היום בהיסטוריה : חוק הבולים הבריטי והמושבות האמריקאיות , הזרז להתקוממות נגד הבריטים (1765 )

5302

 

חוק מס הבולים אשר הועבר אשר הועבר ב22 במרץ 1765 בפרלמנט הבריטי היה למעשה חוק הבולים הרביעי שחוקק על ידי הפרלמנט הבריטי, אשר חייב את כל המסמכים הרשמיים, רישיונות, חוזים מסחריים, עיתונים וחוברות, קוביות משחק וקלפים בשלוש עשרה המושבות האמריקניות להיות מבוילים בבולי הכנסה.

נהוג לראות בחוק כאחד הזרזים שהביאו לפרוץ המהפכה האמריקנית.

 רקע היסטורי

מצבה הכלכלי של בריטניה לאחר המלחמה היה קשה. החוב שלה, שהיה לפני המלחמה 74 מיליון לירות שטרלינג, קפץ ב 1763 לגובה של 133 מיליון לי"ש. הבריטים חיפשו מקור לממן את החוב והפרלמנט הבריטי קיבל ב 1765 את "חוק הבולים (1765)" אשר החיל מס על המושבות בצפון אמריקה, ואשר קבע כי כל מסמך רשמי או חוקי – עיתון, רישיון, חוזה שכירות וכדומה חייב להיות מבויל.

החוק גרם למחאה במושבות. קמה תנועה עממית בשם "בני החירות" שלקחה על עצמה לעצור את חוק הבולים בכל דרך אפשרית, כל עוד אין ייצוג למושבות בפרלמנט הבריטי. סיסמתם של המתיישבים הייתה "No taxation without representation" (אין מיסוי ללא ייצוג). הם פתחו בהפגנות ואיומים באלימות ציבורית כדי להבטיח שחוקי המס הבריטיים יהיו בלתי ניתנים לאכיפה. הם גם החרימו סחורות בריטיות.

תנועת המחאה במושבות האמרקאיות התפשטה עד מהרה הלאה ולבשה מימד חשוב יותר במסצ'וסטס. קבוצות "בני החירות" בזזו את ביתו של סגן המושל, התקיפו, איימו ותלו בחוצות העיר בובות בדמות תומכי החוק. פעולותיהם גרמו למפיצי בולים רבים להתפטר, חלקם באונס. על פי דרישת מסצ'וסטס התכנס בניו יורק "קונגרס חוק הבולים" שבו השתתפו נציגיהם של תשע מהמושבות.

הקונגרס  של חוק הבולים" שלח למלך ולשני בתי הפרלמנט עצומה שקראה לביטול החוקים שהחלו להתקבל מקץ מלחמת שבע השנים. הם טענו שלא ייתכן שהמלך יטיל עליהם מיסוי ללא ייצוג שלהם בפרלמנט במקביל. סיסמתם המפורסמת הייתה – "No taxation with out representation", בתרגום חופשי – "אין מיסוי ללא ייצוג".

בנוסף לכך החלו להתגבש במושבות קבוצות סוחרים שהטילו חרם על מוצרים בריטיים. כתוצאה מהסירוב להפיץ את הבולים כמעט ונעצר לגמרי המסחר במושבות.

בנג'מין פרנקלין העיד בפרלמנט ב-1766 ואמר שהאמריקאים כבר תרמו רבות להגנת האימפריה. הוא אמר שהמושבות מימנו את העסקתם של 25,000 חיילים – אותו מספר חיילים כמו בריטניה, והוציאו כסף רב למטרה זו. בפברואר 1766 בוטל המס, וביטולו נחגג במושבות.

מקורות המידע

חוק הבולים (1765) – ויקיפדיה

המהפכה האמריקאית – ויקיפדיה

קונגרס חוק הבולים – ויקיפדיה

 How did the colonists react to the Stamp Act? | Reference.com

 

4
· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *