מבצע קדש : משה דיין והאלוף אסף שמחוני : נזיפה על הצלחה

4326

 מבצע קדש : משה דיין והאלוף אסף שמחוני : נזיפה על הצלחה

היום לפני בהיסטוריה : האלוף אסף שמחוני  נהרג בהתרסקות מטוסו , 6 לנובממבר 1956

מבצע קדש יצר מתיחות יוצאת דופן בין הרמטכ"ל משה דיין לאלוף פיקוד הדרום , אסף שמחוני. שמחוני לא היה מודע לתכלית הסמויה של המבצע ולתיאום עם הצרפתים , וכשהורו לו לכבוש את מתחם אבו עגילה הוא ניסה לעשות זאת על פי הנחיות משה דיין באמצעות חטיבת רגלים . דיין , כמן בן גוריון , לא רצה למהר לפרוץ לסיני לפני שיתברר בוודאות כי הבריטים והצרפתים ממלאים את חלקם. אבל האלוף שמחוני , כאמור לא ידע על כך, וכשההתקפה הרגלית כשלה, הוא הכניס למערכה את חטיבה 7 , ופרץ את המתחם.

דיין רתח מזעם ועלו בלבו מחשבות לפטר את האלוף שמחוני. מאחר שידע כי בן גוריון לא יאפשר זאת, הוא הסתפק בנזיפה באלוף בנוכחות קציניו. זו הייתה נזיפה על הצלחה ולא על כישלון , ולא הייתה דרך חזרה ביחסים ביניהם. כאשר רצועת עזה נכנעה , שמחוני היה זה שקיבל את כתב הכניעה,ולא המתין לדיין . התירוץ שלו היה , שלא  ניתן היה להשיג את דיין בקשר.

נקמתו של דיין הייתה מהירה וכואבת . עם סיום מבצע קדש הוא ערך מסדר ניצחון בשארם א-שיח , ולא הזמין את מפקד המערכה, שמחוני , להשתתף במסדר. שמחוני שמע איכשהו על המסדר המתוכנן. הוא ביקש מטייס הפייפר של מחוז הדרום במשטרה להטיס אותו לשארם, והשתתף במסדר למרות שלא הוזמן . דיין אמנם לא זרק אותו מהבמה, אך וידא שתמונתו של האלוף שמחוני לא תופיע בצילומי עיתון "מחנה" , שם התנוססה רק תמונת הניצחון של דיין.

בסיום המסדר, למרות שהוצע לאלוף שמחוני לטוס למרכז הארץ במטוס של חיל האוויר עם כל הפמליה, הוא העדיף לחזור בפייפר ולא עם הרמטכ"ל דיין. מזג האוויר היה קשה, מטוס הפייפר התרסק על אדמת ירדן , ואסף שמחוני נהרג. יחד איתו נהרגו הטייס , בנימין גורדון וסא"ל אשר דרומי.

מקור המידע :

דן קורן . יחיאל ( חיליק) גוטמן . ממשלות ישראל לדורותיהן : החלטות חכמות והחלטות מטופשות , ידיעות אחרונות , ספרי חמד, 2017

ראו גם :

שמחוני. הקרב האחרון

חמישים שנה אחרי שרמטכ"ל מבצע קדש, משה דיין, האשים את האלוף אסף שמחוני בהפרת פקודה, הצליח בנו יואב לטהר את שמו באמצעות מסמכים שלא פורסמו מעולם. בדרך הוא גילה שאביו הטיס את הפייפר שהתרסק עם עד מפתח בפרשה ואדם נוסף

למאמר המלא

12
· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *