היום בהיסטוריה: 22 בנובמבר 1988 – חשיפת המפציץ החמקן B2

2645

החמקן B2

מאת : נועם אופיר

 המפציץ החדש, שסומן B-2A, נחשף לראשונה בפומבי ב-22 בנובמבר 1988. בשל הסודיות הגדולה שהמשיכה לאפוף חלק ממאפייניו, אסר הפנטגון לחשוף את מערכת הפליטה שלו ולכן מנע מהצלמים לצלם את חלקיו האחורי והעליון של המטוס. אבל, צלם חרוץ של שבועון התעופה המפורסם "אוויאישן וויק" הצליח לטוס במטוס קל מעל לאיזור שנסגר לטיסה ולהשיג צילומים חדשים של המטוס כולו. זו היתה תקרית מביכה למדי, אבל לא האחרונה.

המפציץ שנועד לתקוף מטרות עם נשק גרעיני הוכיח עצמו כמטוס התקיפה הטוב ביותר בהיסטוריה. היכולת של ה-B-2A לשאת 16 פצצות JDAM בבת-אחת ולתקוף בו-זמנית באמצעותן 16 מטרות שונות היא חסרת תקדים. ספק אם בשנים הקרובות יפותח מטוס בעל יכולת דומה.

כשנתיים לאחר טיסת הבכורה התפרקה ברית המועצות, ועשרות "מטוסי הזהב" המשיכו לבצע טיסות אימונים בלבד. הם שבו לפעילות עם התערבות נאט"ו בקוסובו ב-1999, כשחמקו מהנ"מ הסרבי. למרבה המבוכה, התברר בדיעבד שמחירם הכבד חייב להגן עליהם באמצעות ליווי כל צמד מטוסים עם צי של 15-14 מטוסי קרב "רגילים" ומטוסי לוחמה אלקטרונית.

היסטוריה מבצעית

בגלל מחירו הגבוה יוצרו רק 21 יחידות ולא 165 כפי שתוכנן במקור. למטוסים השונים הוענקו שמות לפי שמות מדינות בארצות הברית בשילוב כינוי הדגם ("ספיריט"), כגון "Spirit of Hawaii" או "Spirit of South Carolina". כיום משרתים בחיל האוויר האמריקאי 20 מטוסי B-2 "ספיריט" לאחר שמטוס אחד ("Spirit of Kansas") התרסק בשנת 2008. מטוס אחר ("Spirit of Washington") נפגע מאש וניזוק באורח קשה בשנת 2010, אך שוקם.

מטוסי B-2 השתתפו בהפצצות על עיראק (מלחמת המפרץ, מלחמת עיראק), בוסניה (שנות ה-90), סרביה (בזמן מלחמת קוסובו, 1999) ואפגניסטן (מלחמת אפגניסטן), וכן במלחמת האזרחים בלוב (2011).

מה לא אמרו על ה-B-2A ספיריט: שמחירו האסטרונומי (שניים ורבע מיליארד דולאר ליחידה) שווה את משקלו בזהב – פי חמישה, שהוא זולל תקציבים, שהוא חיית מוסכים ושכל מעשיו עד היום מסתכמים בהפצצת בניינים בבלגראד – הכל כנראה נכון. ובכל זאת – ביוגוסלביה הוכיח המפציץ החמקן שהוא מטוס שאין תחליף לביצועיו. רק כשהסתבר שלכל גיחה שלו הוקצו 14 מטוסי ליווי ו-85 אנשי צוות, פרץ ויכוח חדש

לכתבה בבטאון חיל האוויר

רוח קטלנית

B–2 "ספיריט" הוא אחד מכלי–הטיס החשאיים ביותר בעולם התעופה הקרבית, לא רק בשל החמקנות בה הוא ניחן. מאז ומעולם משתדלים האמריקאים להותירו בצל, אך תקיפה אווירית במזרח התיכון שהותירה אחריה כ–100 גופות של אנשי דאע"ש, הפנתה את אור הזרקורים אל המטוס השקט והקטלני

פרטי התקיפה האווירית האמריקאית כנגד מטרות ואנשי דאע"ש באמצע ינואר הולכים ומתבררים והתמונה העולה היא של שיתוף פעולה בין אחד המטוסים המתקדמים ביותר בארסנל האמריקאי ובין כטמ"מים (כלי-טיס מאויישים מרחוק), שיתוף פעולה שהפך את הלילה הלובי לגהינום מדמם עבור אנשי הארגון הרצחני.

מקור

ראו גם :

נחשף לעולם: זהו המפציץ האמריקני החדש   -B21

חיל האוויר האמריקני הציג את ה-B-21, מטוס מפציץ בעל יכולות חמקן ונשיאת נשק גרעיני ובעל שני מנועים ולא ארבעה כמו במטוסים הקודמים. העלות: 80 מיליארד דולר לבניית 100 מטוסים.

הדור הבא של מטוסי הקרב: חיל האוויר האמריקני חשף  את המפציץ החדש שנקרא B-21 , בין היתר הוא בעל יכולות חמקן, מסוגל לשאת נשק גרעיני ולתדלק באוויר והוא בעל שני מנועים ולא ארבעה כמו קודמיו שפותחו בחיל האוויר האמריקני.

תוכנית הפיתוח של המטוס המפציץ החדש נשמרה בסוד מוחלט מחשש שסודותיה ידלפו לאויבים. עם זאת, התוכנית נתקלה גם בקשיים מבית לאחר שחברות בואינג ולוקהיד מרטין, שפיתחו לא מעט מטוסים עבור חיל האוויר האמריקני, הגישו התנגדות לאחר זכייתה של חברת נורת'ורפ במכרז לבניית המטוס.

לכתבה המלאה

7
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *