החיים הכפולים של אדמירל קנריס

7789

 ליקוט, הבנייה ועריכה:  עמי סלנט , עורך האתר " רגעים היסטוריים"

 בשבוע הראשון של חודש אפריל 1945 בתא מעצר במחנה הריכוז פלוסנברג חשוף לעיני מאות עצירים ושבויי מלחמה ישב אזוק ומורעב אדמירל קנריס , מי שהיה ראש הביון הצבאי (Abwehr) האדיר של גרמניה הנאצית .

הוא קיווה שבעלות הברית , שהלכו והתקרבו לאזור , ישחררו אותו בסופו של דבר . היה לו על מה להסתמך,  כי המידע המודיעיני שהיה ברשותו הצביע על מהלך צבאי מהיר של בעלות הברית (Richard Bassett , 2013).

סוכני ה-MI6 הבריטיים אשר הגיעו בדרך לא דרך למחנה הריכוז פלוסנברג העבירו לו פתק כי יעשו הכל להאיץ את ההתקדמות הצבאית של היחידות הצבאיות של בעלות הברית וברית המועצות באזור , אך היטלר חשב אחרת (  Michael Mueller, 2007 .)

חטיבת החי"ר התשעים של צבא ארצות הברית הגיעה למחנה הריכוז  פלוסנברג רק ב-23 באפריל 1945 למרות ההבטחות של אנשי הMI6 .

 אדמירל קנריס נדון למוות ע"י היטלר עוד במרץ 1945 , אך הימלר מסיבות שונות ניסה לעכב את רוע הגזירה ושלח את קנריס למחנה הריכוז פלוסנבורג . הימלר חשש מקנריס כל השנים ומהסודות שידע עליו שהיו אפלים למדי . אבל העיכוב של הימלר היה זמני . הוא לא יכול היה לעמוד בפני זעמו של היטלר וציווה להוציא להורג את קנריס ב9 באפריל 1945 . קנריס הוצא להורג בדרך משפילה למדי נגרר ערום על פני כל שטח מחנה הריכוז כאשר  קציני הס"ס מתעללים בו .

מי היה אדמירל קנריס , ראש הביון הצבאי האדיר של גרמניה הנאצית ומדוע הוצא להורג בפקודה ישירה של היטלר ?

Canaris.jpg 88

וילהלם קנריס היה מפקד האבווהר, שירות הביון הצבאי של גרמניה במלחמת העולם השנייה. בפיקודו היה האבווהר לחממה של מתנגדי המשטר הנאצי. הוא התנגד להיטלר ולנאציזם, וכבר בשנת ‏1938 היה מעורב בקשר להפלת המשטר הנאצי. עם זאת נחשב לאיש ביון מקצועי, ולכן עלה בידו לשמור על תפקידו במלחמה. הוא קיים קשר רצוף עם המודיעין הבריטי, ‏6‏Mi וסייע לפליטים נרדפי הנאצים, בהם גם יהודים. התנגדותו למשטר הביאה לנפילתו ולמותו.

קנריס נולד ב-1 בינואר ‏1887 באפלרבק, וסטפליה. אביו, קרלקנריס, היה תעשיין אמיד. בשנת ‏1905,בהיותו בן ‏17,הצטרף לצי הקיסרי הגרמני, ובפרוץ מלחמת העולם הראשונה שירת על סיפונה של ספינת הקרב דרזדן בתפקיד קצין מודיעין. במרס ‏1915 תפסו הבריטים את הספינה, ומלחיה נכלאו בצ'ילה. באוגוסט ברח קנריס מהכלא בזכות שליטתו בשפה הספרדית. הוא חזר לגרמניה בספינת סוחר גרמנית.
בהיותו בספרד בתפקיד מודיעיני ניצל קנריס מנסיון התנקשות בריטי. בהמשך המלחמה היה מפקד צוללת גרמנית בים התיכון, ולזכותו נרשמו ‏18 הטבעות של ספינות אויב. כבר אז הוצב בראש רשימת
האויבים של שירות הריגול הבריטי ‏6‏Mi .

בשנת ‏1919 נשא קנריס לאישה את אריקה ואג, ולזוג נולדו שתי בנות. קנריס נשאר בצבא הקטן, תחילה בצבא ולאחר מכן בצי. הוא קיבל פיקוד על סיירת, ולאחר מכן על אוניית קרב. בתקופה זו השתתף גם בפעילות ביון.

הוא חבר לקצינים בכירים אחדים, לפוליטיקאים ולתעשיינים כדי לשנות את פני הדברים בפוליטיקה הגרמנית. בתקופה זו השתתף בכמה התנקשויות בפוליטיקאים מהשמאל. בשנים 1930-1933 היו דעותיו ימניות וקרובות לאלה של הנאצים, אם כי מעולם לא היה חבר במפלגה הנאצית.

לאחר שהתגרש נשא לאישה בספטמבר ‏1933 את נינה פריין פון-לרשנפלד, ולזוג נולדו חמישה ילדים.

ב-1 בינואר ‏1935 מונה קנריס למפקד האבווהר, סוכנות הביון הרשמית של גרמניה. באותה שנה הועלה לדרגת אדמירל משנה.

בשנים 1935-1936 ארגן רשת מרגלים גרמנים בספרד, והיה הרוח החיה מאחורי המעורבות הגרמנית לצד פרנקו במלחמת האזרחים בספרד ( רוני ברבש , 2014).

בשנת ‏1937 עדיין תמך קנריס בהיטלר, ואולם שנה אחר כך התפכח מאשלייתו ונוכח לדעת כי היטלר מוליך את גרמניה לקראת אסון. מרגע זה ואילך החל לעשות כל שביכולתו כדי להפיל את היטלר ואת המשטר הנאצי. קנריס ניסה למנוע את כיבוש צ'כוסלובקיה, וייעץ לפרנקו למנוע את מעבר הצבא הגרמני לשם כיבוש גיברלטר. מסמכים שהתגלו מעידים על כך שכל עמדותיו של פרנקו בנושא זה התבססו על עצותיו של קנריס. כמו כן ידוע שקנריס יזם הסדר חשאי, ולפיו הבריטים העבירו לפרנקו סכומי כסף גדולים כדי להבטיח את הניטרליות שלו. ( רוני ברבש , 2014).

radiolisteningdevice

הקשר רב-השנים עם הביון הבריטי ‏6‏Mi

ב1938 שלח קנריס את פון-קלייסט לבריטניה למפגש עם ראשי ‏6‏Mi ועם כמה פוליטיקאים בכירים. מבחינת הבריטים הפך קנריס לזרוע המבצעת של תנועת ההתנגדות להיטלר (Richard Bassett , 2013 ) .
מפקדי הצבא הגרמני וגם ראשי ‏6‏Mi הבריטי האמינו שבריטניה תכריז מלחמה על גרמניה אם היטלר יפלוש לאוסטריה, ואולם נוויל צ'מברליין העדיף מדיניות של פיוס על פני מלחמה. תגובתו של צ'מברליין חיזקה מאוד את עמדתו של היטלר: מצד אחד הוכיח עצמו בתור דיפלומט המוכן לדון בפשרה, ומצד אחר הוכיח למפקדי הצבא הגרמני כי בריטניה מעדיפה להימנע ממלחמה. תקופה זו,  שבה היטלר היה אהוד מאוד בגרמניה, לא התאימה להפיכת השלטון.
ראשי ‏6‏Mi הוסיפו לקיים קשרים עם קנריס גם לאחר הסכם מינכן, ועלייתו של צ'רצ'יל לשלטון בבריטניה הפיחה בקנריס ובמתנגדי המשטר תקווה מחודשת. עם זאת, ההצלחות הגרמניות בשנים
1940-1942 לא אפשרו לבצע כל פעולה ממשית נגד היטלר.

קנריס במלחמת העולם השנייה

קנריס השתתף בתדריך לפני ההתקפה על פולין, ושמע על תכניות ההשמדה של אינטלקטואלים פולנים ושל יהודים. את הידיעות האלה העביר ל-6‏Mi  הבריטי ולאחר כיבוש פולין ביקר בה והיה עד ראייה
למעשי הזוועה של היחידות המבצעיות של האס-אס (האיינזצגרופן) וקיבל מידע נוסף על מעשים אלה מסוכני האבווהר שהיו פזורים ברחבי פולין.

Russland, Wilhelm Canaris, v. Bentivegni

לנוכח האירועים האלה החל קנריס לפעול ביתר מרץ לסילוקו של היטלר – גם אם על ידי כך הגדיל את הסיכון בחשיפתו. מדי פעם העביר מידע  מועיל מאד לשירות הביטחון של האס-אס, האס-דה, כדי שלא יגלו את תכניותיו. בגלל המידע הזה ראה בו השלטון אדם אמין.
בינואר ‏1940 הועלה לדרגת אדמירל, ועם סגנו, ארווין לאהוזן, ארגן בחשאי קבוצה של קציני ורמאכט שהתנגדו לפשעים שביצע המשטר הנאצי. (רבים מהקצינים האלה הוצאו להורג לאחר נסיון ההתנקשות בהיטלר ב-20 ביולי ‏1944).

 פעולותיו הצבאיות של האבווהר בזמן מלחמת העולם השנייה

 תחת פיקודו של קנריס התרחב האבהוור והוכיח עצמו כמנגנון מודיעין יעיל בשנים הראשונות של המלחמה. הצלחתו הגדולה ביותר הייתה "מבצע נורדפול " (Nordpol), שתוכנן נגד המחתרת ההולנדית, אשר באותו הזמן אומנה וחומשה על ידי שירותי המודיעין הבריטיים. במרץ 1941 הכריחו אנשי האבווהר סוכן בריטי שנתפס לשדר לבריטניה מסרים שאפשרו לאבווהר לחדור אל הרשת ההולנדית, ולמעשה לשלוט בה במשך שנתיים, לתפוס כל סוכן שנשלח אליהם ולהמשיך בשידור מסרים כוזבים.

עם כל זאת, תפקודהּ של האבווהר בזמן המלחמה היה כושל. רוב המודיעין שאספה לא התקבל בעין יפה בשל סיבות פוליטיות, הקשורות בהנהגה הגרמנית.

התחרות עם שירותי המודיעין שבשליטת האס אס הייתה יותר מתחרות בין שירותי מודיעין מתחרים; ככל שהתקדמה המלחמה הפכו פעולותיהם של אוסטר וקנריס לפעולות התנגדות למשטר, שהשפיעו על יעילותו של השירות שהפעילו.

Canaris.jpg and officers

 סגנו של אדמירל קנריס , גנרל האנס אוסטר

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה מצא עצמו קנריס במצב עדין של ראש שירות מודיעין צבאי בעת מלחמה, העושה כל שביכולתו כדי לגרום לכישלון הצבא באותה מלחמה עצמה. סגנו, האנס אוסטר, היה צינור פעיל להעברת ידיעות על תנועות הצבא הגרמני לצבאות בעלות הברית. הדברים הגיעו לשיא כאשר אוסטר מסר לנספח הצבאי הבלגי, הקולונל סאס, התרעה מוקדמת על פלישת גרמניה להולנד ולארצות השפלה, למרות שבסופו של דבר, התרעה זו לא הועילה.

בשנת 1943 היה אוסטר מעורב בניסיונם של הגנרל הנינג פון טרסקו וכן ואנשי "קבוצת ארמיות המרכז" ברוסיה, לרצוח את היטלר באמצעות פצצה שהוטמנה במטוסו. הניסיון נכשל.

העימות בין היידריך , מפקד משטרת הבטחון וקנריס

 עוד בטרם התמנה קנריס למפקד האבווהר ב-1 בינואר 1935, הזהיר אותו קודמו בתפקיד מפני ניסיונות ההשתלטות של הימלר והיידריך על גופי המודיעין. קנריס, שהיה מודע לרצון זה של בכירי ה-אס אס, היה בעצמו אמן התככים, ובמשך תקופה ארוכה הדף את ניסיונות ההשתלטות של אנשי האס אס, במקביל לניהול מדיניות עצמאית, אשר גבלה לעתים בקו ההתנגדות הפעילה למשטר ולרוב אף עברה אותו.

בשנת 1938 היו אנשי האבווהר מעורבים בניסיונהּ של קבוצת קצינים, בראשות גנרל לודוויג פון בק, לתפוס את השלטון אם יורה היטלר על פלישה לחבל הסודטים, שהייתה עלולה להצית מלחמה עם בריטניה וצרפת, אשר במאזן הכוחות הקיים אז הייתה לוורמאכט נחיתות משמעותית בניהולה. בגידתן של בריטניה וצרפת בצ'כוסלובקיה במהלך ועידת מינכן והצלחתו המפתיעה של אדולף היטלר לקבל את חבל הסודטים ללא קרב הן שמנעו את הוצאת התוכנית לפועל.

 במבצע ברברוסה קיבל קנריס מ-6‏Mi ידיעות על העמדות הסובייטיות.

הימלר והיידריך, מפקד משטרת הביטחון, החלו לחקור את מקורותיו של קנריס בעת המבצע, וחשדו שהוא מקיים קשרים קבועים עם המודיעין הבריטי.
בעת שירותו בפראג בתפקיד מושל בוהמיה התעמת היידריך עם קנריס פעמים אחדות.

היום מעריכים שחיסולו של היידריך בפראג בידי מתנקשים צ'כים ששלח ‏6‏Mi היה צעד מתוכנן של הביון הבריטי, כדי לשמור את מעמדו של קנריס כראש הביון הגרמני ולנטרל את כוחו של האס-אס, שהתחרה בו וסיכן את מעמדו ( ( רוני ברבש , 2014).

בשנת ‏1942 ביקר קנריס פעמים אחדות בספרד הניטרלית, וכנראה נפגש בהזדמנויות אלה עם אנשי המודיעין הבריטי. בשנת ‏1944 נפגש עם סוכן של בעלות הברית בצרפת כדי למצוא פתרון לסיום
המלחמה לפני התמוטטותה של גרמניה.

קנריס התערב גם לטובתם של נרדפי הנאצים, ובהם מאות יהודים (למשל, הרב יוסף יצחק שניאורסון,  חותנו של הרבי מלובביץ') . הוא נתן להם אישורים שהעידו שהם סוכני האבווהר ואישורי יציאה מגרמניה.

אדמירל קנריס וקצין הביון הגרמני הנס פון דוהנאני

canaris small

קנריס וסגנו אוסטר המשיכו בניסיונותיהם למגעים עם בעלות הברית וקיימו קשר עם סוכן אמריקני בשם אלן דאלס לימים, ראש ה-CIA דאלס שהה בשווייץ ושימש מתווך בין קבוצת הקושרים באבווהר לבין בעלות הברית.

במהלך כל הפעילות הזו התקיימה יריבות בין האבווהר ובין גורמים נוספים ב"רייך השלישי", ובמיוחד הגסטאפו והאס דה. גורמים אלו, נאמנים למפלגה הנאצית ולאדולף היטלר, ניסו במשך שנים לעלות על עקבות הקושרים כנגד היטלר ולהביא למעצרם. בשנת 1943 היה האבווהר מעורב בניסיון כושל להצלת יהודים שנקרא "מבצע U7". במבצע זה נשלחו לשווייץ שלושה עשר יהודים, במסווה של סוכני אבווהר ודיפלומטים. בתיאום המבצע עסק אחד מראשי הקושרים כנגד היטלר, הנס פון דוהנאני, עורך דין אשר כבר מתחילת שנות השלושים החל לאסוף חומר נגד היטלר בתיק סודי שנועד לשמש בסיס למשפטו של היטלר, לכשזה יודח.( 2013   Richard Bassett).

עם פרוץ המלחמה קיבל דוהנאני תפקיד באבווהר, והיה לאחד מאנשי סודו של אוסטר במבצעיו. שווייץ דרשה כסף במטבע זר עבור כל יהודי שהוברח במסגרת המבצע, ודוהנאני נאלץ לשלם. נתיב המטבע הזר, והעבירות שבוצעו על חוקי המטבע הגרמנים, הוביל את הגסטאפו הישר אל דוהנאני, וזה נעצר יחד עם אדם נוסף בשםדיטריך פון בונהופר שהיה מעורב בעניין. על חלקו במבצע זה קיבל דוהנאני את תואר חסיד אומות העולם מיד ושם. אוסטר, שהבין שהגסטאפו בעקבותיו, פרש מכל פעילות.

קנריס המשיך זמן קצר להוביל את האבווהר לאחר פרישתו  הכפוייה של אוסטר מהביון הצבאי. הנטל שהוטל על כתפיו היה עצום. מחד, היה ראש מנגנון המודיעין הצבאי בעת מלחמה, ואחראי על פעולות מסובכות של ריגול וריגול נגדי, תוך ניהול מאבק מוחות עם מנגנוני המודיעין של בעלות הברית. מאידך, היה מטהו באבווהר אחד מן המרכזים הראשיים בקשר נגד השלטון. קנריס המשיך במדיניותו שנועדה לגרום לגרמניה להפסיד במלחמה לבעלות הברית המערביות. הוא הטעה את היטלר לחשוב שבעלות הברית לא ינחתו באנציו ב-1943 ונטע במוחו את המחשבה שמיליוני עובדי כפייה שהובאו לתחומי הרייך יכולים להתקומם.
זמן רב חשד היטלר בקנריס ושקד על איסוף הראיות נגדו; אך הוא פוטר מראשות האבווהר רק בפברואר ‏1944 בגלל הסתבכות בלתי צפוייה של הביון הצבאי הגרמני , האבווהר. (2013   Richard Bassett ).

העריקה של קצין האבווהר אריך פרמרן מגרמניה

בשנת  1944 ערק אחד מסוכני הביון הגרמניים הבכירים אריך פרמרן עם רעייתו  ועם כל רשת סוכני אבווהר שלו  באיסטנבול לבעלות הברית.

נאמר שהיטלר "התפוצץ" כאשר נודע לו דבר העריקה של פרמרן. זה זמן רב הוא חשד (ובצדק) שאדמירל וילהלם קנריס ורבים מקציני האבוור אינם נאמנים לחלוטין לרעיון הנאצי ושהם קושרים בחשאי קשר עם האויב. עתה נקרתה בדרכו ההוכחה.

היטלר גם האמין (שלא בצדק) שפרמרן לקח אתו את ספר הצפנים הסודי של האבוור. כל מי שסייע לבני הזוג או אף רק הכיר אותם היה עתה חשוד. אביו, אמו,  אחיותיו ואחיו נעצרו ונכלאו במחנות ריכוז. היטלר זימן את קנריס  לשיחת נזיפה חריפה ואמר לו שהאבוור קורס. בצעד שהיה בו יותר אומץ לב מטקט השיב קנריס: "אין בכך פלא, לנוכח העובדה שגרמניה מפסידה במלחמה".

כעבור שבועיים חיסל היטלר את האבוור והקים שירות מודיעין חדש, חובק כול, בפיקודה של משטרת הביטחון של הימלר. קנריס הועבר לתפקיד חסר משמעות, הושם במעצר בית .

האבוור אולי היה ארגון מושחת, לא יעיל ולא נאמן לחלוטין, אך הוא היה שירות מודיעין והוא פעל ברחבי העולם. העריקה הציתה תגובת שרשרת שהרסה אותו כליל, שלושה חודשים בלבד לפני פלישת בעלות הברית לנורמנדי (בן מקינטייר , 2015 ).  

שבועות מספר לאחר פיטוריו הושם קנריס במאסר בית, ועל כן נמנע ממנו להשתתף בפועל בנסיון ההתנקשות בהיטלר ב-20 ביולי ‏1944.

אף על פי שהיו די עדויות למעורבותו בקשר, לא הוצא קנריסלהורג מיד כמו שאר הקושרים. הימלר רצה השאירו בחיים, משום שתכנן ליצור קשר עם הבריטים כאשר גרמניה תובס, לחתום אתם על הסכם שלום נפרד ולהפוך למנהיגה של גרמניה, וקנריס היה יכול לעזור לו ביצירת הקשרים המתאימים. היטלר, לעומת זאת, השאיר את קנריס בחיים, מפני שקיווה שיגלה לו את שמותיהם של כל הקושרים שטרם נתפסו. עד מותו קיבל קנריס מספר ניכר של אותות הצטיינות על פעולותיו. שניים מעוזריו הקרובים, ארווין לאהוזן והנס ברנד גיסביוס, שרדו את המלחמה והעידו במשפטי נירנברג על גבורתו של קנריס ועמידתו נגד היטלר. בין השאר היה לאהוזן עד שמיעה לאזהרה שהשמיע קנריס באוזני פילדמרשל וילהלם קייטל, כי אנשי צבא גרמנים יישפטו בגין הפשעים שביצעו. (קייטל אכן נידון למוות במשפטי נירנברג ונתלה).  עוד התברר כי קנריס תכנן לאסור את היטלר ואת ראשי המפלגה מיד לאחר המפלה בסטלינגרד.

סיכום

 אישיותו של קנריס נותרה במובנים רבים חידה. הוא היה אדם יוצא דופן בהתנגדותו להיטלר ולמשטר הנאצי, ויחד עם זאת היה גם פטריוט גרמני.

canaris small

האנס ברנד גיזביוס, שעבד תחת קנריס והיה אחד הקושרים בקשר העשרים ביולי ואחד העדים החשובים במשפטי נירנברג (בעיקר בעדות נגד הרמן גרינג,( כתב בספרו האטוביוגרפי   Bis zum bitteren Ende " ,"עד הסוף המר" כי קנריס לא רק תיעב את היטלר ואת הימלר, אלא את כל המשטר הנאצי כתופעה פוליטית. הוא תיאר את קנריס כאדם מיוחד הנמצא "בכל מקום ובשום מקום" ומשאיר אחריו תמיד שובל של מסתוריות. לעתים, הסביר גיזביוס, נדמה היה קנריס המופנם כאדם מאיים, אך במציאות היה אדם משכיל מאוד, רגיש , ובכל מובן "אאוטסיידר". בהתנהלותו ובאופן מחשבתו היה האדם "הבלתי מיליטריסטי ביותר מכל האנשים".

חשוב עם זאת לציין שקנאריס לא רק חיבל במאמץ המלחמה הגרמני ע"י מסירת מידע לבעלות הברית, ולא רק סייע לתנועת ההתנגדות, ולא רק מחה על השואה כמה פעמים בפני היטלר עצמו, אלא הציל מאות יהודים במבצעים מאורגנים. כלומר אם מעשיהם של אדמירל קנאריס, הסגן שלו אוסטר, ופון דוהנני, (שפעלו ביחד בנושא) היו מוכרים כמו שמגיע להם, הם היו נרשמים בהיסטוריה בסדר הגודל של שינדלר או ראול ולנברג (דני אורבך, 2009) .

מקורות המידע

רוני ברבש, הגנרלים במלחמת העולם השנייה, אוריון הוצאה לאור 2014

בן מקינטייר,  מרגל בין חברים – קים פילבי והבגידה הגדולה, עם עובד , 2015

אבווהר – ויקיפדיה

כשהמדינה שלך בוגדת במולדת שלך, ראיון עם ד"ר דני אורבך .

דני אורבך, ואלקירי – ההתנגדות הגרמנית להיטלרהוצאת ידיעות    אחרונות2009.

הנס ב. גיזביוס, "עד הסוף המר", סיון, 2008. (תרגום לעברית – דניאל גלרי)

Richard Bassett , Hitler's Spy Chief: The Wilhelm Canaris Betrayal: The Intelligence Campaign Against Adolf Hitler  , George Weidenfeld & Nicholson , 2005 .

  Michael Mueller . Canaris: The Life and Death of Hitler's Spymaster , US Naval Institute Press , 2007.

Abwehr – Wikipedia, the free encyclopedia

 

 

 

 

 

 

6
· · · · · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *