ההיסטוריון של בית המלוכה האנגלי היה מרגל של הנאצים , 1944

144

מאת: ד"ר חיים איסרוביץ

Hayim Iserovich, PhD

ספר חדש מעריך כי אנתוני בלאנט, שהיה חבר ב"חמישיית קיימברידג'" – רשת הריגול הסובייטית המפורסמת בבריטניה – ושימש ההיסטוריון של בית המלוכה לענייני אמנות, ריגל גם עבור המשטר הנאצי בעת ששירת בסוכנות הביון MI5 והעביר מידע שסייע לגרמנים לסכל את מבצע "מרקט גארדן" של בעלות הברית בהולנד בספטמבר 1944.

העיתונאי והסופר, רוברט ורקייק, סיפר כי במהלך תחקיר לספר על לוחם מחתרת הולנדי בוגד שהעביר לגרמנים מידע על המבצע המתוכנן, הוא חשף פרטים על סוכן כפול נוסף בשם הקוד ג'וזפין שהעביר למפעיליו הנאצים מידע מדויק על מבצע "גארדן מרקט". כ-17 אלף לוחמים מבעלות הברית אבדו במבצע הכושל, ההישג האחרון של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.

על אף שהזהות של ג'וזפין מעולם לא נחשפה, כולל בתחקיר של המודיעין הבריטי אחרי 30 שנה, מידע שאסף ורקייק בארכיונים שונים העלה בסבירות גבוהה כי מדובר באנתוני בלאנט, שמילא תפקיד בכיר בשירות הביון MI5. בין השאר, הצביע ורקייק על כך שבלאנט היה אחד מיודעי הסוד הבודדים על "גארדן מרקט" והוא גם ניהל את החקירות שנועדו לגלות את הזהות של ג'וזפין, כאשר הוא כל הזמן טען כי לא מדובר בדמות אמיתית. בלאנט היה אחד מחברי רשת הריגול הסובייטית שנודעה בכינוי "חמישיית קיימברידג'" יחד עם קים פילבי, גאי ברג'ס, דונלד מקלין וג'ון קיירנקרוס. הם גויסו במהלך לימודיהם, מונעים באמונה כי ברה"מ הקומוניסטית תעצור את הפשיזם באירופה, והשתלבו בגופי המודיעין והממשל הבריטי במהלך המלחמה, חשופים לסודות הכמוסים ביותר של בעלות הברית.

ברג'ס ומקלין ערקו לברה"מ ב-1951 ופילבי הצטרף אליהם כעבור 12 שנה. במהלך שירותו ב-MI5, בלאנט היה מעורב בין השאר בפעולות הסודיות ביותר של הביון הבריטי ובהן מבצעי ההונאה נגד הנאצים, כולל לפני הפלישה לנורמנדי, והוא גם כתב את התדרוכים הביטחוניים לצ'רצ'יל.

עם פרישתו מהמודיעין בתום המלחמה, מונה בלאנט, היסטוריון לאמנות בהכשרתו, לאחראי על אוסף האמנות המלכותי ואף יצא למשימות חשאיות בגרמניה כדי לאתר מסמכים "בעלי רגישות" עבור בית המלוכה. הוא המשיך לשמש ההיסטוריון של בית המלוכה גם אחרי שהודה בשנת 1964 כי ריגל עבור ברה"מ. רק בשנת 1979, חשפה ראש הממשלה תאצ'ר את דבר בגידתו, והמלכה אליזבת השנייה מיהרה לבטל את תואר האבירות שלו. עם זאת, הוא מעולם לא עמד לדין. הוא הודה כי הריגול עבור הסובייטים הייתה "הטעות הגדולה של חיי", אולם לא התנצל על הבגידה או על הסגרת סוכנים ורק טען כי "שם את הנאמנות לחבריו מעל הכל".

 מקור ( הדף של ד"ר חיים איסרוביץ בטוויטר )

רקע היסטורי

כישלון מבצע "גן השוק" בשנת 1944( קישור)

0
· · ·

תגובות

  • קצת מוזר – אם היה סוכן סובייטי מדוע שיסייע לנאצים תוך כדי מלחמתם ברוסים וכיצד העביר מידע שכזה לנאצים תוך כדי המלחמה ?

    ורדי יצחק 30 באפריל 2024 3:21

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *