חידת הגנרל צ'רניחובסקי

5117

מכל המרשלים והגנרלים של הצבא האדום במלחמת העולם השנייה , לא היה דמות דרמטית יותר, ומעטים היו פופולאריים יותר בקרב אנשיה והציבור הרוסי כאחד מאשר הגנרל  איוואן  דנילוביץ צ'רניחובסקי , רחב החזה ושחור השער. הוא צירף הרבה תכונות אופי שהרוסי אוהבי אנרגיה, כוח שרירי, שקט עיקש, תעוזת צעירים, מעשיות. הוא גדל מהאדמה השחורה, בן לאב עובד אדמה, יתום  מגיל תשע, רועה באוקראינה, צוער בבית הספר הצבאי של קייב, תוצר טוטאלי של המדינה הסובייטית.

בגיל 37 היה צ'רניחובסקי הגנרל הצעיר ביותר בצבא הרוסי. קולונל בתחילת המלחמה, הוא נעשה לאחד האסטרטגים הראשוני במעלה של השריון בצבא האדום.

chernikobsky and wife 1944

הוא נחל ניצחונות ראויים לציון על הגרמנים בקרבות העקובים מדם בקורסק, וורונז', טרנופול וויטבסק. הוא היה משחרר קייב. חייליו (הוא פיקד על למעלה מחצי מיליון חיילים בצבא האדום ) היו הראשונים לדרוך על אדמה גרמנית – בפרוסיה המזרחית.

זו דמותו של הגנרל הרוסי המהולל, איוואן דנילביץ' צ'רניאחובסקי, גיבור ברית המועצות,  שנהרג בינואר 1945, לא הרחק מקניגסברג (קלינינגרד) שבפרוסיה המזרחית.

הוא היה כל הזמן בחזית הקרבות ,בעוד גנרלים אחרים , מפקדי חזיתות היו מאחור. הוא הסתכן בסיכונים שאף מפקד בצבאות בנות הברית אינו אמור לקחת על עצמו . חייליו וקציניו העריצו אותו .

מוסקבה צוותה עבורו קבורת גיבור בוילנה, מענק ופנסיה לאשתו ולשני ילדיו וגם מונומנט  מרהיב לכבוד מי שעוטר פעמיים באות גיבור ברית המועצות.

הוא נולד ליד אומן שבאוקראינה, התייתם בגיל צעיר, היה ילד נווד, לא למד.  פעם אף שכב על פסי רכבת בתקווה להידרס. והגרוע מכל – גם המשפחה שאספה אותו לא השתייכה אל הפרולטריון.

כל אלה מיהודי וילנה ששרדו אחרי השואה העידו כי גנרל צ'רניחובסקי התייחס אליהם מאד בחיוב , השתדל לעזור להם. כולם האמינו שהוא יהודי. גם  גנרל צ'רניחובסקי עצמו האמין בכך.

מחברים שקבעו כי צ'רניחובסקי היה יהודי הסתמכו בין היתר על ההיסטוריון הנודע סלו בארון, אשר התפרסם בישראל כשהעיד במשפט אייכמן. מאמר מאת שאול קובובי שפורסם ב"הארץ" באוגוסט 2006 ציין גם הוא שצ'רניאחובסקי היה יהודי.

chernokevsky and german officers 1944

מפקדי עוצבות  בכירים בצבא הגרמני מוסרים את כניעתם לפני גנרל צ'רניחובסקי וקציניו , 1944 

גנרל צ'רניאחובסקי היה מוכר היטב ונערץ עוד בחייו, לא רק בארצו כי אם גם במדינות המערב. השבועון טיים תיאר אותו לפני מותו כמצביא יהודי צעיר ויפה תואר, שריריו ורצונו – ברזל.

הידיעה על מותו פורסמה בהבלטה גדולה; צ'רצ'יל שלח מברק תנחומים לסטלין.

בראשית שנות ה-90, בהתאם לדרישת שלטונות ליטא העצמאית (אשר רצו לסלק כל סממן לשלטון סובייטי), הוסר הפסל לזכרו של צ'רניאחובסקי, שהיה מוצב בוילנה. הפסל הועבר לרוסיה והוצב בעיר וורונז', עליה הגנו הכוחות בפיקודו של צ'רניאחובסקי ב-1942. מחשש למעשי השחתה מצד גורמים לאומניים, הועתק גם קברו של הגנרל מליטא לרוסיה וצ'רניאחובסקי נקבר בבית העלמין נובודוויצ'יה שבמוסקבה. בשנת 2013 נחנך בעיר סמולנסק ברחוב צ'רניאחובסקי לוח זיכרון פרי יצירתו של פסל היהודי פטר פישמן.

פרופסור דן עמיר  החליט לחקור את הסוגיה

לפני כמה שנים החל פרופ' דן עמיר לעסוק בחקר השורשים של משפחתו. הוא בכלל פרופסור למתמטיקה בגמלאות ושימש רקטור אוניברסיטת תל אביב. גנאלוגיה יכולה להיות עיסוק ממכר ומעצבן עד מאוד. הוא דורש סבלנות, זמן ולפעמים גם כסף – חור שחור שגם אנשים רציונליים לגמרי יכולים לטבוע בו. גם עמיר, כיום בן 82, נדבק באובססיה הזו.

אחד התחקירנים של פרופסור דן עמיר יצא אל מרחבי אוקראינה, עבר בין כנסיות כפריות ולשכות רישום נידחות, הסיר את האבק מעל ספרי אוכלוסין מתפוררים וחיטט בין מסמכים מצהיבים. בימים אלה מפרסם כתב עת יוקרתי להיסטוריה צבאית היוצא לאור בבריטניה את תוצאות המאמץ הבלשי הזה. הממצאים אינם מותירים מקום לספק: משפחת צ'רניחובסקי היתה רשומה בספרי הכנסייה הרוסית האורתודוקסית והטבילה את ילדיה. עד שלא יוכח ההפך – צ'רניחובסקי אינו יכול להיחשב יהודי.

מקורות המידע

אתה יהודי, גנרל? – חינוך וחברה – הארץ

שלום אילתי ,לחצות את הנהר,  יד ושם , 2000

חידת צ'רניאחובסקי – מוזיאון הלוחם היהודי

דן עמיר, חידת צ'רניאחובסקי, באתר "הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה"

דן עמיר, מפי ילדיו של צ'רניאחובסקי, ניאונילה ואולג, באתר "הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה"

איוואן צ'רניאחובסקי – ויקיפדיה

בצילום למטה , הלווית הגנרל צ'רניחובסקי , וילנה , 1945

charnikovsky funeral

 

2
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *