מה קרה בפעם הקודמת כשמי הים התיכון עלו?

1035

מאת: אסף גולן  דניאל סיריוטי

לפני 2,000 שנה קו החוף של הים התיכון היה נמוך בשני מטרים, כשבבת אחת עלה מפלס המים • התוצאה: ערים שלמות שקעו ומבני מגורים רבים ניזוקו • האם תרחיש כזה יכול לקרות בימינו?

מחקר חדש מגלה כי לפני 2,000 שנה קו החוף של הים התיכון היה נמוך בשני מטרים מהקו הנוכחי כשבבת אחת, במשך 200 שנה, עלה מפלס המים. כתוצאה מכך ערים שלמות שקעו ומבני מגורים רבים ניזוקו.

על פי המחקר, ניתן לומר, שלו תהליך כזה היה מתחיל סביב 1900, היו היום חלקים גדולים מהעיר תל אביב וערי חוף נוספות כמו אשדוד וחיפה, מתחת לפני הים.

זה למעשה מה שממש קרה לקו החוף הישראלי לפני כ-2,000 שנים, במעבר שבין התקופה ההלניסטית לתקופה הרומית. הממצאים החריגים והמדהימים האלו עולים ממחקר חדש של צוות חוקרים בינלאומי בהובלת חוקרים מאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת סאן דייגו ופורסם בכתב העת PlosOne. "תחשבו על עלייה של שני מטרים שמתרחשת בתוך 200 שנים כיום. החוף בתל אביב נעלם, חלקים גדולים מהעיר מוצפים וכל ערי החוף סובלות מהצפות חמורות. מהממצאים שמצאנו זה מה שעבר על תושבי האזור שלפני כאלפיים שנים", אמר פרופ' אסף יסעור לנדאו, ראש המכון ללימודי ים וממובילי המחקר.

להמשך הכתבה

0
·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *