תימן : ללמוד מאיראן בעת מלחמת עיראק איראן (1980-1988 )

4686

בתקופת מלחמת איראן-עיראק גייסו האיראנים מעל 90,000 ילדים לתפקידי לחימה ופינוי שדות מוקשים מול האויב העיראקי .  המורדים החותים בתימן , המונחים,  על ידי איראן החליטו עכשיו לאמץ מודל לחימה זה .

מעל 95,000 ילדים איראניים נהרגו ונפצעו במהלך מלחמת עיראק איראן בשנות ה80 לא כתוצאה מהפצצות בעורף אלא כתוצאה מלחימה שלהם בשדות הקרב ובשדות המוקשים .

איראן-עיראק (22 בספטמבר 1980 – 20 באוגוסט 1988) הייתה מלחמה בין איראן בהנהגתו של מנהיגה הרוחני רוחאללה ח'ומייני ועיראק בראשות סדאם חוסיין. המלחמה פרצה לאור היריבות הקשה בין המדינות, ובעקבות סכסוך גבולות באזורמחוז ח'וזסתאן, ליד השאט אל ערב. המלחמה בת שמונה השנים לא הביאה להישגים טריטוריאליים לאף אחת מהמדינות, אך עלתה בחייהם של כמיליון חיילים משני הצדדים.

iran-war-2

" המורדים החותים בתימן שולטים לפי שעה ( 12 במאי 2015 )  על מרבית המחוזות בצפון המדינה ובמרכזה וצרים על עיר הנמל האסטרטגית עדן. האזורים המדבריים בדרום המדינה ובמזרחה נתונים עדיין לשליטת מיליציות הנאמנות לנשיא הגולה האדי או לאל־קאעדה. ארגון זכויות האדם Human Rights Watch מסר היום כי החותים מאיצים את תהליך הגיוס, האימונים והפרישה של ילדים־חיילים תוך הפרה ברורה של החוק הבינלאומי. לדברי הארגון, מאז השתלטות החותים על צנעא הם משתמשים יותר ויותר בילדים לתפקידי שמירה, תצפית, בלדרות וגם לחימה" . ( עיתון " הארץ" , 12 למאי 2015 ).

רקע היסטורי

במהלך השלבים המאוחרים של מלחמת איראן-עיראק הואשמו שני הצדדים בשימוש בנערים צעירים כדי למלא את שורותיהם שהתדלדלו בעקבות שנים של מלחמה. במהלך מלחמה זו הואשמה איראן בשימוש בילדים ובנערים לפינוי שדות מוקשים – הילדים והנערים אולצו לרוץ לפני החיילים מבלי להתחשב בחייהם של ילדים ונערים אלו. לכאורה, ילדים צעירים במיוחד שימשו מגן אנושי. עיתונאי מזרח-אירופאי טוען כי ראה "עשרות אלפי ילדים קשורים יחד בקבוצות של כ-20 כדי למנוע ממוגי הלב מלנטוש את עמדתם"‏. רבים מנערים אלו השתייכו לבסיג' – ארגון המתנדבים שלמשמרות המהפכה האיסלאמית שעודנו קיים.

שימוש צבאי בילדים ובנערים – ויקיפדיהiran-war-8

ילדי גן העדן האיראנים

בטקטיקת מלחמה זו כבר נעשה שימוש בעולם המוסלמי בעבר, והיא פותחה לאורך שנים. המערב טרם העניק לכך שם, אך באסלאם טקטיקה זו נכללת תחת המושג "תנפיה", מילה שפירושה הסתת כוח האויב כנגד עצמו. למרות שלפי האסלאם אסור לערב ילדים במלחמה (לפי הגדרת האסלאם ילדים הם כל אלו שמתחת לגיל 16) איראן פיתחה את תת-שיטת הלחימה בתנפיה תוך שימוש בילדים, בעקבות המצב אליו נקלעה בראשית מלחמת איראן-עיראק, שהתחוללה בשנים 1988-1980.

השימוש האיראני בילדים נבע בעיקר מהמחסור בחיילים ובנשק, כלומר מהנחיתות הצבאית לעומת עיראק בראשית המלחמה. הרעיון המנחה היה שאם אין לאיראן כוח צבאי שבעזרתו תוכל לנצח את האויב, יש לנצל את עוצמת האויב כנגד עצמו. במסגרת רעיון התנפיה הוחלט להקים חיל מתנדבים סמי-צבאי חדש תחת משמרות המהפכה שיקרא "בּסיג'", והוא אשר יעודד גיוס ילדים. במסגרת הגיוס הובטח לכל ילד (שלרוב הגיע מאזורים דתיים או עניים מאוד) ששליחותו היא "שליחות אלוהית" כנגד הכופרים העיראקים, כאשר מוות כשאהיד יזכה את הילד בחיי נצח בגן-עדן. בעת הגיוס אף הוענק לכל ילד, באופן סמלי, מפתח זהוב מפלסטיק – מפתח גן-עדן. ילדים רבים התגייסו במסגרת זו, ורוב ההורים היו גאים בילדיהם על השליחות המבורכת ועל מותם כשהידים.

ילדים איראנים רבים חירפו את נפשם למען האסלאם ורבים אחרים חזרו לבתיהם בחיים ובפיהם סיפורי גבורה מהחזית, ביניהם סיפורים על ילדים שניסו למנוע התקדמות טנקים עיראקים באמצעות עמידה למול טנקים דוהרים, שהסתיימה בדריסת הילדים.

מטרה נוספת של השימוש בילדים הייתה ליצור דילמה בקרב האויב (החיילים העיראקים), כאשר לעיתים עצם היכולת להרוויח זמן מועט ולעכב את התקדמות הטנקים אפשרה לכוחות האיראנים לפגוע בצוות הטנק. מובן מאליו כי אם החייל העיראקי בחר שלא לרחם על הילד, תמונת הילד האיראני שנרצח נוצלה לליבוי רוח הלחימה בצד האיראני תוך הדגשת שליחות הילדים והצורך בניצחון על מנת שקורבנם לא יהיה לשווא.

מנהיג המהפכה האיראנית ח'ומייני הכחיש באותה עת את השימוש האיראני בילדים, זאת כחלק מהשימוש ב"כתמאן", אסטרטגיית נוספת המתירה להתכחש למעשים אנטי-אסלאמיים, כל עוד הם מתבצעים במטרה להחליש את האויב. עם זאת הכחשותיו של חומייני נפלו על אוזניים ערלות, והעובדה שאיראן פעלה וגייסה ילדים באופן גלוי והמוני עוררה ביקורת בינלאומית רבה.

iran-1982-4

 

 

2
· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *