לקט צילומים היסטוריים מס' 16 : הנבחר שבמבחר עם הקשרים היסטוריים

4404

First morning after Sweden switched its driving on the left-hand side of the road to the right. 1967

sweden first day 1961

תמונת היום הראשון, בשנת 1967, שבו עברה שבדיה לנהיגת רכב בצד ימין, לאחר שנהגו שם בצד שמאל

המעבר התרחש ברגע אחד שבו על הנהגים היה לעצור את רכביהם, לעבור נתיב ולהמשיך בנסיעה.

רקע היסטורי  : יום ה-H – ויקיפדיה

כיצד נראו נעליים רומאיות ?

חפירות ארכיאולוגיות בשנת 1979 בסקוטלנד ליד  Antonine Wall  גילו נעליים רומאיות , ככל הנראה של חיילי הלגיון הרומי במקום, שנשתמרו בשלמותן .

תקופה היסטורית : AD 139-141

roman shoes 1

הנעלה סימנה ברומא העתיקה את המעמד החברתי. בני מעמד הפאטריקים נעלו סנדלים בצבע אדום או כתום, לסנאטורים הייתה הנעלה בצבע חום, לקונסולים היו נעליים לבנות ואילו החיילים נעלו מגפיים כבדים. בדרך כלל לבשו הגברים טוגה ואילו הנשים לבשו סטולה,‏

הסטולה הנשית הייתה שונה מהטוגה הגברית, ובדרך כלל הייתה בהירה יותר. בנוסף, המציאו הרומאים את הגרביים ששימשו את החיילים ששירתו בגבולות הצפוניים, ולפעמים האחרונים נלבשו אף בתוך סנדלים.

 

..ועוד נעליים רומאיות  מלפני 2000 שנה שנתגלו באירופה :

roman shoes saalborg 4

 נעלי בית מהתקופה הרומאית העתיקה , 200 לספירה הנוצרית

נתגלו באלכסנדריה במצרים

Roman slippers in leather and gold, from Egypt, 4th century.

ראה גם :

שיחזור היסטורי של אשה רומאית בבגד התקופה , מתוך הסרט ספרטאקוס , בצוות השחזור ההיסטורי של הסרט הייתה גם חוקרת התקופה הרומית ד"ר ביאטריס גרוסמייאר.

roman women

כיצד נראו נעליים בתקופה של מצרים העתיקה ?

תקופה : 2600 לפני הספירה

נתגלו בקברם של חנומחותפ ונינחחנום

2600 BC ancient Eygpt Sandals with gold foil (Tutankhamun)

כיום במוזיאון הארכיאולוגי של קהיר

מעמד האישה השנייה , 2000 לפני הספירה , מסופוטמיה

mari 4

כפי שידוע לנו גם מן המקרא, נישואין בעולם העתיק היו עניין משפטי וכלכלי מורכב שנועד להבטיח ירושה וקניין, תוך התייחסות מפורטת למעמדן של האשה הראשונה וילדיה לעומת מעמד הנשים האחרות וילדיהן, במידה שהיו כאלה

mari start

חוזה נישואין מן האלף השני לפנה"ס שנמצא בעיר הקדומה מארי, הנמצאת כיום בסוריה, מפרט כי האשה השנייה מתחייבת לכעוס על כל מי שהאשה הראשונה כועסת עליו, ולשמור על יחסים טובים עם כל מי שהאשה הראשונה מחבבת. לעומת זאת, חוזים אחרים מאותה תקופה מתנים לעתים את הנישואין לאשה באיסור מפורש על לקיחת נשים נוספות אחריה.

רקע היסטורי : מארי – ויקיפדיה

mari 2

 הכנפיים של סטיפן

סיפורו המדהים של סטפן לרון, איש צוות אוויר שלחם במלחמת העולם השנייה וגם במלחמת העצמאות בשורות חיל-האוויר הישראלי. סיפור על השרדות, מלחמה ותקווה

stephan wings

לסקירה המלאה בבטאון חיל האוויר

הנרי מורגנטאו (MORGENTHAU) וחוק "החכר והשאל"

ב- 11 לחודש מרץ 1941, לפני 70 שנה, עבר בקונגרס האמריקאי חוק "החכר והשאל" (LEND-LEASE ACT), ועל אף שארה"ב עדיין לא נטלה חלק במלחמה ולא הייתה צד לוחם, ברור היה לצד מי היא נוטה. התגובה המיידית של היטלר למעורבות אמריקאית זו לצד בעלות הברית הייתה בהכרזת מלחמת צוללות בלתי מוגבלת באוקיינוס האטלנטי, גם כנגד ספינות אמריקאיות.

Henry Morgenthau, Jr.

הנרי מורגנטאו – שר האוצר של ארה"ב

יומיים לאחר שבריטניה וצרפת הכריזו מלחמה על גרמניה, ב- 4 לספטמבר 1939, פרסם נשיא ארה"ב פרנקלין ד. רוזוולט הצהרת ניטרליות והוציא צו להקפאת כל המכירות של אמל"ח ותחמושת לצדדים הלוחמים. אולם רוזוולט לא דרש מהאמריקאים להיות ניטרליים גם מבחינה רגשית לגבי המאבק האירופאי. רוזוולט ידע כי יכולתן של צרפת ובריטניה להביס את גרמניה הנאצית תלויה בהספקה שוטפת של נשק וחימוש. על כן הוא החל מייד בלחץ על הקונגרס להסיר את האמברגו על אמצעי לחימה שהוכרז.

השיטה נהגתה והוצעה ע"י שר האוצר היהודי של ארה"ב, הנרי מורגנטאו אשר כינה אותה "שלם וקח". באופן זה, הספינות האמריקאיות לא תועמדנה בסכנה באשר כל הרוכש יהיה אחראי על הובלת הרכש באמצעיו הוא. הדוגלים בבדלנות בקונגרס נזעקו, אולם התמיכה במדיניותו של רוזוולט על פי שיטתו של מורגנטאו זכתה לרוב מספק. חוק הניטרליות של 1939 סיים את האמברגו על אמצעי לחימה ואפשר מכירת נשק ותחמושת על בסיס "שלם וקח". לכל העולם היה ברור כי בשל ההסגר הימי שהטיל הצי הבריטי על גרמניה ובעלות בריתה, הנהנים העיקריים משינוי זה בחוק תהיינה בעלות הברית אנגליה וצרפת.

מי היה הנרי מורגנטאו ?

רקע היסטורי : השאל-החכר – ויקיפדיה

צילום של חיילי טנק סובייטי בשנת 1942 עם תתי-מקלע מסוג תומסון , האמריקאים העבירו לצבא האדום 100,00  תת-מקלע תומסון במסגרת התכנית "החכר והשאל" 

Soviet tank crewmen firing American lend-lease Thompson guns, WW2

3

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *