גני הילדים בתקופת ברית המועצות

1925

בברית המועצות בשנים 1949- 1986  הייתה מערכת תמיכה בהורים, שכללה גני ילדים שפעלו מבוקר עד ערב, ודאגה  מרבית לכל החינוך של הילדים עד חזרת ההורים מהעבודה בשעות הלילה .

הרמה הפדגוגית של גני הילדים ומעונות בברית המועצות הייתה גבוהה מאד וברוב הגנים הועסקם מנהלות גן עם תואר שני .

Kindergarten of the Soviet 70s

חלק מהעולים מרוסיה שהתאכזבו מרמת גני הילדים בישראל הקימו לעצמם מערכת של גני ילדים פרטיים הפועלים לפי העקרונות הפדגוגיים של גני הילדים בברית המועצות בעבר.

יש למעלה מ150 גנים ליוצאי חבר העמים בארץ.

מדוע הם הוקמו כבר בשנת 1993 ?

 הורים יוצאי ברית-המועצות לשעבר הופתעו לגלות כי סדר היום בגני הילדים בארץ אינו כולל הקניית נימוסי אכילה וחינוך לשמירה על הבריאות . הם הביעו דאגה מהעובדה כי בחלק מן הגנים מורשים הילדים לאכול על פי רצונם, וכי בעת הארוחה אין פיקוח והקפדה על נימוסי שולחן. העדר פיקוח רפואי צמוד ומעקב תזונתי  במסגרת הגן נתפסים אף הם כחסרונות משמעותיים בעיני הורים אלו .

"שרידי חינוך סובייטי"

מהו בעצם, "גן רוסי" כיום בישראל ? גן שהוא למעשה דו־לשוני, בו צוות הגן מדבר עם הילדים בשפה הרוסית במקביל לעברית, ולעיתים אף משלב את השפה האנגלית. מרבית הגנים הללו פועלים ברוב ימות השנה, למעט חגי ישראל וה"נובי גוד", שעות הפעילות לרוב תהיינה ארוכות יותר מאשר בגנים פרטיים אחרים, ומחירם לחודש זול יחסית. כמו כן, בגנים אלה ייתנו דגש על פעילויות העשרה והקניית ערכים, אך במקביל גם על גבולות וסמכות, אשר לעיתים יתייגו את הגן כ"נוקשה מדי", עבור חלק מהצברים.

מ', תושבת ראש העין ואם לשני ילדים, מוחה על התיוג הזה. היא בחרה לרשום את שני ילדיה ל"גן רוסי" בפתח־תקוה. "עושים להם עוול. השפה המרכזית היא אומנם רוסית, אבל זה לא הופך את הגן לפחות טוב מגן אחר. אין לי ספק שב'גן רוסי' כמו בגנים אחרים אוהבים ומחבקים את הילדים. באופן אישי, יצא לי לראות הרבה גנים, אבל להבדיל ממקומות אחרים שיצא לי להיתקל בהם, יש משהו חם יותר בגן שלנו, שלא מצאתי במקום אחר ( מקור ) .

העשרה איכותית

מדי יום עושה עופר סאני את דרכו בפקקים של הבוקר, מהבית בתל אביב לגן של בנו שון בן השנתיים וחצי, הנמצא בפתח תקוה. לדבריו, הגן הזה מצדיק את המאמץ, שכן היה להם ניסיון לא מוצלח עם הגן ליד הבית. "בגן שלו שון לומד לדבר בשתי שפות – עברית ורוסית; הוא סופג תרבות, ערכים של כבוד, משמעת. לאט לאט מלמדים אותם איך ללמוד, עובדים אתם על ריכוז, הקשבה. הוא מאוד מסתדר שם. גם אני מתחיל בעזרתו ללמוד קצת רוסית", מספר סאני, יליד הארץ ונשוי לסווטלנה, עולה מרוסיה.

הגן הזה, גן הפרחים שמו, פתוח משבע בבוקר עד שבע בערב, וחצי יום ביום שישי. יש בו חמש ארוחות ביום ושנת צהריים. תוכנית הלימודים בו כוללת שיעורי אמנות פלסטית, מוסיקה, דרמה ותיאטרון, חינוך גופני, ריקודים סלוניים, אנגלית, רוסית, חשבון, לוגיקה, טבע – בהתאם לגיל וליכולת הספיגה של הילד. כמעט כל הילדים הם ילידי הארץ, בני עולים מחבר המדינות. התקשורת בגן מתנהלת ברוסית. הילדים מחולקים לשלוש קבוצות, לפי גילם (4-2 ,2-0 ו-5-4).

ביום חמישי לפני 11 יום, בתשע בבוקר, לאחר המשחקים וארוחת הבוקר, מתחילים ללמוד. גאולה (גלה) וילצ'ר מעבירה את שעת הריכוז, המוקדשת לחג השבועות. הילדים לומדים ושרים בעברית. וילצ'ר, בוגרת סמינר לוינסקי, מלמדת לפי התוכנית של משרד החינוך. אחרי הריכוז הילדים מתחלקים לקבוצות קטנות. "הגישה שלנו אינדיווידואלית ודיפרנציאלית, לפי היכולת של כל ילד להתרכז ולספוג", אומרת וילצ'ר. בקבוצות קטנות לומדים חשבון, רוסית ואנגלית. קרוא וכתוב הם לומדים ברוסית. רובם מתקדמים בחשבון מעבר לדרישות של משרד החינוך.

קלרה מימוכין, גננת בעלת תואר אקדמי עוד מרוסיה, מעבירה שיעור חשבון. המורה והילדים מדביקים על הלוח מספרים ודמויות של חיות ובובות ופותרים תרגילים. טלי, דוד, ניקול, וובה ושאר הילדים יושבים ליד השולחנות, מצביעים, רושמים תשובות. האווירה נעימה, כמו במשחק. לדברי מימוכין, הילדים למדו בהדרגה להתרכז וליהנות מתהליך הלמידה.

"אנחנו מקנים כאן חינוך. סדר היום בגן קבוע ומוגדר, אין 'הכל מותר'. היד של המחנכים כל הזמן על הדופק. אנחנו מאמינים שחינוך והשכלה צריכים להתחיל מגיל אפס", אומרת המנהלת לודמילה סמירנובה. לדבריה, המציאות הכלכלית-החברתית של העולים מחייבת את 12 שעות הפעילות של הגן. "יש כאן הרבה ילדים ממשפחות חד-הוריות. ההורים עובדים קשה ואין להם זמן וסבלנות להשקיע בילדים. לכן חשוב שבגן יהיו תנאים טובים וגישה חינוכית מקצועית".

הוראה איכותית

סמירנובה, מנהלת בית ספר ברוסיה בעבר ובעלת תארים אקדמיים בבלשנות ובפסיכולוגיה, עלתה לארץ ב-1995. "להיות מורה ומחנכת בעבורי זה ייעוד. בארץ נכנסתי לגנים, ביקשתי לעבוד עם ילדים וראיתי דברים שלא ממש הלהיבו אותי. לא סדר ולא ניקיון. הילדים מסתובבים, עושים מה שבא להם. אמרו לי 'נתקשר אלייך'. בינתיים התפרנסתי מניקיון, עד שעלה לי הרעיון להקים גן, שבו אני אעבוד עם ילדים לפי הגישה החינוכית שלי". לדבריה, תהליך ההקמה לא היה קל אבל היום, כעבור שבע שנים, מרכז הלמידה שהקימה כולל גנים עד גיל גן חובה, צהרון לילדי בית הספר היסודי ומסגרת בלתי פורמלית ללימודים משלימים אחר הצהריים לילדים מגיל 4 עד 10. כ-130 ילדים לומדים במרכז. כל 20 המורים והגננות המועסקים כאן הם בעלי תארים אקדמיים (מקור) .

ראו גם : היכולות הלשוניות והחברתיות של ילדים חד-לשוניים ודו-לשוניים בגן חובה

2
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *