הקרבות על העיר רוסטוב-על-הדון במלחמת העולם השנייה

4209

בצילום הפתיחה : כוח של אוגדה 37 (הצבא האדום) בקרבות רוסטוב על-הדון

העיר הרוסית רוסטוב נמצאת על שתי גדותיו של הנהר דון,  החשיבות האסטרטגית של העיר רוסטוב נבעה מכך שהייתה צומת של מסילות ברזל שהובילה לאזורי הקווקאז.

ב-21 בנובמבר 1941 נכבשה על ידי הצבא הגרמני , אך כעבור שמונה ימים שוחררה  ע"י הרוסים . הנסיגה של הכוחות הגרמנים מהעיר בפקודת פילדמרשל רונדשטדט נבעה מחשש לכיתור ע"י הצבא האדום . צעד זה , שהיה מוצדק מבחינה צבאית , עורר על  פילדמרשל רונדשטאד את חמתו של היטלר והוא הורה לפטרו מיידית.

עפ"י התיאור בספרו של  אנדרו רוברטס, סערת המלחמה:

הרוסים הקמו במהירות את אוגדה שלושים ושבע והצליחו כמעט לכתר את הגרמנים ברוסטוב ואז נאלץ פילדמרשל רונדשטדט להורות לקבוצת הארמיות דרום לסגת לנהרות מיוס ודונייץ. היטלר ניסה – מאוחר-מדי- לתת פקודה נגדית, ורונדשטד שלח לו מברק ב30 לנובמבר 1941 לאמור: " זהו שגעון לנסות להחזיק מעמד. ראשית כל אין החיילים יכולים לעשות זאת,  ושנית , אם הם לא יסוגו הם יושמדו. אני חוזר יש לבטל פקודה זו, או שתמצא לך מישהו אחר."

למחרת היום פיטר היטלר את פילדמרשל רונדשטד . בעקבות זו לקה הגנרל הגרמני המהולל  בהתקף לב קל ( רוברטס, 2011 , עמודים 191-192).

אבל גם מחליפו הגנרל Walther von Reichen אישר את פקודת הנסיגה  המהירה בתיאום עם המטכ"ל הגרמני.

בשנה שלאחר מכן היטלר לא ויתר על תוכניתו לכבוש את העיר רוסטוב  ונתן פקודה לכבוש את העיר רוסטוב שנית למרות התנגדות המטכ"ל הגרמני .

ב-23 ביולי 1942 נכבשה שנית  ע"י הגרמנים אחרי קרבות קשים ואבידות כבדות למגיני העיר.

יהודי רוסטוב נשארו, לאסונם, בעיר לאחר הנסיגה הגרמנית ב 1941. אז לגרמנים לא היה זמן לפגוע בהם. אולם הם לא יכלו לעזוב את העיר – הממונה מטעם השלטון הסובייטי אסר כל עזיבה של העיר. כשנכבשה העיר בקיץ 1942, האיש החליף צד והפך להיות משתף פעולה עם הגרמנים.

בשלב זה הוציאו הגרמנים להורג מעל 25,000 יהודים שהתגוררו בעיר .

בצילום : חיילים גרמנים ברגע של מנוחה קלה בקרבות מול הצבא האדום , רוסטוב , 1942

בדצמבר 1943 החלו חיילי הצבא האדום לאגף את אגפו הימני של הגנרל הגרמני מנשטיין לכיוון רוסטוב. אילו אבדה רוסטוב היה גנרל קלייסט הגרמני שהיה מפקד קבוצת הארמיות A בקווקז נקלע לסכנת ניתוק , לכן תגברו הגרמנים את כוחותיהם ברוסטוב. הצבא האדום  לא נשאר חייב , גם הוא תיגבר את כוחותיו ונערך מחדש לכיבוש רוסטוב בשנית.

אחר קרבות עזים נכבשה העיר מחדש בפברואר  1943 ע"י הצבא האדום שוב והפעם שוחררה לבסוף.

ב-13 בפברואר 1943 העיר שוחררה סופית.

בצילום : הגרמנים נעזרים בילדים רוסים מהעיר רוסטוב על מנת לחזק את הביצורים שלהם בעיר רוסטוב , 1942 

  מקורות :

אנדרו רוברטס, סערת המלחמה : היסטוריה חדשה של מלחמת העולם השנייה,  דביר, 2011

The Battle of Rostov 1941

 

9
· ·

תגובות

  • בתמונה – גרמנים נעזרים בילדים רוסים !!!
    הגרמנים לא נעזרו אלא השתמשו בהם כעבדים.

    אחד שלמד על הגרמנים 18 ביולי 2018 12:17

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *