פריצת דרך מבחינת הנגשת מידע היסטורי : פרויקט "אז" – רשת ארכיוני ישראל

2601

פרויקט "אז" – רשת ארכיוני ישראל, הוא חלק מפרויקט "ציוני דרך" (פרויקט להעצמת תשתיות מורשת לאומית) (השייך ל"משרד ירושלים ומורשת" של ממשלת ישראל), מיזם לאומי לקידום השימור, החשיפה וההנגשה באמצעים חדישים של חומרי תרבות מורשת לציבור הרחב. לפרוייקט שותפים: "משרד ירושלים ומורשת", "הספרייה הלאומית", "ארכיון המדינה", "והאיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע".

הפרוייקט מתמקד בעולם הארכיונים: במדינת ישראל יש מאות רבות של ארכיונים שיש בהם עניין ציבורי, היסטורי ולאומי מובהק, האוצרים מקורות היסטוריים שאין שני להם, המתארים את תולדות מדינת ישראל, את סיפורה מאז ראשית היישוב העברי, ואת התנועות והאישים שפעלו בה. כמה עשרות מן המובילים שבהם מציגים כאן מיליוני פריטים הנחשפים לראשונה על גבי הרשת.

פרויקט "אז" הוא מהפכה באופן שבו אנו מתייחסים לעברנו. לראשונה ניתנת לציבור הרחב גישה חופשית, ישירה ונוחה אל אוספים ארכיוניים שבהם פריטים היסטוריים שהגישה אליהם עד כה הייתה קשה או בלתי אפשרית. ארכיונים אלה עוסקים בהיבטים רבים של תולדות המדינה – פוליטיקה, חברה, כלכלה, התיישבות, חינוך ועוד. פריטי המקור שבהם מגוונים מאוד בצורתם – מכתבים, תעודות היסטוריות, הקלטות, סרטים, כרזות, תצלומים ועוד.

פורטל הפרויקט יאפשר לחוקרים ולמתעניינים חיפוש חכם ברשת גדולה של ארכיונים, לקבל תוצאות מפתיעות מסוגי חומר שונים, להצליב תוצאות מארכיונים שונים ועוד. פירותיו מבטיחים את קידום חקר תולדות הציונות, היישוב והמדינה, ונותנים בידי החוקרים כלי עבודה חדשים כמקובל בחזית המחקר במאה העשרים ואחת.

  חיפוש לדוגמא באתר פרוייקט "אז"

 

 

השימור הדיגיטלי הוא צורך דחוף, שכן לא מעט מן הארכיונים חסרים תנאים פיזיים מתאימים שיהיה בהם כדי להבטיח את קיום החומר השמור בהם לטווח ארוך. כך תובטח גישה עתידית לכל פריטי הארכיון מתוך שרתי הספרייה הלאומית, המבטיחים גיבוי של החומר בסטנדרטים הגבוהים ביותר. מלבד זאת, וחשוב מכך, השימור הדיגיטלי מיועד לצלוח את חילופי הטכנולוגיה הצפויים והלא-צפויים בתחומי התוכנה והחומרה. יתרה מכך, בכך מונחת גם התשתית ליכולת עתידית להפיק מהקבצים המשומרים מידע נוסף שאין באפשרותנו להפיק מהם היום, ולזהות בהם פרטים שאינם גלויים לנו בטכנולוגיות העכשוויות.

קישור

לאתר אז – רשת ארכיוני ישראל

2
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *