"דּונמֶה"(Donme), המומרים השבתאים בתורכיה

3516

בצילום הפתיחה : מבנה תפילה שבתאי עתיק בסלוניקי,  הצילום באדיבות שבי ישראל

המומרים השבתאים שהמירו את דתם מרצונם בעקבות המרתו הכפויה של שבתי צבי , בעשורים האחרונים של המאה ה17 , שנקראו בתורכית בשם "דּונמֶה" (Donme) , קראו לעצמם "המאמינים", בעלי "אמונת המצנפת", ראו עצמם כיהודים מאמיני שבתי צבי שהסתתרו מאחרי מסווה שטחי של האסלאם .

"הדונמה" סלדו מדת האסלאם כפי שעולה מכתביהם ונכנסו בצל הסהר רק מחמת הזדהותם עם שבתי צבי או מחמת רודפיהם בעולם היהודי המסורתי ( רחל אליאור, 2014, כרך ב' ,ע"ע 46-47).

בחשאי הגדירו עצמם מאות משפחות של "דּונמֶה", בעיקר בעיר סלוניקי , בזהות של של מאמיני שבתי צבי, החיים בעידן משיחי תחת מסווה ההמרה לאסלאם, שאינה אלא מפלט זמני מרודפיהם המסרבים להכיר במשיחיותו של שבתי צבי, המשיח האמיתי. הם הפנימו את עיקרי האמונה שאין חובה לשמור על מצוות אחרות שאינן כלולות בעשרת הדיברות.

עשרת הדברות של מעמד הר סיני , הם עשרת העיקריים של השבתאים. הם הקפידו לא להתחתן עם מוסלמים אלא רק בינם לבין עצמם ונמנעו מלהקבר בבית קברות מוסלמי , אלא במקום קבורה נפרד ( רחל אליאור,2014, כרך ב' ,ע"ע 46-47).

  בצילום למעלה : פורטרט מצוייר של שבתי צבי , מתוך  ספר שפורסם בשנת 1667 (מקור) .

"הרבנים של "הדונמה" מכירים היטב את התנ“ך, ויודעים את הזוהר כמעט בעל פה“

כאמור , מאמיני  "דּונמֶה" שנולדו כיהודים או כצאצאי היהודים, הפכו להיות מאמינים שבתאים מתוך בחירה באמונה המשיחית והזדהות עם שבתי צבי, והפכו למוסלמים מתוך הזדהות עם המשיח המומר שנאלץ  להתאסלם כדי להציל את חייו, המשיכו לומר תהילים מדי יום, לחנך את ילדיהם בנפרד, והמשיכו לפרש את התורה ולכתוב תורות שבתאיות בעברית ובלאדינו. הם טרחו בהפצת כתביהם ברחבי העולם היהודי כדי להגדיל את מספר השבתאים ולהחיש את בוא הגאולה השלמה , שהחלה לדבריהם עם גילויו של שבתי צבי.

משפחות "הדונמה" חיו חיים כפולים ומשולשים כיהודים (מלידה), כשבתאים (מבחירה) וכמוסלמים למראית עין (לשם שמירת זהות יהודית משיחית מתבדלת ) בהשראת שבתי צבי. "הדונמה" התרכזו בעיקר בסלוניקי ובאיזמיר והתבדלו מאחורי חומות סגורות.

אחרי פרעות ח"ח ות"ט בפולין הם ניסו להקים מרכזי שבתאות בפולין בהשראת תורת שבתי צבי, אך ועד ארבע הארצות ,מנע מהם  בהמשך לפעול בערים רייסן ופודוליה באוקראינה ובפולין ( רחל אליאור, 2014, כרך ב' ,ע"ע 46-47).

 

  בצילום למעלה : מסגד בעיר סלוניקי שנבנה ע"י בני קהילת המומרים "הדונמה" בתקופת האימפריה העות'מאנית

 פעילות משפחות "הדונמה" בתורכיה במאה ה-10 וה-20

החל מסוף המאה ה-19 חרגו משכילי הדונמה מתחומה של הכת. חלקם פנו לפעילות ציבורית כלל-טורקית. חלק מהם היו פעילים בתנועת הבונים החופשיים בטורקיה. היו בהם שנטלו חלק במהפכת הטורקים הצעירים של 1908 ובהדחת הסולטאן עבדול חמיד השני.

היו אף שטענו כי מייסדה של טורקיה המודרנית, מוסטפא כמאל אטאטורק, הוא בן לאב שנמנה בעבר על בני הדונמה.

לאחר הגירוש מיוון התיישבו מרבית בני "הדונמה" באיסטנבול, באיזמיר, באנקרה, בבורסה ובקוניה. חלק מעניי הכת התפזרו בערים קטנות יותר. הפיזור הרחב הביא לידי משבר. חלק מהמאמינים – בעיקר אלו מפלג היעקוביים – התבוללו והתחתנו עם שכניהם. גם העיתונות הטורקית תקפה אותם בשל המסתורין האופף את אמונתם. ניסיון של חלק מהם לחזור ליהדות נדחה על ידי הרבנים בגלל חשש לממזרות ובגלל שנחשבו למומרים-להכעיס (לא אנוסים).

בעבר היו פילוגים בדונמה, בעיקר על רקע מחלוקות בשאלה מי הם יורשיו ונושאי משיחיותו של שבתי צבי ועל רקע זה התפצלו לשלוש כיתות.

יעקוביים. נקראו על שם מייסדה, יעקב קרידו (בטורקית שמו עבדאללה יעקוב), אחיה של יוכבד אשת שבתאי צבי ומי שלדעתם היה יורשו הרוחני. לפי מסורתם, מת קרידו בדרכו למכה כדי לקיים בה את מצוות החאג'. זהו הפלג הוותיק ביותר בכת. חבריו נהגו לגדל זקנים אך לגלח לחלוטין את שיער ראשם. הם נחשבים כקרובים מאוד לטורקים וחלקם משמשים כיום כפקידי ממשלה. עיסוקם המסורתי היה מכירת טבק וחברי פלג זה נחשבו לאמידים במיוחד.

קאראקאשלאר (בעלי הגבות השחורות) או ה"קוניוזוס". חבריה מאמינים בעותמאן באבא, גילגולו של שבתי צבי, ובברוך קוניו (הקרוי גם ברוכיה רוסו), נביא האמת של המשיח. הפילוג התרחש ב-1690, בעקבות הופעתו של הנביא ברוכיה. גם בני פלג זה מגדלים זקן, אך הם אינם מגלחים את שיער ראשם. בתפילותיהם הם מזכירים בנשימה אחת את שבתאי צבי ואת ברוכיה, שזכרו נתערבב במשך השנים עם זכר עותמאן באבא. רוב בני ה"קאראקשאלאר" נחשבים אמידים, ובהם עורכי דין, בנקאים, סוחרים ובעלי מקצועות חופשיים נוספים. אחד ממנהיגי הכת, דרויש אפנדי, פעל בתקופתו של יעקב פרנק והוא שאחראי להנהגת שיתוף הנשים לכל בני הפלג, מנהג שאותו נימק בטקסטים מעורפלים מספר הזוהר ומספרות אחרת מתחום הקבלה. באמצע המאה ה-19 עמד בראש הפלג הזה אמברג'י, אדם פיסח ועיוור, שניהל את עדתו ביד קשה וכונה "טימור לנג" (על שם המנהיג המונגולי ההיסטורי).

קאקפאנג'ילאר (בעלי המאזניים). כת זו נולדה מתוך פירוד ב"קארקאקאשלאר" אחרי מותו של עותמאן באבא בשנות ה-20 של המאה ה-18. כת זו רואה את עצמה כשיבה לשבתאות הצרופה, והיא דוחה את משיחיותם של קרידו ושל עותמאן באבא כאחד. חברי פלג זה של "הדונמה" הם מגולחי זקן ואינם מגלחים את שיער ראשם. כיום הם מהווים חוג של משכילים, ועמם נמנים מורים, רופאים, וטרינרים, מהנדסים ובעלי מקצועות חופשיים בתורכיה ( מקור) .

הסכם לוזאן ומשפחות ה"דּונמֶה"

הסכם השלום המכונה הסכם לוזאן (1923 ) גרם לפירוק הקהילה המוסלמית לכאורה ("דּונמֶה") בסלוניקי, שהפכה לעיר יוונית נוצרית בסוף מלחמת העולם הראשונה, ותושביה המוסלמים נאלצו לעבור לטורקיה המוסלמית ( גרשום שלום , 1991 תשנ"ב)  . מאות משפחות של כת "הדּונמֶה" נאלצו לעבור לאיזמיר ולאיסטאנבול.

 מקורות המידע

רחל אליאור. ישראל בעל-שם-טוב ובני דורו , כרך ב' , הוצאת כרמל, 2014

רחל אליאור , "שבתאים, חסידים ומתנגדים והנהגת הקהילה היהודית במאה ה-18" , הרצאה מוקלטת בווידאו , האוניברסיטה העברית , 3 בינואר 2013 .

גרשום שלום , מחקרי שבתאות, תל אביב ,עם עובד, 1991 (תשנ"ב)

אליהו בירנבוים, " עדת המאמינים במשיח השקר, אתר דעת ( אוחזר בתאריך 26 לדצמבר 2018) .

ציפר בני. "ארוחת ערב שבתאית באיסטנבול" , מוסף הספרות והתרבות של עיתון "הארץ", 4 לאוגוסט 2016,  ( אוחזר בתאריך 26 לדצמבר 2018 )

צביקה קליין , " הכירו : כת החסידים של משיח השקר שבתי צבי" , מקור ראשון , 6.10.2015 ( אוחזר בתאריך 26 לדצמבר 2018).

Marc David Baer .The Dönme: Jewish Converts, Muslim Revolutionaries, and Secular Turks 1st Edition, 2010 Stanford University Press, 2010

(Adam Kirsch. “ The other secret Jews, “  New Republic, February 15 2010 ( Retrieved on December 26, 2018 

Cengiz Şişman. “Sabbatai Sevi and the Ottoman-Turkish Dönmes, “ Ottoman History Podcast, Episode 308, March 27, 2017

 

 

 

4
· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *