הפינוי החשאי בדוברות היה ההישג היחיד של מערכת גליפולי במלחמת העולם הראשונה

5106

היום לפני … 9 בדצמבר 1915 

ב8 בדצמבר 1915 קיבל הקבינט הבריטי את ההחלטה בדבר הפינוי ממערכת גליפולי. החשש היה שמבצע הפינוי יהיה מסובך ועקוב מדם לא פחות מהנחיתה בגליפולי . הבעיה , הייתה כיצד להעביר 100,000 חיילים , 5000 בהמות מסע וכמויות עצומות של ציוד תחת עינו הפקוחה של האויב העות'מאני . הנסיגה התבצעה החל מה9 בדצמבר 1915 בלילות בחשאי בחסות החשכה. עשרות אלפי חיילים בריטיים הועברו בדוברות . הבריטים הצליחו תוך שימוש באמצעי הטעיה המגוונים לנתק מגע ולהשלים במינימום אבידות את פינויים ונסיגתם . חייל אוסטרלי בשם William Scurry פיתח מנגנון מכאני המפעיל את הרובה באופן עצמי ויזום . הבריטים השאירו עשרות רובים עם הפעלה מכנית עצמית אשר ירו כדורים לעבר העמדות התורכיות כל שעה .

כל מיני פעולות הסחה בוצעו: טורנירי קריקט שוחקו באיזורים פתוחים, אומנם פגזים נורו לעברם, אך הטורקים ראו שהכל כרגיל. רובים בעלי פעולת השהיה פותחו ע"י האנזא"ק, על מנת לתת לטורקים את התחושה שהחפירות מאוישות. האביזר המוזר עבד על העיקרון של מים המטפטפים לאורך חבל מקונטיינר גבוה לנמוך עד שהמשקל הגדל לרמה שמספיקה ללחוץ על ההדק. שעות אחרי פינוי האנזא"ק, יריות המשיכו להדהד בגאיות. כמו כן בובות דמה פוזרו בחפירות. סוסי דמה גם גרמו לתחושה שהכל כרגיל. הע'ותמאנים הוטעו לחשוב כי בעמדות הבריטיות יש פעילות ולא שמו לדוברות שיצאו כל לילה להפלגה ארוכה לעבר ספינות הפינוי הבריטיות שנמצאו הרחק בים .

באופן אירוני, הנסיגה היתה האירוע המוצלח ביותר של המערכה ואף חייל לא נפגע בנסיגה. עדיין, חיילים רבים חשו בושה על הנסיגה. הם חשו שהם מאכזבים את חבריהם המתים.

מבקרי המבצע בגליפולי טוענים , שהפינוי , שנסתיים סופית ב9 בינואר 1916 היה הישגן היחיד של בעלות הברית במבצע כולו.

למן שנות ה-60 קיימת אחדות דעים במחקר ההיסטורי -הצבאי , כי תכנית המסע לגליפולי- פרי דמיונו האסטרטגי של צ'רציל הצעיר- הייתה מבריקה כשלעצמה, אלא שכישלונה נבע מארגונה החפוז, ממחסור בהנהגה מרכזית ובעיקר מחוסר תיאום בין הדרג המדיני לצבאי ובין הכוחות הימיים והיבשתיים.

Galliopoli evacuation raft 2

מקורות המידע

אלן מורהד , גליפולי , מערכות 1966 .

Evacuation of Anzac, Dec 1915 – Gallipoli and the Anzacs

The Evacuation of Anzac Cove, Suvla Bay and Helles, ..

כשהטקטיקה הכשילה את האסטרטגיה – מערכות

היסטוריונים רבים קיבלו את גרסתו של צ'רצ'יל שלפיה הנחיתה ..

The Battle of Gallipoli: Winston Churchill, Mustafa Kemal ..

ראה גם :

מערכת גליפולי – ויקיפדיה

אנזא"ק – ויקיפדיה

 

3
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *