ימי הרדיו 1929-1948

9135

מדוע התפתחו תחנות הרדיו בארה"ב במהירות בהשוואה לאירופה ? מה הקשר בין משברים כלכליים והתפתחות המדיה של הרדיו ?  מה היתה השפעת מלחמת העולם השנייה על שידורי הרדיו ? הקשר בין הפצת המוזיקה הפופלוארית והג'אז והתפתחות הרדיו , מפעלי ייצור  הרדיו בארה"ב והתפתחות תעשיית האלקטרוניקה בארה"ב .

על כל אלו ניתן לקרוא בסקירה ההיסטורית על ימי הרדיו בשנים 1929-1948 וגם לקרוא בסיכום על המשך ההתפתחות ההיסטורית של שידורי רדיו.

בתמונה למטה : נערה אמריקאית מאזינה לרדיו בבית לאחר שעות העבודה במפעל התעשייתי , ימי מלחמת העולם השנייה .היקף ייצור מקלטי הרדיו בארה"ב היה אדיר ואיפשר לאמריקאים לרכוש  מקלט רדיו לכל חדר מגורים.

התפתחות הרדיו בארה"ב היתה על בסיס פרטי ומסחרי ולכן התפתחותה היתה מהירה ובעצם סימנה את מגמות והכיוונים של המדיה. באירופה, התחילה המדיה של שידורי הרדיו כמונופוליסטית, ציבורית וממשלתית ולכן היתה התפתחותה איטית וממושכת.

באנגליה היה הרדיו בבעלות המדינה ונחשב לרדיו ממלכתי וכשירות לציבור בעוד בארה"ב התחנות היו פרטיות ומסחריות.

השימוש הנרחב ברדיו תרם רבות  להתפתחותה של המוזיקה הפופולארית (ובמיוחד מוזיקת הג'אז בארה"ב) .  לפני המצאת הרדיו, רק  בני המעמד הגבוה יכלו להרשות לעצמם ללכת לקונצרטים,  והיצירה המוזיקלית המקצועית פנתה אפוא לקהל קטן ונבחר.  אולם באמצעות הרדיו, שיר או פזמון חדש יכול להיות מופץ במהירות ולהפוך ללהיט תוך כמה ימים, כאשר הוא מושמע  פעמים רבות בתחנות השונות, ובכל השמעה כזו מאזינים לו אלפי  אנשים. כתוצאה מכך, הפכה המוזיקה הפופולארית, הפונה לקהל של המונים, לתחום יצירה חשוב ומצליח. יחד איתה התפתחו  סוגים נוספים של שידורי בידור להמונים: תכניות אירוח, סדרות  דרמה ותסכיתי מתח בהמשכים, דיווחים חיים מאירועי ספורט, וכדומה.

בשנות השלושים הפך הרדיו לאמצעי נפוץ של העברת  חדשות, מוזיקה וקטעי בידור, גם בארה"ב וגם בארצות אחרות,  והתקופה ההיא מכונה לפעמים "תור הזהב " של הרדיו.

1929– קריסת הבורסה (שפל כלכלי) גורם לפריחת הרדיו  מכיוון שהוכח שבמשבר אנשים מחפשים יותר בידור  והרדיו נתן היה היחידי שנתן  להם את זה באותה תקופה.

ימי הרדיו הגיעו לשיא ראשון בארה"ב בתקופת השפל של קריסת הבורסה באוקטובר 1929. הרדיו הביתי הפך לקופסה שסביבה מתנהלים החיים: השמיע מוסיקה, חדשות, תוכניות בידור, וסיפורים, שהסיחו את דעתם של המאזינים מחיי היומיום הקשים. המכשירים הפכו מעוצבים וצבעוניים, ומחירם הוזל.

בימי מלחמת העולם השנייה היה הרדיו אמצעי התקשורת העיקרי של האוכלוסייה האמריקאית.   מעל 70 מפעלי אלקטרוניקה ברחבי ארה"ב ייצרו מכשירי רדיו בשנת 1938  . אחד מהם הועבר בשלמותו במלחמת העצמאות לישראל , באזור התעשייה הישן של נתניה.

רוזוולט , נשיא ארה"ב , מנצל את אמצעי התקשורת הפופולארי באותה התקופה- הרדיו, ויוזם שיחות ברדיו כל שבוע ( כמו דף הפייסבוק של לפיד, להבדיל) .

radio listening 1932

עם כניסת ארה"ב למלחמה פסק ייצור מכוניות אזרחיות במדינה ועימם גם ייצור מקלטי רדיו למכוניות. ניתן היה להאזין לרדיו רק מהבית.

בתמונה : האזנה לרדיו בארה"ב בעת מלחמת העולם השנייה

חלק ממפעלי הרדיו בארה"ב הוסבו בזמן המלחמה ליצרני ציוד קשר למטוסים ולצבא האמריקאי . הם היו הבסיס לתעשיית האלקטרוניקה המתקדמת של ארה"ב , עד היום.  גם חברת מוטורולה היתה בעבר מפעל לייצור מכשירי רדיו שעבר הסבה במלחמת העולם השנייה לציוד קשר.

בימי מלחמת העלם השנייה התפתחה בתחנות הרדיו בארה"ב תפישה חדשה  של שידור רדיופוני  שנקראה אז  "רדיו חזית" ( Foreground Radio) שכללה תערובת של תוכניות אישיות, חדשות ותוכניות אירוח עם מאזינים באמצעות הטלפון, לראשונה בתולדות הרדיו בעולם. היקף שידורי הרדיו בארה"ב התרחב במאות אחוזים וחלק מהתחנות עברו לשדר 24 שעות ביום.

בשנת 1933 המציא המדען האמריקאי  Edwin H. Armstrong את שידורי הרדיו בגלי FM radio, אך האמריקאים נמנעו מיישום של תשדורות אלו עד שנת 1950. המדינה הראשונה בעולם שיישמה את שידורי הFM היתה גרמניה בשנת 1948.

ימי הרדיו 1936-1948 :כמה ציוני דרך מהתקופה

 1935– בתקופת השפל הכלכלי בארה"ב,  הרדיו – בשל עלותו הנמוכה – הופך לאמצעי התקשורת העיקרי.

 1936 – שדרן הרדיו H.V. Kaltenborn מעביר בשידור חי דיווח על קרבות במלחמת ספרד

1936  –  מעל  33 מיליון מקלטי רדיו בארה"ב.

1938 – מעל 2000 תחנות רדיו משדרות ל40 מיליון מאזינים ברחבי ארה"ב.

1938– 70 מיליון מקלטי רדיו בארה"ב.

1938  -תסכית רדיו של "מלחמת העולמות" מפי אורסון וולס מעוררת בהלה רבה בקרב המאזינים. התסכית בוימה כאירוע מציאותי, בדגם של חדשות מיוחדות – שקטעו שידור שגרתי של מוסיקה ובישרו על נחיתה של חייזרים ממאדים על כדור הארץ.

 1939 – לורד צ'מברליין, ראש ממשלת אנגליה מכריז מלחמה – מעל גלי האתר – על גרמניה הנאצית

1939–  לורד האו-האו", התעמולן האמריקאי; בשרות הנאצים מתחיל לשדר דברי נאצה אנטישמיים ברדיו. Joyce William  – אמריקאי עם דרכון בריטי – התגייס לתעמולה הנאצית ושידר במסגרת התכנית 'Germany Calling' למאזיני אנגליה וארה"ב מראשית המלחמה ועד סופה. בתום המלחמה הוא נתפס, נידון למוות והוצא להורג בתלייה.

 1941-  תשעים מיליון מאזינים שומעים ברדיו – מפי רוזוולט – את הודעת ההצטרפות של ארה"ב למלחמה.

Ed Murrow-1943  -האחראי על תיעוד מהלך המלחמה ב-CBS מבצע גיחה לשדה האירועים ומשדר לילה של הפגזות בלונדון. השידור שזוכה לכינוי !Orchestrated Hell מביא את המלחמה לסלון של המאזינים.

1944 יוני – שידורים מוצפנים של רדיו הBBC למחתרת הצרפתית לפני ה- D-Day.

 1945– אחד השידורים הקשים ביותר שנשמעו ברדיו הוא תיאור שחרור מחנה הריכוז בוכנוולד על ידי Ed Murrow התיאור האותנטי והמזעזע עורר ביקורת רבה בקרב חלק מהמאזינים. תשובת השדר לתלונותיהם הייתה: "אני מבקש שתאמינו למה שסיפרתי על בוכנוולד. דיווחתי על מה שראיתי ושמעתי אך לא על הכל. לגבי רוב הדברים שראיתי אין לי מילים. אם הדיווח המתון שלי זיעזע אותכם, אני כלל לא מצטער על כך".

המצאת הטרנזיסטור ב-1948 הייתה "מהפך" בתולדות הרדיו, שכן היא הפכה אותו ממכשיר מסורבל ויקר למכשיר נייד וזול, דבר שסייע לו בעתיד בהתמודדותו עם מדיית הטלוויזיה.

בא"י מוקמת תחנת השידור הציבורית הראשונה ע"י המנדט הבריטי ב30 למרץ 1936 . אולפני התחנה היו ברמאללה (The Palestine Broadcasting Service (PBS ) ורק בשנת 1939 נפתחו אולפנים נוספים בירושלים.

סיכום ופרספקטיבה, דומה כי לפחות פעמיים מאז הקמת הטלוויזיה, הוכרה עליונותו של הרדיו: בימי מלחמת יום הכיפורים (1973) ובימי הסופה במדבר המלחמה במפרץ הפרסי (1991). נראה שעיתות מלחמה מיטיבים עם הרדיו, ולא רק בישראל, ומבליטים את מרכזיותו, ואז, כפועל יוצא, גובר הצורך הממשלתי להדק את הפיקוח על גלי האתר ועל השידורים. מלחמת העולם השנייה חשפה את היתרוונת התעמולתיים של הרדיו, הן ביכולתו לחצות גבולות וחזיתות ולהעביר מידע לארצות אויב והן בפוטנציאל הטמון בו לשילהוב יצרים ולגיוס אוכלוסיות למאמץ המלחמתי.

כוחו של הרדיו התעצם במשך שנות מלחמת העולם השנייה. אך לאחריה, פרצה הטלוויזיה – ומקומו של הרדיו התערער. שלב זה הוא כבר שלב ההתגוננות – כאשר הרדיו הבין שאינו יכול להתחרות בטלוויזיה, וכאשר רבים מהעסקנים עברו לעסקי הטלוויזיה, הרדיו מצא לו את הייחודיות שלו. הרדיו החל לפנות לקהלים בעלי טעם מיוחד. הוא החל להתאפיין יותר בשידורים הקשורים למוזיקה, מצעדי להיטים ופזמונים. תוכניות אלה קלות להפקה.

שלב ההתגוננות ממשיך ומתקיים לצד ההסתגלות. מצד אחד הרדיו ממשיך להמציא את עצמו מחדש בהתגוננות מתמדת – תוכניות מיוחדות ("זהבי עצבני" או "יש עם מי לדבר", תוכניות מיסטיקה וייעוץ) כמו גם פנייה לז'אנרים מוזיקליים ייחודיים (רשת ג' שמשמיעה רק מוזיקה ישראלית וקול המוסיקה שמשמיע רק מוזיקה קלאסית ותחנות רדיו המתמחות במוזיקה מזרחית).

1994  – תחנת רדיו שמשדרת 24 שעות קמה באינטרנט. כיום ( 2013 ) פועלות באינטרנט אלפי תחנות שידור שמבוססות על שרתי WEB בלבד.

היום אפשר לשמוע שידורי רדיו ישירים ברחבי העולם באמצעות האינטרנט , לא צריך מקלטי רדיו אלא רק חיבור המחשב לאינטרנט .  ניתן גם לשמוע שידורי רדיו מכל תחנות השידור בעולם באמצעות מכשירים ניידים כגון טאבלטים המחוברים לאינטרנט .אגב, כאן נמצאת ישראל בפיגור ( יחסית לאנגליה וארה"ב ששם כל תחנות הרדיו משדרות במקביל  כל הזמן גם דרך האינטרנט).

כיום בארה"ב מתחיל להיות נפוץ יותר ויותר הרדיו הלווייני – כלומר קליטת שידורים לא ע"י תדר רדיו, אלא ע"י אנטנת לוויין. איכות השידורים עולה וניתן לקלוט בכל מקום. עם זאת ניתן לראות גם איפיונים שונים של הסתגלות הרדיו לאמצעי התקשורת האחרים. למשל מקובל בתחנות רבות להציב מצלמת אינטרנט שמצלמת את האולפן בשידור חי ומעבירה את השידור באינטרנט. ניתן לקלוט תחנות רדיו דרך ערוצי הלווין והכבלים ולעיתים ישנם שידורים משותפים של הטלוויזיה והרדיו

נספח

המודל ההיסטורי-התפתחותי מתוך דן כספי "תקשורת המונים " עמודים 115-217

ניתן לתאר את תהליך התפתחותם של אמצעי תקשורת ההמונים ע"י מודל בן 4 שלבים. זה אינו מודל לינארי טהור, כי שלבים 3 ו-4  יכולים לחזור בכל פעם שפורץ מדיום חדש. השלבים הם:

שלב הפריצה: חידוש טכנולוגי שנכנס לשימוש ומושך הרבה תשומת לב למרות ביצועיו המוגבלים. בשלב זה המכשיר עדיין יקר יחסית ואינו נוח לתפעול. (למשל האינטרנט בתחילת דרכו. היה איטי מאד, ויקר מאד. כמו כן מרבית השימושים היו מאד פשוטים ולא מיוחדים).

שלב ההתמסדות: המדיום הופך חלק מהשגרה. מחירו מוזל ושימושיו מתרחבים. הוא מהווה כלי חיוני וחשוב בחברה.

שלב ההתגוננות: מדיום חדש "פורץ" לחברה ומאיים על המדיה הקיימים. בשלב זה מתחילה תחרות על תשומת לב הצרכנים שעלולים לזנוח את המדיום הממוסד לטובת החידוש הטכנולוגי. המדיום הותיק מרחיב פעילות ומנסה לחפש דרכים כדי להישאר חיוני ויעיל.

שלב ההסתגלות: אם המדיום הוותיק עובר בשלום את שלב ההתגוננות נוצר מצב של דו-קיום. כאשר החדש והישן מוצאים כל אחד את מקומו בחברה וכל מדיום מדגיש את יתרונותיו. (למשל העיתון, הרדיו והטלוויזיה עדיין קיימים, אפילו שכל אחד איים על האחר)

המודל הלכה למעשה

כל מדיום חדש שיוצא לשוק מתחיל בשלב הפריצה. ניתן לראות היום כמה אמצעי תקשורת המונים שונים – עיתון, רדיו, טלוויזיה ואינטרנט. טלפון הוא אמצעי תקשורת, אך לא אמצעי תקשורת המונים, משום שלא ניתן להעביר בו מסר להמוני אנשים בו זמנית, אם כי בעידן הטלפון הסלולרי בדור השלישי מצב זה עומד להשתנות.

נבדוק את שלבי המודל על הרדיו. ימי הרדיו התחילו בשנות ה-20 של המאה ה-20. שידורי הרדיו לא היו קובעים, ורוב המאזינים התייחסו אל הרדיו כאל צעצוע חדש. את מקלטי הרדיו היו בונים המאזינים בעצמם, ע"י קניית החלקים והרכבתם בבית, בשל העלויות הגבוהות של קניית מכשיר מוכן. זהו שלב הפריצה. אנשי עסקים החלו להבין את הפוטנציאל הגלום ברדיו, בשל יכולתו להעביר מסרים לטווח רחוק, וכך החלו להקצות עוד תדרים ועוד יזמים נכנסו לשוק.

radio old 1

שנות השלושים היו שלב ההתמסדות – בשלב זה הרדיו כבר קנה לו מקום של יוקרה בחברה. הוא שימש כמקור בידור עיקרי בבית – כמו הטלוויזיה של ימינו. שודרו בו מוזיקה וחדשות וריאיונות, אך גם תוכניות אירוח ותוכניות שעשוע וחידונים. ידוע במיוחד המקרה ב-1938 בו שודר התסכית (יצירה דרמטית המשודרת ברדיו  – כמו תוכניות הדרמה בטלוויזיה של היום)  "מלחמת העולמות", על פי ספרו של אורסון וולס. בתסכית סופר על פלישת חייזרים מהמאדים. רבבות של מאזינים הציפו את הרחובות מתוך אמונה ופחד שאכן הדבר קורה באמת, על אף שהיה זה סיפור דמיוני. מקרה זה ממחיש את כוחו של הרדיו באותה תקופה. כוחו של הרדיו אף התעצם במשך שנות מלחמת העולם השנייה. אך לאחריה, פרצה הטלוויזיה – ומקומו של הרדיו התערער. שלב זה הוא כבר שלב ההתגוננות – כאשר הרדיו הבין שאינו יכול להתחרות בטלוויזיה, וכאשר רבים מהעסקנים עברו לעסקי הטלוויזיה, הרדיו מצא לו את הייחודיות שלו. הרדיו החל לפנות לקהלים בעלי טעם מיוחד. הוא החל להתאפיין יותר בשידורים הקשורים למוזיקה, מצעדי להיטים ופזמונים. תוכניות אלה קלות להפקה.

שלב ההתגוננות ממשיך ומתקיים לצד ההסתגלות. מצד אחד הרדיו ממשיך להמציא את עצמו מחדש בהתגוננות מתמדת – תוכניות מיוחדות ("זהבי עצבני" או "יש עם מי לדבר", תוכניות מיסטיקה וייעוץ) כמו גם פנייה לז'אנרים מוזיקליים ייחודיים (רשת ג' שמשמיעה רק מוזיקה ישראלית וקול המוסיקה שמשמיע רק מוזיקה קלאסית ותחנות רדיו המתמחות במוזיקה מזרחית). כיום בארה"ב מתחיל להיות נפוץ יותר ויותר הרדיו הלווייני – כלומר קליטת שידורים לא ע"י תדר רדיו, אלא ע"י אנטנת לוויין. איכות השידורים עולה וניתן לקלוט בכל מקום. עם זאת ניתן לראות גם איפיונים שונים של הסתגלות הרדיו לאמצעי התקשורת האחרים. למשל מקובל בתחנות רבות להציב מצלמת אינטרנט שמצלמת את האולפן בשידור חי ומעבירה את השידור באינטרנט. ניתן לקלוט תחנות רדיו דרך ערוצי הלווין והכבלים ולעיתים ישנם שידורים משותפים של הטלוויזיה והרדיו (שירותרום למשל).

chart of historical  development


חשוב לראות את ההיסטוריה כרצף ולא כנקודות שיא. כלומר, כל המצאה היא פיתוח של אמצעים שכבר היו קיימים. הצלחתה של המצאה אינה רק עניין טכנולוגי אלא היא גם תלויית הקשר חברתי. ההמצאה צריכה להתקבל בציבור ולכן היא לא רק צריכה להיות חדשנית אלא יעילה לשימוש. לצורך כך זקוקים לשלושה תנאים :

  1. 1.      קהל יעד – המצאה שמיועדת למועטים לא תהפוך לכלי תקשורת המונים.
  2. 2.      חומר גלם זמין וזול – כדי שההמצאה תהיה יעילה צריך שתורכב מחומרים זולים יחסית, אחרת המוצר יעלה יותר מתועלת שהוא אמור להעניק.
  3. 3.      בסיס טכנולוגי מתאים – לא ניתן לייצר כמות גדולה ללא מערך תעשייתי מפותח. כדי שהמצאה תהפוך למכשיר שימושי צריך לייצר אותה בכלים הקיימים. רשת  האינטרנט ללא מחשבים ותשתית קיימת, לא יכולה להתקיים. טלוויזיה ללא מצלמות או ללא משדרים היא המצאה חסרת תועלת. כל חידוש הוא למעשה פיתוח של טכנולוגיות קיימות וחיבור ביניהן.

בתמונה : האזנה לרדיו בארה"ב בעת מלחמת העולם השנייה

מקורות המידע

תולדות הרדיו

ד"ר יואב בן דב – ההיסטוריה של אמצעי התקשורת

World War II on the Radio

Radio Goes to War: The Cultural Politics of

רדיו במלחמה: פירוד ואיחוד, איחוד ופירוד

ההיסטוריה של הרדיו בוויקיפדיה

100 Years of Radio – California Historical Radio Society

Timeline of Radio and Television History

The History of the Radio Industry in the United States to 1940 …

THE HISTORY OF JAZZ MUSIC – BIG BAND ERA – Swing Music Net

The Golden Age of Radio

3
· · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *