היום לפני : הכוחות הארגנטינאים נכנעים באיי פוקלנד , 14 ליוני 1982

3784

ב14 ביוני 1982 הגנרל הארגנטינאי מריו מנדז נכנע בפני הגנרל הבריטי ג'רמי מור מפקד חיל המשלוח/כוח המשימה הבריטי באי פוקלנד .

בצילום למעלה  הגנרל  הבריטי ג'רמי מור מציג את כתב הכניעה עליו חתם הגנרל הארגנטינאי מנדז .

fakland 3

מלחמת פוקלנד   ידועה גם כ"משבר איי פוקלנד" או כ"סכסוך איי פוקלנד"הייתה מלחמה שהתחוללה בין בריטניה לארגנטינה על השליטה באיי פוקלנד בשנת1982  .

שורשיה של המלחמה בסכסוך המתמשך בין שתי המדינות על הריבונות באיי פוקלנדו בשתי קבוצות קטנות של איים, איי ג'ורג'יה הדרומית ואיי סנדוויץ' הדרומיים, הנמצאים במרחק 460 ק"מ ו-1,390 ק"מ, בהתאמה, מזרחית לחופי ארגנטינה.

טענת ארגנטינה לבעלות על האיים עלתה כבר במאה ה-19, ונכון ל-2016 התביעה בעינה עומדת. על בסיס תביעה זו פלשה ארגנטינה לאיים במטרה להשיבם לידיה. ממשלת בריטניה, לעומתה, ראתה בפלישה הפרת ריבונותה. עם זאת, שתי המדינות לא הכריזו רשמית על מלחמה, וזו כמעט ולא חרגה מתחום האיים, הים סביבם והאוויר מעליהם.

המלחמה פרצה ב-2 באפריל 1982 בפלישה של הכוחות המזוינים של ארגנטינה לשתי קבוצות האיים. ממשלת בריטניה שלחה כוח משימה ימי על מנת להשיב לידיה את האיים אם כתוצאה מהרתעת הארגנטינאים או באמצעות פעולה צבאית.

המלחמה נמשכה 74 ימים, עד ה-14 ביוני, והסתיימה בכניעת הכוחות הארגנטינאיים ובהשבת הריבונות הבריטית על האיים. ארגנטינה איבדה במלחמה 649 איש מאנשי הכוחות המזוינים שלה ואבידות בריטניה הסתכמו ב-255 הרוגים. שלושה מתושבי האיים נהרגו במלחמה.

למלחמה הייתה השפעה רבה בשתי המדינות. הפלישה לאיים הביאה להתחזקות רבה של הרגש הלאומי בארגנטינה, אך הכישלון הביא להתרחבות המחאות כנגד המשטר הצבאי, וזירז את נפילתו. מנגד, הניצחון הבריטי הביא לזינוק בפופולריות של ראש הממשלה, מרגרט תאצ'ר.

סקירה טובה מאד על המלחמה

ראה גם : fokland 2

הפלישה לאיי פוקלנד – נקודת מבט ארגנטינאית – אימגו

ראה גם : יגאל לביב , מדוע פרצה מלחמת פוקלנד ( מעניין)

עד החודש לא היה ניתן לקבוע למה המלחמה פרצה. למה ארגנטינה תקפה, זה מובן ואולי מוצדק. האיים היו טריטוריה שלה עד המאה ה-19 אז עברו לשליטה בריטית .ארגנטינה תבעה כל הזמן מבריטניה להחזיר לה את האיים אולם בריטניה פשוט צפצפה והתעלמה מהדרישות. עד לפני כמה עשרות שנים לא היה ניתן לפנות לאו"מ או למועצת הביטחון ולבקש את התערבותם. בארגנטינה שלטה חונטה צבאית שהיתה זקוקה למלחמה פטריוטית לחיזוק המשטר. המפלה במלחמה הביאה ישירות לנפילת שליטת הצבא ב-1983 ומאז ארגנטינה מתנהלת במשטר דמוקרטי.

 התעלומה היתה כל הזמן למה לבריטניה היה צורך להסתבך במלחמה שפרט לאבידות עלתה לה כ-3 מיליארד לירות שטרלינג. עד אז בריטניה נסוגה כמעט מכל השטחים בהם שלטה מאות שנים, והעניקה עצמאות לכל המושבות שדרשו זאת אם לאחר מאבק מזויין ואם בפינוי מרצון. למה היה כדאי לה להתעקש על איים שכוחי אל בהם 3,000 תושבים רובם רועי כבשים ודייגים?

 בכמה מקורות שכתבו על המלחמה העלו גם סברה שהיתה שמועה על רזרבות נפט באזור האיים אבל אף מקור לא מניח כי זו היתה סיבה למלחמה.

 ב-19 לפברואר השנה הודיע חברת חיפושי הנפט הבריטית רוקהופפר על גילוי רזרבות נפט גדולות בצפון פוקלנד. הרזרבות באזור החיפוש הקטן בו נערכו כוללות כ-7 מיליארד חביות נפט. החברה הודיעה לבורסה הבריטית כי תמשיך בחיפוש  באזורים נוספים באיים.

הבלוג של יגאל לביב , למה פרצה מלחמת פוקלנד? –

1
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *