הנבחר שבמבחר: צילומים היסטוריים, לקט מס' 4

4728

moments in time

מזה כשנתיים אנו מנהלים אוסף בינלאומי של צילומים היסטוריים הידוע בשמו Moments in Time

באוסף הבנוי על טכנולוגייה של פינטרסט נצברו עד כה מעל 20 אלף צילומים היסטריים מעניינים . כל שבוע נוספים עשרות ולעתים גם מאות צילומים היסטוריים חדשים . לכן ,החלטנו להפיץ כל שבוע לקט נבחר של כמה צילומים היסטוריים שנקלטו באוסף המצטבר .

הנה לפניכם הלקט הרביעי :  צילומים היסטוריים לא רק ממלחמת העולם השנייה אלא גם מתקופת העת העתיקה ומאנגליה בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה . 

 88התותח האנטי טנקי 88 מ"מ – אימת הטנקניסטים האמריקאיים והאנגלים באירופה במלחמת העולם השנייה

הפריט במאגר הצילומים

תותח מ"מ 88 היה במקור תותח נגד מטוסים נגרר בקוטר 88 מ"מ מתוצרת גרמניה. זה היה אחד התותחים הכבדים ביותר, רק תותחי ה-105 מ"מ ו-128 מ"מ היו כבדים יותר, שהופעלו כנגד מטוסים על ידי הצבא הגרמני בתקופת מלחמת העולם השנייה. הצלחתו הפכה אותו לתותח שפעל גם כנגד מטרות קרקע ובעיקר כנגד טנקים. התותח הפך לאימת הטנקיסטים האמריקאים באירופה והבריטים בצפון אפריקה. התותח יוצר בכמויות גדולות וניתן היה למצוא אותו בכל עימות ובכל החזיתות בתקופת מלחמת העולם השנייה.

במלחמת המדבר בצפון אפריקה בשנים 1940-1943  היה לצבא הבריטי בעיה רצינית : לתותחי ה88 מ"מ הנודעים של הגרמנים  – היה טווח של 1500 יארד (כ1350 מטר), בעוד התותח האנגלי היה יעיל רק מטווח של 600 יארד ומטה.

רקע היסטורי

הפריט בתערוכת הצילומים "רגעים הזמן "

ראה גם :

add 88German 88mm AT Gun World War II – YouTube

כדאי לצפות בסרט הוידאו הקצר כאן מימי הפלישה לנורמנדי והאיום  האדיר של תותחי ה88 הגרמניים

לפריט הבא בתערוכת הצילומים יש קשר ישיר לפריט הקודם ( התותחים האנטי-טנקיים 88 מ"מ יוצרו ע"י מפעלי קרופ בגרמניה הנאצית )

 התעשיין הגרמני אלפרד קרופ מובל לחקירה אצל הכוחות האמריקאיים , 1945

הפריט בתערוכת הצילומים "רגעים בזמן "

alfred krupp

רקע היסטורי

גוסטב קרופ , אבי המשפחה הפך בהדרגה לאחד מתומכיו העיקריים של היטלר. במאי 1933 מונה ליו"ר "קרן אדולף היטלר", ארגון שעסק בהתרמה עבור המפלגה הנאצית. כן שימש כיו"ר ארגון התעשיינים הגרמנים. למשפחת קרופ היה תפקיד מרכזי בהתחמשותה מחדש של גרמניה.

בשנת 1938 צירף גוסטב את בנו אלפרד להנהלת מפעלי קרופ, ובשנת 1943 פרש, עקב מצב בריאותו הרעוע, והותיר את הניהול לבנו. שנות מלחמת העולם השנייה הביאו לרווחים אדירים לתשלובת קרופ. המפעל השתמש בעובדי כפייה לייצור נשק ותחמושת עבור גרמניה הנאצית. עובדי הכפייה, חלקם יהודים, טופלו בתנאים חמורים, שהביאו למותם של רבים מהם. מעריכים כי כ-70,000 עובדי כפייה יהודים מתו במפעלי קרופ. רבים מהמפעלים מוקמו במחנות עבודה ובמחנות ריכוז, כאשר הידוע לשימצה מביניהם היה מפעל המרעומים במחנה אושוויץ.

על שמו של גוסטב נקרא תותח העל שוורר גוסטב.

עם תום המלחמה נחשב גוסטב קרופ לפושע מלחמה, אך בשל מצבו הבריאותי לא הועמד לדין, על אף שבתחילה אמור היה לעמוד לדין עם פושעי המלחמה העיקריים במשפטי נירנברג. בנו, אלפריד, הועמד לדין במשפטי נירנברג, במשפט מיוחד, משפט קרופ. ב-1948הוא הורשע בשימוש רצחני בעבודת כפייה, באופן שהשופטים האמריקנים מצאו כי הוא חריג אפילו בקני המידה של גרמניה הנאצית. הוא נדון ל-12 שנות מאסר ולהחרמת כל רכושו.

הרשעתו בוטלה על ידי ג'ון מקלוי, הנציב העליון של שטחי הכיבוש האמריקני בגרמניה, ובשנת 1951 יצא לחופשי. מקלוי ספג ביקורת רבה בשל היחס המקל, החנינות וההקלות שנתן לפושעי מלחמה נאצים, ובהם קרופ. בשנת 1953 שב קרופ לנהל את המפעל המשפחתי.

בשנת 1999 התמזגו מפעלי קרופ עם המתחרה העסקי הגדול שלהם, מפעלי תיסן. המפעל המשולב, תיסנקרופ, הינו החברה החמישית בגודלה בגרמניה, ואחד מגדולי יצרני הפלדה בעולם.

מקור וקרדיט : וויקיפדיה בעברית ,

ראה גם :

תיסן וקרופ: עבר של תמיכה בנאצים – גלובס

ראה גם :

1951 : חנינה ל-21 פושעי מלחמה

)פראנקפורט) השלטונות האמריקאים החזירו היום את החופש ואת הרכוש לאלפרד קרופ, "מלך תעשיית-הנשק" בגרמניה, הפחיתו את העונשים ל-9 גנראלים ול-8 דיפלומאטים נאציים. בין אנשי הצבא, שעונשיהם הופחתו – הפילדמארשאל ארהארד מילך, מזכיר-המדינה במיניסטריון-התעופה של גארינג, שעונשו הומתק ממאסר-עולם למאסר 15 שנה. ובין הדיפלומאטים – היינריך לאמארס, ראש הלשכה של היטלר, שעונשו הופחת מ-20 שנה ל-10 שנות מאסר. 21 מבין 28 פסקי-דין מוות נגד פושעי-מלחמה הומתקו על ידי הנציב העליון האמריקאי מר מק-קלוי. השאר… יוצאו להורג.

מקור וקרדיט : עיתון " הארץ"

 

העת העתיקה , תכשיטים

Hellenistic Gold,

תכשיטים שנמצאו בחפירות מצפון לאשקלון , התכשיטים שייכים לתקופה ההליניסטית , 200 לפני הספירה והם נשמרו היטב מבחינת יופיים הייחודי.

הפריט בתערוכת הצילומים "רגעים בזמן "

ראה גם תכשיטים מהתקופה הרומאית

gold hair

רקע היסטורי על התרבות ההליניסיטית בא"י :

המזל, העיר והים שמעונה רודן – פולחן טיכה ופורטונה בערי החוף של …

ראה גם :Ancient Greek Jewelry – History of Greek Jewelry

Hellenistic Jewelry – Metropolitan Museum of Art

 

ערי התעשייה ורובעי הפועלים באנגליה לאחר מלחמת העולם השנייה

The_Pretty_Girls_of_Leicester__1948_5013fe43c5097 bert hardy

Girls-tenement   bert hardy

הצלם הבריטי הנודע ברט הארדי היטב לצלם את האווירה של האפרוריות בערי התעשייה וברובעי הפועלים באנגליה לאחר מלחמת העולם השנייה . תקופת של צנע כלכלי וירידה ברמת החיים. גם הצילומים שלו מפינוי הילדים בלונדון בבליץ ב1941 נוגעים מאד ללב.

הפריטים בתערוכת הצילומים "רגעים בזמן " :

Bert Hardy Pretty Girls of Leicester, 1948

עוד צילומים שלו מתוך התערוכה " רגעים בזמן " :

bert hardi 6bert 8bert ardi 3BertHardy5

 

רקע היסטורי

שממשלת הלייבור עלתה לשלטון בבריטניה לאחר מלחמת העולם השנייה היא מצאה מעצמה עולמית במצב אמביוולנטי. מצד אחד לא איבדה בריטניה כמעט שום שטח מהאימפריה שלה כתוצאה מהמלחמה. בריטניה עדיין שלטה על מספר אנשים עצום בשטחים נרחבים של הגלובוס. מצד שני חולשתה של בריטניה בתחום הכלכלי הייתה ידועה לכל: המשק האנגלי התקשה לעבור לכלכלת ימי השלום, מאזן תשלומים שלילי כלפי ארה"ב והצטמצמות הסחר היו בעוכרי הכלכלה הבריטית,

הן בריטניה והן צרפת התקשו לעבור מכלכלת מלחמה לכלכלת שלום, כלומר להעביר את כל פסי היצור ממצורים צבאיים למוצרים אזרחיים, להכשיר כוח אדם לעבודה במערכת אזרחית, לשקם את החקלאות, לבנות בתים וערים אחרי שאלה נהרסו במלחמה וכד'. הקושי בהסתגלות הכלכלה נבע, בין היתר, בהשקעות אדירות במלחמה ואחרי המלחמה היה צריך למצוא מקורות להחזיר את ההוצאה (אחרי המלחמה רוב מדינות אירופה הפכו לבעלות חוב לארצות הברית שדרשה את החזר החובות בזהב (

 הלאמה

ממשלתו של אטלי הייתה מחויבת להלאמה נרחבת של תעשיות המפתח, וזאת מכמה סיבות. ראשית, תוכנית הרווחה והבריאות השאפתנית שאותה יישמה הניחה כהנחת בסיס קיומה של תעסוקה מלאה, אידאל שניתן להשגה קלה יותר במשק מתוכנן, שבו מולאמות תעשיות המפתח. מבחינה אידאולוגית הייתה הממשלה מחויבת למשק מעורב, שבו המדינה יוזמת ומתערבת, בנוסח משנתו של ג'ון מיינרד קיינס. אישים כבווין ובוואן, שהגיעו מרקע של איגודי עובדים, מאבקי עבודה ושביתות, ראו בהלאמה דרך להשיג שוויון חברתי, שליטה טובה יותר בכלכלה ויחסי עבודה תקינים, המקרינים גם על המגזר הפרטי של המשק.

ההלאמה לא בוצעה באמצעות הפקעת הרכוש המולאם. בעליו של הרכוש פוצו באגרות חוב ממשלתיות נושאות ריבית.

ההלאמה התבצעה בשלבים, שנה אחר שנה, החל ב-1946, הולאמו גופים ותעשיות שונים. ראשית הולאמו בנק אנגליה והתעופה האזרחית, לאחריהם תעשיות הפחם, הרכבות, התעלות ושירותי הטלפון והרדיו, ולאחר מכן שירותי החשמל והגז. ההלאמה הגיעה לשיאה בשנת 1951, עם תעשיות הפלדה. הנהלת המפעלים המולאמים נמסרה לתאגיד ציבורי או לרשות ציבורית שמטרתם הייתה ניהול רווחי וכלכלי של העסק המולאם. בשנת 1951 היו עשרים אחוז מהמשק הבריטי בבעלות ציבורית.‏[18] במסגרת זו נוצרו גם רשויות חדשות כרשות הגנים הלאומית, ומערכת התכנון והבנייה.

"Winston Churchill warned that when the Second World War was over Britain would be left bankrupt. Immediately after the conflict there was a very depressing atmosphere across the country. There were problems with transport, factories had run out of fuel and at home people had no electricity to cook with. Rationing was still in force, especially with bread due to a bad wheat harvest."

Britain's Post-war Economic Decline – Nicholas Woodward

bert london 1941

 פינוי הילדים הבריטיים מלונדון בתקופת הבליץ , 1941 , צילום : בארט הארדי

 

 

 

2
·

תגובות

  • ברשותי מספר צילומים שעשו8יים לעניין אותך, כיצד אעביר אותם אליך?

    אביב יצחקי 19 בדצמבר 2017 10:20

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *