בשנים 1988-1980.

השימוש האיראני בילדים נבע בעיקר מהמחסור בחיילים ובנשק, כלומר מהנחיתות הצבאית לעומת עיראק בראשית המלחמה. הרעיון המנחה היה שאם אין לאיראן כוח צבאי שבעזרתו תוכל לנצח את האויב, יש לנצל את עוצמת האויב כנגד עצמו. במסגרת רעיון התנפיה הוחלט להקים חיל מתנדבים סמי-צבאי חדש תחת משמרות המהפכה שיקרא "בּסיג'", והוא אשר יעודד גיוס ילדים. במסגרת הגיוס הובטח לכל ילד (שלרוב הגיע מאזורים דתיים או עניים מאוד) ששליחותו היא "שליחות אלוהית" כנגד הכופרים העיראקים, כאשר מוות כשאהיד יזכה את הילד בחיי נצח בגן-עדן. בעת הגיוס אף הוענק לכל ילד, באופן סמלי, מפתח זהוב מפלסטיק – מפתח גן-עדן. ילדים רבים התגייסו במסגרת זו, ורוב ההורים היו גאים בילדיהם על השליחות המבורכת ועל מותם כשהידים.

ילדים איראנים רבים חירפו את נפשם למען האסלאם ורבים אחרים חזרו לבתיהם בחיים ובפיהם סיפורי גבורה מהחזית, ביניהם סיפורים על ילדים שניסו למנוע התקדמות טנקים עיראקים באמצעות עמידה למול טנקים דוהרים, שהסתיימה בדריסת הילדים.

מטרה נוספת של השימוש בילדים היתה ליצור דילמה בקרב האויב (החיילים העיראקים), כאשר לעיתים עצם היכולת להרוויח זמן מועט ולעכב את התקדמות הטנקים אפשרה לכוחות האיראנים לפגוע בצוות הטנק. מובן מאליו כי אם החייל העיראקי בחר שלא לרחם על הילד, תמונת הילד האיראני שנרצח נוצלה לליבוי רוח הלחימה בצד האיראני תוך הדגשת שליחות הילדים והצורך בניצחון על מנת שקורבנם לא יהיה לשווא.

מנהיג המהפכה האיראנית ח'ומייני הכחיש באותה עת את השימוש האיראני בילדים, זאת כחלק מהשימוש ב"כתמאן", אסטרטגיית נוספת המתירה להתכחש למעשים אנטי-אסלאמיים, כל עוד הם מתבצעים במטרה להחליש את האויב. עם זאת הכחשותיו של חומייני נפלו על אוזניים ערלות, והעובדה שאיראן פעלה וגייסה ילדים באופן גלוי והמוני עוררה ביקורת בינלאומית רבה.

add iran children

לאורך השנים העניקה איראן הדרכה מדינית וצבאית וסיוע כלכלי לארגוני טרור שונים, ביניהם גם החיזבאללה והחמאס. בהדרכות אלו היו גם מעורבים חיילי הבסיג', חלקם ילדי מפתחות גן-העדן הבוגרים, שהעבירו ולימדו את טקטיקות הלחימה האיראניות, וכן את הניסיון שצברה איראן. בין הטקטיקות שהועברו היו התנפיה והשימוש בקורבנות ילדים, אך גם הכתמאן. הלקח המרכזי שהפיקו החמאס והחיזבאללה היה שהשימוש בילדים יהיה אפקטיבי במידה ויתמרן את הביקורת על הפגיעה בילדים לא כלפי ארגוני הטרור המשתמשים בהם אלא דווקא כלפי ישראל, שתואשם בפגיעה מכוונת בילדים.

מקור : מידה | שהידים בגיל הרך – מידה

iran war 8ראה גם:

מלחמת איראן-עיראק (22 בספטמבר 198020 באוגוסט 1988) הייתה מלחמה בין איראן בהנהגתו של מנהיגה הרוחני רוחאללה ח'ומייני ועיראק בראשות סדאם חוסיין. המלחמה פרצה לאור היריבות הקשה בין המדינות, ובעקבות סכסוך גבולות באזור מחוז ח'וזסתאן, ליד השאט אל ערב. המלחמה בת שמונה השנים לא הביאה להישגים טריטוריאליים לאף אחת מהמדינות, אך עלתה בחייהם של כמיליון חיילים משני הצדדים.

מלחמת איראןעיראק ויקיפדיה בעברית

 

 

iran 1982 4

 

 

 

 

 

1

תגובות

  • מקסים מחכים מרגש. תודה על המסע הנפלא בנבכי ההיסטוריה

    צופיה 4 בינואר 2015 21:04

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *