היום בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה 1942: הסתיים הקרב על שדה התעופה הנדרסון

1156

היום הזה בשנת 1942, הסתיים הקרב על שדה  התעופה הנדרסון, שהביא לניצחון אמריקאי. הכוחות היפניים ביצעו תקיפות רבות במשך 3 ימים, כולן נהדפו עם אבדות כבדות.

הקרב היה המתקפה הקרקעית הרצינית האחרונה שניהלו כוחות יפניים בגואדלקנל.

חיילי המרינס חיילי צבא ארצות הברית, בפיקודו של מייג'ור גנרל אלכסנדר ונדגריפט, בקרבות מול היפאנים

הקרב על שדה הנדרסון Battle for Henderson Field (נקרא גם קרב לונגה פוינט על ידי היפנים) היה קרב במערכה באסיה ובאוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה, שהתרחש ב-23-26 באוקטובר 1942, ובו התעמתו הצבא היפני הקיסרי וחיל הנחתים האמריקני באי גוודלקנל שבאיי שלמה. קרב זה היה המתקפה הקרקעית השלישית והאחרונה שערכו היפנים כנגד כוחות הנחתים באי במהלך קרב גוודלקנל.

בקרב זה הדפו נחתים וחיילי צבא ארצות הברית, בפיקודו של מייג'ור גנרל אלכסנדר ונדגריפט, את חיילי הארמייה ה-17, בפיקודו של לוטננט גנרל הארוקיצ'י היאקוטאקה.

הנחתים הגנו על מתחם לונגה השוכן לחופו הצפוני של גוודלקנל, הכולל בתוכו את שדה התעופה שדה הנדרסון, שנכבש מידי היפנים ב-8 באוגוסט 1942. כוחותיו של היאקוטאקה היו בגוודלקנל במטרה לכבוש את שדה התעופה בחזרה ולסלק את הנחתים מהאי.

נחת אמריקני נח בהפסקה בין קרבות

חיילי הארמייה ה-17 ערכו מספר התקפות על מתחם לונגה, אך כולן נהדפו במחיר אבדות רבות. במקביל, סיפקו מטוסים שהמריאו משדה הנדרסון הגנה לעמדות האמריקניות באי ותקפו כלי שיט של הצי הקיסרי היפני במימי האזור.

בקרב זה נערכה ההתקפה הקרקעית הגדולה האחרונה שערכו היפנים בגוודלקנל. אחרי שניסיון נוסף לתגבר את הכוחות בגוודלקנל סוכל על ידי צי ארצות הברית בקרב הימי על גוודלקנל בנובמבר 1942, הודו היפנים בתבוסה, ועד פברואר 1943 פינו את כל חייליהם מהאי.

היפאנים לא מוותרים

אף על פי שנחלו תבוסה בקרב על שדה הנדרסון, לא איבדו היפנים תקווה לכבוש בחזרה את האי. מיד בתום הקרב החלו הצבא היפני הקיסרי והצי הקיסרי בהכנות להעברת שאר הדיוויזיה ה-38 ואת דיוויזיית הרגלים ה-51 לגוודלקנל, במטרה לערוך מתקפה נוספת על שדה הנדרסון בנובמבר 1942.

היפנים תכננו להפגיז את שדה הנדרסון באמצעות אוניות מערכה בזמן שאוניות תובלה תפרוקנה חיילים וציוד באי. בזמן שאוניות המערכה התקרבו לגוודלקנל, הפליגו אוניות בעלות הברית ליירטן, ובקרב שהתפתח בין ה-13 בנובמבר ל-15 בנובמבר, שנודע בשם הקרב הימי על גוודלקנל, הצליחו בעלות הברית להדוף שני ניסיונות הפגזה על שדה הנדרסון, והשמידו כמעט את כל אוניות התובלה שנשאו את חיילי הדיוויזיה היפאנית ה-38. לאחר שנכשל ניסיון התגבור לאי, הודה הפיקוד העליון היפאני בתבוסה בגוודלקנל, ועד השבוע הראשון של פברואר 1943 פינה את שרידי הארמייה ה-17 מהאי. לאחר הניצחון בקרב גוודלקנל, המשיכו בעלות הברית בהתקדמותן במעלה אסיה והאוקיינוס השקט, עד כניעת יפן באוגוסט 1945 וסוף מלחמת העולם השנייה.

למידע נוסף על מהלך הקרבות  לכיבוש שדה הנדרסון

1
· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *