היום בהיסטוריה : צ'רציל נלקח בשבי ע"י הבורים

474

15 בנובמבר 1899: ראש ממשלת בריטניה לעתיד וינסטון צ'רצ'יל נלקח בשבי במהלך מלחמת הבורים השנייה. צ'רצ'יל, שהיה אז כתב מלחמה, היה על רכבת משוריינת שנקלעה למארב של הבורים. הוא ברח ב-12 בדצמבר

על סיפור חייו במלחמת הבורים והבריחה ממחנה השבויים של הבורים : כתבה של אריה חשביה ( קישור)

ראו גם :

מלחמת הבורים

שנים רבות לפני שדרום אפריקה הוכרה כמדינה עצמאית, התיישבו בשטחיה ה"בורים", כינוי לראשוני המתיישבים האירופאים בשטחי דרום אפריקה. היום, לפני 118 שנים, הסתיימה מלחמת הבורים השנייה בין האימפריה הבריטית לרפובליקות העצמאיות שבהן התיישבו אותם בורים, והוקם איחוד דרום אפריקה.

העימותים התרחשו בשלהי המאה ה-19, אז ניסו הבריטים להשתלט על שטחיהם של הבורים כדי לשלוט באוצרות הטבע העשירים שהתגלו בשטחים אלו, וכן על מנת לממש את חזון האימפריאליזם.

הזהב המדמם של דרום אפריקה

מלחמת הבורים הראשונה פרצה בשנת 1880 והייתה בפועל עימות צבאי קצר, שבמהלכו הטילו הבורים מצור על עמדות הצבא הבריטי. בסיום העימות הייתה ידם של הבורים על העליונה וממשלת בריטניה נאלצה להכיר באוטונומיה של הרפובליקות הבוריות ולחתום על הסכם שלום עימן.

אך ההסכם הזה לא החזיק מעמד זמן רב – באותן שנים התגלו מרבצי זהב עשירים באזור, ובן רגע קמה עיר חדשה – יוהנסבורג. הבורים התרגשו, אך נשיא הרפובליקה, פול קרוגר, הבין מה עלול לקרות – והזהיר: "תחת לצהול בשמחה עליכם למרר בבכי, כי זהב זה עתיד להביא לרוויית אדמתנו בדם". ואכן, מרבצי הזהב הביאו את הבריטים לצאת שוב למלחמה; כך התחילה מלחמת הבורים השנייה.

מלחמת הבורים השנייה הייתה מלחמה שונה, ארוכה ואכזרית מזו שקדמה לה, ונמשכה שלוש שנים. אומנם בשלבים הראשונים הבורים השיגו מספר הצלחות צבאיות, אך במהרה תוגברו הכוחות הבריטיים באזור והצליחו להשתלט על שטח הרפובליקות ולנצח את צבא הבורים.

המלחמה שפתחה את המאה ה-20

המלחמה סימנה את קיצו של עידן אחד ותחילתו של חדש. המאה ה-19 הסתיימה, ומלחמת הבורים הייתה בין המלחמות האחרונות שבהן נעשה שימוש בחיל פרשים מסורתי על גבי סוסים. במלחמה זו נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים חדשניים כמו רובים נטענים, מכונות ירייה אוטומטיות, ארטילריה קלה ועוד.

מקור

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *