המונגולים ורוסיה וההשפעה על הDNA של צורת השלטון הרוסי בהיסטוריה

954

מאת : איריס בוקר ( דף הטוויטר של איריס בוקר )

אחד המשפטים שרצים חזק ביחס לפוטין ולרוסים הוא שהרוסים אוהבים שליט חזק ככה הם . אין שום ד.נ.א בצורת שלטון רק נסיבות שהובילו לכך. בימי הביניים הרוסים חיו די דומה לאירופאים, עבדו, נוצלו ומתו בגיל צעיר. החלוקה היה דומה-נסיכויות קטנות שמחזיקות איזורים וערים שבינהן בלטה כמובן קייב… ואז קרה להם מה שקרה להרבה אזורים : המונגולים כבשו את הנסיכויות. מי שהעז להתנגד כמו קייב שנשרפה עד עפר והתושבים בה נרצחו כמעט כולם. הרוסים ברחו צפון מזרחה והמונגולים כמובן הגיעו גם לשם.

המונגולים שלטו ברוסיה 250 שנה.

מה שקרה בדרך כלל למונגולים שכבשו מדינות שבסופו של עניין הם קיבלו על עצמם את הרגלי המקום. למשל, בסין קובלאי חאן היה קיסר סין.

המונגולים היו שבטים נודדים עם קשר מועט לאדמה ושום מבנה סוציאלי בירוקרטי. הם באו שרפו לקחו וניצלו.

הנסיכים שנכנעו והאצולה היו גובי המיסים שלהם. למונגולים לא היה גבול או הגיון ברוקרטי לכן הם הכבידו על הנסיכים.. והם בתורם הכבידו על האזרחים. זאת אומרת,  שנסיך רוסי תלוי באדמות שלו אלא בכמות האיכרים, כי אדמות היו בשפע.

לעומת זאת , בתקופת המגפה השחורה שבה בעצם הפאודליזם האירופאי הפסיק להתקיים בגלל שלא היו מספיק איכרים לעבוד את האדמה החלה תחרות על האיכרים, על בעלי המקצוע וכל הסיסטם של תשלום עצמאי.

ברוסיה זה לא קרה.  הפחד מהמונגולים גרם להם להילחם אחד בשני כדי לייצר כמה שיותר אריסים ולגבות כמה שיותר כסף. ההתפתחות הכי חשובה הייתה העיר הבורגנות, השכלה, אונברסיטאות , ברוסיה זה פשוט לא היה קיים. בעצם לא היו בתי משפט לא היו חוקים ולא היתה בירוקרטיה או פיתוח סביבתי.  

מעט מאד דאצ'ות הצליחו להתרומם ובינהן הייתה כמובן הדאצה של מוסקבה, שהצליחה לגרש את המונגולים ולאחד את רוסיה.   נסיך מוסקבה דמיטרי דונסקוי ניצל זאת, הוביל צבא מאוחד של הנסיכויות הרוסיות ובקרב קוליקובו שנערך ב-8 בספטמבר 1380, בשדה ליד נהר דון במחוז טולה, ניצחו הכוחות הרוסיים את כוחות אורדת הזהב. 

למרות ששיחרר את רוסיה מהמונגולים, ההרגלים המונגולים נשארו. כשליט אבסולטי הוא ציפה שכל האצילים בעלי האדמות ימשיכו להחזיק את הצאר וכל עוד הם מביאים כסף הם מקבלים הטבות ומתקרבים לשולחן שלו.

כדי להתקרב אליו ולזכות בעוד אדמה ואריסים הם עשקו את האריסים עד עפר. כיוון שלא הייתה בירוקרטיה ולא היה מנהל מסודר בזמן שבאירופה החלו להתארגן על פרלמנטים .. ומכיוון שהצבא היה בשליטת המלך כולו , האצילים נאלצו לספק אותו ולשלם עבור הצבא שבפעמים רבות רצח אותם.

אחרי הטיהורים של איוון נשארו ברוסיה רק 9 משפחות אצילים.  פיטר הגדול בתורו אכן קידם את רוסיה אבל לא את הרוסים. הוא גרם לאצילים להתחרות בינהם על תשומת הלב שלו בכסף שהם מביאים לו. חלק מהם ניסו לעשות רפורמות או לקדם את האזורים שלהם או לשחרר איכרים אבל זה פגע באחרים . הם הבינו מהר שהכי טוב לכולם לשמור סטנדרטים אם הם רוצים לשמור על המעמד והכסף שלהם. הם ננעלו אחד לשני וכולם ננעלו אל השליט. במאה ה-18 איכר שעזב את אדמתו ויצא מהכפר נגזר עליו מוות..

באירופה הייתה הכנסיה והמעמד שלה נפרד ממעמד המלך. היא הייתה קבוצת ביקורת. הכנסיה הייתה אחראית במידה מסויימת על אורח החיים שהיא התערבה לא מעט פעמים אצל הקיסרים.

הכנסייה המזרחית התפתחה אחרת, הפטריארך היה תחת המלך ולא כנפרד ממנו. לא היה שום דבר שיכול לבקר את האבסולוטיזם של השליט. או לצאת מהנורמה שהוא הכתיב. למעשה לא התפתחה אצילות נמוכה, מסחר עצמאי ובירוקרטיה מסודרת . הכל שייך לצאר אפילו את יצור הוודקה שהייתה עממית והאיכרים יצרו בבית הפקיע הצאר והפך את הוודקה לוודקה קיסרית. הדרך להחזיק את העשירים תחת השליט בכך שהזכויות שלהם והכסף שלהם קשורים ישירות לתרומה שלהם לאוצר שלו נשארה. גם סין הייתה תחת שלטון אבסולוטי אבל הייתה בה מסורת ארוכה של בירוקרטיה, ניהול, השכלה וקו מוסרי נגיד קונופוציוני . בעיקר הייתה בה תרבות של מריטליזם- אנשים התקדמו לפי הכשרון שלהם. רוסיה הסובייטית אולי לא הייתה כרוכה אחרי כסף אבל השליט האבסולטי הוא שקבע את האנטורג' שלו ויכול היה לעשות כרצונו…

השליטה המרכזית של אדם אחד המשיכה והקרובים אליו פחדו לפתוח את הפה או לשנות מפחד לחייהם. הם היו תלויים בו לכל טובות ההנאה הטוב בחיים שלהם בא מתוך פחד אדיר. פוטין פועל בדיוק באותה דרך. הוא העניק לאנשים סביבו כסף וזכויות והם בתמורה דאגו שחלק מזה יגיע אליו. הם לא ניסו להתבלט או לפתח חשיבה עצמאית כי כל הכסף שלהם והחיים היה תלוי בו. ואנחנו יודעים מה קורה למי שמבקר אותו. זה הסייקל שהם נמצאים בו היום, הוא הורס להם את העסקים במלחמה הזאת. אין להם דבר ועניין עם הציבור הרחב שמשלם עבור ההון שלהם. המושג אולגרכים בא מאפלטון שהגדיר שיטות ממשל -אולגרכים זה שלטון של קבוצת עילית . השלטון הזה חייב את הכוח והכסף לאדם אחד. הם יכולים לאבד ביום אחד. והם תלויים אחד בשני. כמו הצארים פוטין מחזיק צבא משלו שנאמן לו. 350,000 חיילים שהוא המפקד שלהם והם ממנים את הצבא הזה שיכול גם לרצוח אותם. סוף דבר. ברוסיה שולט האדם ולא החוקים.

קישור לפוסט של אריס בוקר בדף הפייסבוק

ראו גם :

כתוצאה מפלישת המונגולים נהרגו כמחצית מאוכלוסיית רוס של קייב. הערים הגדולות קייבולדימירסוזדלריאזןטברצ'רניגוב ועוד נהרסו. רק ערי הצפון נובגורוד ופסקוב ומספר ערים במערב שרדו ולא נכבשו. למשך עשרות שנים הופסקה בנייה מאבן. מספר ענפי תעשייה נעלמו. הורגשה נדידת אוכלוסין מאדמות דרומיות לצפון-מזרח, לאזורי נהרות וולגה ואוקה. הופסקו קשרי תרבות ומסחר עם המערב. כמו כן במשך שנים התפתח נתק חברתי בין הנסיכויות הצפוניות לבין הנסיכויות הדרומיות. עם השנים התפתח נתק זה להיווצרות העם הרוסי והעם האוקראיני.

מקור : רוסיה בעת הכיבוש המונגולי – ויקיפדיה

ראו גם:

ד"ר גילי חסקין , ההתקדמות המונגולית אל רוסיה

0
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *