פלישת הצבא הגרמני לפולין , ספטמבר 1939 – לקט צילומים היסטוריים

6019

בצילום למטה :

היטלר צופה בחיילים גרמניים צועדים לתוך פולין , 2 בספטמבר 1939

 בצילום למטה  : המשחתת הגרמנית Schleswig-Holstein מפציצה את עיר הנמל הפולנית , Danzig ב1 לספטמבר 1939. בראשון בספטמבר, 1939, בשעה 04:45 שעון מקומי, פתחה שלזוויג הולשטיין, משחתת קרב גרמנית, במטח עז של תותחים על וסטרפלאטה – מזח בנמל הימי של דאנציג (גדאנסק של הימים ההם). אלו היו יריות הפתיחה של מלחמת העולם השנייה.

ההתקפה הרגלית הראשונה נכשלה, אך נוכח יחס הכוחות שהיה לרעת פולין, היה ברור כי הקרב אבוד מראש. הדגל הלבן הונף ב-7 בספטמבר,

 

בצילום למטה: תושבי ורשה בהפגנה צוהלת ליד השגרירות של בריטניה , עם כרזות "יחי בריטניה" , זמן קצר אחרי הכרזת המלחמה של בריטניה על גרמניה בעקבות הפלישה של הגרמנים.

בריטניה וצרפת כיבדו את ערבותם לפולין בהכרזת מלחמה על גרמניה, אך לפעולה זו לא הייתה כל השפעה על הצבאות  

בצילום למעלה : חיילים גרמנים ליד שדה הקרב של וסטרפלאטה – מזח בנמל הימי של דאנציג. במשך שבוע  הצליחו 209 חיילים פולנים לעמוד מול 3,000 חיילים גרמנים וחיל אוויר גרמני ולהגן בקרב יבשתי על המזח של וסטרפלאטה.

בצילום למעלה : גדוד טנקים פולנים קלים מסוג 7TP  בימים הראשונים של המערכה מול הגרמנים. בתנועת מלקחיים הצליחו הגרמנים לשבות את כל הגדוד הפולני .

בצילום למעלה : המפקדה  המשוריינת של גנרל היינץ גודריאן , אבי הבליצקריק , בתנועה בתוך פולין, ספטמבר 1939

בצילום למעלה : גדוד פרשים פולני דוהר בקרב Bzura מול הארמיה המשוריינת השמינית של הוורמאכט . 14 גדודי הפרשים הפולנים נלחמו בעוז מול הגרמנים אך לשווא. הפולנים ניהלו מלחמת השהייה נואשת בתקווה לעכב את הגרמנים עד בוא העזרה מבעלות הברית אך זו לא באה. אחרי התבוסה הפולנית בקרב על בזורה (Battle of Bzura) הרוויחו הגרמנים יתרון ניכר ועקב כך הצבא הפולני נסוג מדרום מזרח פולין.

בצילום למעלה : סוללת תותחנים פולנית שהופצצה ע"י מטוסים גרמנים בקרב על בזורה. לפולנים היו יותר גדודי ארטילריה לעומת הגרמנים , אך חיל האוויר שלהם הושמד כבר בתחילת המערכה.

בצילום למעלה : מראה של עיר פולנית מופצצת כפי שנראה מתוך תא הירי של מקלען גרמני במטוס הפצצה מסוג He 111 . לגרמנים היה יתרון מכריע מבחינת חיל האוויר.

בצילום למעלה : חיילי דיוויזיית הס.ס Leibstandarte Adolf Hitle נחים במהלך ההתקדמות המהירה בתוך פולין . לגרמנים היו חסרים נושאי גייסות ממונעים .

בצילום למעלה : רכבת פולנית משוריינת עמוסה נשק ותחמושת שנתפסה ע"י כוחות הצבא הגרמני ליד Blonie בפולין

בצילום למעלה : כוחות הצבא הפולני שהצליחו להימלט להונגריה בספטמבר 1939 . מעל 140,000 חיילים פולנים הצליחו בנסיגה מהירה להגיע למערב דרך רומניה והונגריה. רבים מהם השתתפו כיחידות לוחמות עם האנגלים במלחמת העולם השנייה.

בצילום למעלה: מפגש בין חיילים גרמנים וחיילי הצבא האדום בספטמבר 1939 לאחר כניסת הצבא האדום לפולין כחלק מהסכם מולטוב –ריבנטרופ. ההסכם קבע כי אם תפרוץ מלחמה פולין תחולק ביניהן.

רקע היסטורי

הממשלה הפולנית חזתה כי הגרמנים יתקיפו בכוח מוגבל, על מנת לכבוש את השטח השנוי במחלוקת באזור "המסדרון", ולאחר מכן ידרשו הפסקת אש. לאור תחזית זו ריכזו הפולנים את כוחותיהם לאורך הגבול המערבי, על מנת להגן על האזור התעשייתי העיקרי מסביב לערים פוזנן, ולודז'. דבר זה איפשר לגרמנים פעולה בתנועת מלקחיים, עת חלק מן הכוחות פורצים מזרחה מפומרניה וחלק מן הכוחות פורצים מערבה מפרוסיה המזרחית, ועד שהחליטו ראשי הצבא להסיג את החיילים אל קו הנהר ויסלה היה כבר מאוחר מדי.

ב-14 בספטמבר הייתה העיר ורשה נתונה במצור. בתוך שבוע היה הצבא הפולני כלא היה. רובו הושמד בתנועת המלקחיים שסגרה עתה על ורשה, ואחרי היתרה רדפו היחידות הממונעות הגרמניות. חיל האוויר הפולני הושמד על הקרקע עוד בימים הראשונים של הלחימה. תנועת מלקחיים נוספת כיתרה את היחידות הפולניות שהצליחו להמלט מן הכיתור הראשון, דרומית לברסט ליטובסק. ב-17 בספטמבר עדיין היו חיילים בודדים שגילו התנגדות בתוך כיסי הכיתור, אך ההתנגדות הפולנית המאורגנת הייתה כלא הייתה, וממשלת פולין נמלטה אל הגבול הרומני.

ורשה גילתה התנגדות, והופצצה מן האוויר בהפצצה כבדה ב-27 בספטמבר שגבתה קורבנות אזרחיים רבים. יחידות פולניות גילו התנגדות בורשה עוד במהלך חודש אוקטובר 1939. בחבליה ההרריים של פולין החלו יחידות צבא להתארגן באופן מחתרתי ללוחמת פרטיזנים.

פולין הייתה הזירה הראשונה שבה השתמשו הגרמנים בטקטיקת "מלחמת הבזק" (בליצקריג) – התקדמות מהירה של ארמיות משורינות, ושימוש במפציצי צלילה על מנת לשבור את קו ההגנה של האויב, להתקדם אל עורפו, לכתר את כוחותיו ולהשמידם במהירות. טקטיקה זו כללה אף מרכיב מובנה של הפצצות טרור על אוכלוסייה אזרחית. אל מול עוצבות הטנקים הגרמניות עמד הצבא הפולני המבוסס על עוצבות פרשים. הצבא הפולני וחיל האוויר הפולני לא היו ערוכים להתמודד כנגד הצבא הממוכן וההתקפי ביותר בעולם, המצויד במיטב המכשור המודרני. הגרמנים נהנו מעדיפות מספרית וטכנולוגית בים, באוויר וביבשה.

בריטניה וצרפת כיבדו את ערבותם לפולין בהכרזת מלחמה על גרמניה, אך לפעולה זו לא הייתה כל השפעה על הצבאות הגרמנים השועטים לתוככי פולין.

מקור המידע לצילומים

21
· ·

תגובות

  • למען הדיוק ההיסטורי, דאנציג לא הייתה עיר פולנית ב-1939 כפי שניכתב למעלה. לפי הסכמי וורסאי אחרי מלחמת עולם הראשונה, היא הוכרזה לעיר חופשית יחד עם שטח הקרוי פרוזדור דאנציג. לפולנים ניתנה גישה מסחרית מצומצמת לנמל דאנציג. כמו כן הורשה להם לפתוח בית דואר והיה להם חיל מצב מזערי בווסטרפלצה שכאמור הופגז ע"י שלזויג הולשטיין. הרכב האוכלוסיה היה 95% אחוז גרמנים והיתר לאומים שונים, ביניהם 11 אלף יהודים. לפני 1919 דאנציג הייתה עיר פרוסית.

    משה ענבל 29 באפריל 2018 21:54

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *