צה"ל והמהפיכה הפמיניסטית של אליס מילר

24850

התפיסה הסטריאוטיפית של "גברים לחזית ונשים לעורף" השתנתה במהלך השנים. בעקבות העתירה של אליס מילר, שדרשה להתקבל לקורס טייס ולאפשר קבלת נשים לקורס, "נפתחו השמים לנשים בצבא, ונערכה בדיקה יסודית של היכן נשים יכולות להשתלב.

בשנת 1994,  בעת שהייתה סטודנטית לאווירונאוטיקה בטכניון במסגרת העתודה האקדמית, עתרה לבג"ץ נגד משרד הביטחון ונגד צה"ל בעניין אי קבלתה למיונים לקורס טיס. עתירתה של מילר נתקבלה על ידי בג"ץ, אולם היא עצמה לא עברה את שלב המיונים ולא התקבלה לקורס הטיס בשל "עודף מוטיבציה". מילר סיימה תואר ראשון בהנדסה ושימשה כקצינה בחיל האוויר.

ב-8 בנובמבר 1995 הוגשה עתירתה של אליס מילר לבג"ץ על ידי האגודה לזכויות האזרח ושדולת הנשים. בעקבות עתירתה נתקלה מילר ביחס מזלזל ושוביניסטי אפילו מנשיא המדינה, עזר ויצמן, שאמר לה: "תשמעי מיידלע, את ראית פעם גבר סורג גרביים? ראית פעם אישה כירורגית או מנצחת על תזמורת? נשים לא מסוגלות לעמוד בלחצים הדרושים מטייסי קרב".‏[5] בג"ץ קיבל את העתירה והורה לצה"ל להשוות את זכויותיהן של נשים לאלו של גברים.

elis 3 womaqn pilot good

העתירה כוונה נגד מדיניות צה"ל שלא לשלב נשים בקורס טיס, בטענה שפסילה טוטאלית של נשים למקצוע הטיס מפרה את זכות היסוד לשוויון בין המינים. המדינה השיבה כי החוק מבחין בין נשים לגברים בשל השוני במאפיינים רלוונטיים בין שני המינים. למשל – הנשים עשויות להיעדר מהשירות בשל היריון ולידה, ועל כן ייווצר קושי בתכנון המבצעי וביכולת הצבאית שלהן. מאותה סיבה נטען כי הכשרתן הארוכה והיקרה כטייסות אינה כדאית. ההכרעה: בית המשפט העליון קבע כי סירוב הצבא לקבל את מילר לקורס טיס הוא אפליה פסולה, וכי יש לאפשר לנשים להשתלב בקורס טיס. פסק הדין חולל שינוי חברתי, וכיום נשים יכולות להתקבל לקורס טיס ואף לקורסים קרביים אחרים בצה"ל.

elis 2 bigger a bit

בעקבות העתירה נפתחו בפני נשים הכשרות שונות שהיו עד אז סגורות בפניהן, בהן קורס טיס, קורס חובלים, קורסים שונים בחיל התותחנים, מערך הנ"מ בחיל האוויר הישראלי ומשמר הגבול. התיקון לחוק שירות ביטחון, מינואר 2000,   השלים את פסיקת בג"ץ בעגנו את זכותה של חיילת להתנדב למקצועות לחימה, שנקבעו על ידי שר הביטחון. מאז שנתקבלה העתירה, התקבלו נשים לקורס הטיס וחלקן סיימו אותו בהצלחה. כך, הפכה רוני צוקרמן לטייסת הקרב הראשונה בצה"ל. למרות זאת, עדיין קיימים בצה"ל תפקידים הסגורים בפני נשים. ב-2003 הגישה יערה שטולברג עתירה לבג"ץ נגד החלטת צה"ל למנוע מנשים להשתלב במערך מערכת הנשק "מחבט". כחצי שנה אחרי שסיימה את שירותה הצבאי דחה בג"ץ את העתירה, מכיוון שהפכה להיות "לא רלוונטית ותאורטית".‏

 33 נשות צוות-אוויר סיימו את הקורס מאז התקבלה עתירה 4541/94, "בג"ץ אליס מילר", ב-1995, והן משרתות כטייסות, נווטות ומכוננות בחיל.

למידע נוסף בוויקפדיה בעברית

ההיסטוריה של שירות נשים  בצה"ל

חדשות 2 – נשים טייסות? תקרת הזכוכית טרם נשברה –

חמש נשים מסיימות את קורס הטיס

לוחמות קרקל מעידות על הכאבים שסוחבות

elis 6  5 woman aircraft

בג"ץ אליס מילר – ויקיפדיה

רוני צוקרמן- טייסת הקרב הראשונה – הגלריה לתעופה

מכשפות הלילה – ויקיפדיה

ומה קורה עם אליס מילר כיום ( 2013 ) ?

מקורס טיס לכפר נופש בהרי ההימלאיה – Markerweek – דה מרקר TheMarker

 elis 4 woman soldier in inttelligence

33

· · · · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *